Hity letních komiksových destinací: Tropické peklo Joea Hilla, zážitkový Lisabon a Sandovalova sexuální turistika
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
V půlce srpna vydalo pražské nakladatelství Comics Centrum hned tři komiksové publikace: nový svazek úspěšné série Zámek a klíč, portugalskou trilogii o netradiční skupině okultních vyšetřovatelů a erotickou fantazii s přesahem od mexického tvůrce Tonyho Sandovala.
Růžový penis
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
aneb
Cesta za poznáním neuchopitelného libida
Když přišel Tony Sandoval na první schůzku se Céline Tranovou, šéfeditorkou edice Porn’Pop francouzského komiksového nakladatelství Glénat, trochu ji shrnutím svého chystaného díla zaskočil. Jednak to bylo dáno tím, že francouzština není Sandovalovou mateřštinou, jednak to bylo téměř až chaotickou překotností, s jakou na ni svou představu chrlil. Céline Tranová proto ze setkání odešla pouze s jakýmsi mlhavým povědomím o příběhu dívky s růžovým penisem, chlapce s velkým nosem a mluvící ryby. Přesto se však v Glénatu rozhodli, že dají Tonymu Sandovalovi šanci, a hlavně volnou ruku. A dobře udělali.
Z toho, co zpočátku vypadalo jako chaotické vyprávění, se nakonec zrodil příběh o hledání a poznávání. Příběh o hledání minulosti, o hledání budoucnosti, o hledání ztraceného otce, o hledání způsobu komunikace s ostatními, o hledání sebe sama; příběh o poznávání smyslnosti, o poznávání tělesnosti a o poznávání vlastní sexuality. Příběh o iniciaci, o dospívání a o vstupu do dospělosti – příběh o tom, co končí, když nové začíná.
Výrazové prostředky, které Sandoval používá, umně balancují na hraně poetistického symbolismu a téměř až přízemně realistických pornoobrazů, a protože i dospívání samo o sobě je časem kouzel a magie, provázejí a halí celý příběh magické motivy a výjevy, jež jsou vnitřně typické pro celou Sandovalovu tvorbu – prvky, jež jsou příznačné pro jeho autorský rukopis.
Probrat se příběhem dvou mladých lidí, kteří v sobě najdou zalíbení a musí překonat hranice ostychu a proniknout ze světů svých uzavřených emočních bublin, aby se dokázali setkat na stejné cestě, může být pro čtenáře díky jisté míře surreálnosti výtvarných vyprávěcích postupů krapet náročnější. Je dost dobře možné, že se čtenáři utopí v syrové návodnosti některých stran. Přesto je ale dobré pokusit se překročit stín vizuální přímočarosti a ponořit se do emoční složitosti příběhů jednotlivých, dobře vystavěných (nejen hlavních), postav. Potom totiž celý obraz, tvářící se jako fantaskní irreálné porno, začne krystalizovat v celé své křehkosti a důmyslné provázanosti.
Pokud svět, který zde Sandoval vybudoval, přijmeme jako fakt, zmizí jakýkoliv ostych nad vyobrazenou nahotou a zmizí i jakékoliv pohoršení nad tímtéž. Vynoří se před námi příběh o růžovém a černém démonovi, o dívce s mluvícím penisem, který ji láká ke smilstvu pod příslibem, že jí prozradí, kam zmizel její otec, o její živelné přítelkyni, o chlapci s velkým nosem, jízlivou mladší sestrou a pošahaným kamarádem, o mimózních rodičích, o drobných tragédiích, o bouři, o mluvící rybě a záhadném rybáři. Před našima očima se tak vynoří velkolepé podobenství o složitém procesu dospívání, kterým si každý z nás musel (nebo jednou bude muset) projít. Jen musíme chtít a začíst se do Sandovalových ilustrací jako do pláten dávných mistrů protkaných příběhy a symboly. Čistému vše čisté – i kouzelný růžový penis.
Autor článku: Ladislav Niklíček
Armageddon, náckové a obří pračky
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
aneb
Porce popkultury po portugalsku
Právě takové provázání inspiračních zdrojů spoluutváří pevnou strukturu světa komiksových Podivuhodných dobrodružství Rafana Mendonçy a poslíčka s pizzou, světa, v němž okultní detektiv a jeho pomocníci bojují proti rozmanitým hrozbám ohrožujícím nejen lidskou civilizaci. A díky tomuto provázání mohou v jednom organickém celku funkčně a přirozeně koexistovat zombies, upíři, náckové, bestie z apokalypsy, pradávní mocní, genderově rozháraná vědma i obří pračky. Všechno totiž souvisí se vším, a vzniká tak prostředí, v němž se odehrává silný příběh o přátelství čtyř naprosto nekompatibilních jedinců: vlkodlaka, démona, poslíčka s pizzou a chrámového chrliče.
Oba se komiksu věnovali ve volném čase a zejména po nocích, což bylo dáno i časovým posunem mezi Argentinou a Portugalskem, navíc brzy do týmu přibyl také další argentinský výtvarník, Santiago Villa, který se postaral o barvy. První díl příběhu se tedy rodil hlavně pomocí Skypu a mailů. Když byl komiks hotov, poslal jej Filipe Melo americkému režisérovi Johnu Landisovi s prosbou, aby napsal předmluvu. A pak, když komiks v Portugalsku vyšel, jeho tvůrci se vůbec poprvé sešli tváří v tvář. John Landis navíc, kromě napsání předmluvy, komiks doporučil nakladatelství Dark Horse, takže o rok později vyšla i jeho anglická verze. A i díky popularitě v USA dostali autoři příležitost napsat další dva díly.
Kromě trilogie vznikl pro antologii Dark Horse Presents kratší příběh, rozdělený na čtyři části a dodnes úspěšná adventura The Interactive Adventures of Dog Mendonça and Pizza Boy, kde se pátrá po nadpřirozených pachatelích a odhalují se mystická spiknutí. Hráč hraje za poslíčka s pizzou a postupně odhaluje úskalí práce v těžce disharmonickému týmu.
A stejně jako jsme začali pozoruhodnou provázaností Bible a Evropy, skončíme i podivuhodnou provázaností některých faktů o této trilogii. Tvůrce dělila čtyři časová pásma, to jest posun o 240 minut, vzdáleni od sebe byli 9 786 kilometrů, práce od prvního nápadu trvala zhruba 3 652 dní a všechny tři díly mají 296 stran (bez bonusů a bonusových příběhů). Když to všechno sečtete a vydělíte počtem hlavních postav (3,333), počtem taktů Rapsodie v modrém (488) a Ludolfovým číslem, dostanete Eulerovo číslo na tři desetinná místa přesně. Je to jen náhoda? Nemyslím si.
Autor článku: Ladislav Niklíček
Keanu Reeves a jeho komiksový debut BRSRKR
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Komiksový podzim začíná ve znamení nové série, za jejímž námětem stojí kanadský herec Keanu Reeves, světově proslulý především díky filmové tetralogii Matrix či trilogii John Wick. Českou verzi komiksového hitu jménem BRSRKR vydalo nakladatelství Comics Centrum.
Zámek a klíč - slibované překvapení
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Občas vám potměšile zamotáme hlavy tím, že dáme na výběr z více variant obálek. U nového komiksu Zámek a klíč: Zlatý věk tomu nebude jinak. Obálka bude jak pro příznivce Losny, tak i Mažňáka, rozumějte Zámku a klíče nebo Sandmana (spec. obálka).
Tak si to hezky promyslete a přibližně v polovině srpna dejte vědět ve svých objednávkách.
Zámek a klíč: Kompendium - kolik bylo výtisků?
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Zámek a klíč: Kompendium je už sedmnáctá kolosální kniha v pořadí a my vám můžeme s radostí oznámit, že si vedla velmi dobře. Celkový počet výtisků se přiblížil 1 100 kusů.
Vážíme si vaší důvěry v tento projekt i v nás a současně nás velmi těší váš zájem o Zámek a klíč, a to jak v tomto, tak v běžném formátu.
Drákula - 125 výročí: Mike Mignola před Hellboyem
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Mike Mignola není pouze Hellboy a jeho Universum. Ačkoliv posledních skoro 30 let píše takřka výlučně Hellboye, tak něco musel dělat i před ním. Jedním z posledních komiksů, na kterých Mike Mignola před Hellboyem pracoval, a zcela výjimečně pouze jako kreslíř, je Drákula.
Ať žijí super (anti) hrdinové aneb Májová komiksová koťátka s pěkně ostrými drápky
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Koncem května vydalo pražské nakladatelství Comics Centrum pokračování hned několika zavedených sérií. Posunu hlavní dějové linie se čtenáři dočkali v řadě Král, jenž byl a bude a v crossoveru Buffy a Angela, zatímco Drtileb a Kostřík rozšířili svět Černé palice samostatným příběhem.
Číst dál: Ať žijí super (anti) hrdinové aneb Májová komiksová koťátka s pěkně ostrými drápky
Drákula: Všem pije krev, a přesto ho celý svět zbožňuje už 125 let
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Kromě původních komiksových příběhů přináší nakladatelství Comics Centrum svým čtenářům také nejednu adaptaci, ať už děl literárních či filmových. V případě následujícího titulu platí oboje. „Drákula“ je totiž proslulý příběh, který se dočkal opravdu mnoha zpracování. Mignolova verze vyšla v České republice v roce 2019.
Epistolární román Brama Stokera z roku 1897, jenž zpracoval do literární podoby legendu o transylvánském upírovi jako vůbec první, se dočkal doslova nepočítaně adaptací. První z těch filmových byl snímek Upír Nosferatu z roku 1922, který režíroval Fridrich W. Murnau a krvežíznivého hraběte v něm ztvárnil nezapomenutelný Max Shreck.
Přesně o sedmdesát let později, roku 1992, spatřil po mnoha dalších filmech s drákulovskou tématikou světlo světa kultovní snímek režiséra Francise Forda Coppoly Bram Stoker’s Dracula, u nás uváděný pod distribučním názvem Drákula. Ve filmu se objevilo mnoho známých hereckých tváří, jako například Gary Oldman, Anthony Hopkins, Keanu Reeves či Winona Ryderová.
Právě touto adaptací se nechal inspirovat Mike Mignola, autor kresby komiksu, který původně vyšel roku 1992. Byl to zároveň poslední grafický román, na němž Mignola pracoval před tím, než začal tvořit legendárního Hellboye.
Filmový scénář pro potřeby komiksu upravil Roy Thomas. Vzhledem k tomu, že obě díla vznikala paralelně, tak nakonec komiks není prostou kopií filmu, protože vychází z původní verze filmového scénáře.
Původní čtyřsešitové vydání bylo okamžitě rozebráno. Následujícího roku vyšel ještě souborný paperback a následovala téměř pětadvacetiletá pauza, během níž nezbývalo fanouškům temného rumunského hraběte nic, než čekat.
Slavný příběh vyšel v České republice s novými barvami a se dvěma variantami obálek - původní obálka prvního čísla amerického sešitového vydání / běžná obálka.
Ke 125. výročí vydání románu Drákula mají čtenáři možnost si do konce května objednat v e-shopu nakladatelství Comics Centrum jeho komiksovou podobu se slevou 40 %.
Růžový penis
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
aneb
Cesta za poznáním neuchopitelného libida
Když přišel Tony Sandoval na první schůzku se Céline Tranovou, šéfeditorkou edice Porn’Pop francouzského komiksového nakladatelství Glénat, trochu ji shrnutím svého chystaného díla zaskočil. Jednak to bylo dáno tím, že francouzština není Sandovalovou mateřštinou, jednak to bylo téměř až chaotickou překotností, s jakou na ni svou představu chrlil. Céline Tranová proto ze setkání odešla pouze s jakýmsi mlhavým povědomím o příběhu dívky s růžovým penisem, chlapce s velkým nosem a mluvící ryby. Přesto se však v Glénatu rozhodli, že dají Tonymu Sandovalovi šanci, a hlavně volnou ruku. A dobře udělali.
Z toho, co zpočátku vypadalo jako chaotické vyprávění, se nakonec zrodil příběh o hledání a poznávání. Příběh o hledání minulosti, o hledání budoucnosti, o hledání ztraceného otce, o hledání způsobu komunikace s ostatními, o hledání sebe sama; příběh o poznávání smyslnosti, o poznávání tělesnosti a o poznávání vlastní sexuality. Příběh o iniciaci, o dospívání a o vstupu do dospělosti – příběh o tom, co končí, když nové začíná.
Výrazové prostředky, které Sandoval používá, umně balancují na hraně poetistického symbolismu a téměř až přízemně realistických pornoobrazů, a protože i dospívání samo o sobě je časem kouzel a magie, provázejí a halí celý příběh magické motivy a výjevy, jež jsou vnitřně typické pro celou Sandovalovu tvorbu – prvky, jež jsou příznačné pro jeho autorský rukopis.
Probrat se příběhem dvou mladých lidí, kteří v sobě najdou zalíbení a musí překonat hranice ostychu a proniknout ze světů svých uzavřených emočních bublin, aby se dokázali setkat na stejné cestě, může být pro čtenáře díky jisté míře surreálnosti výtvarných vyprávěcích postupů krapet náročnější. Je dost dobře možné, že se čtenáři utopí v syrové návodnosti některých stran. Přesto je ale dobré pokusit se překročit stín vizuální přímočarosti a ponořit se do emoční složitosti příběhů jednotlivých, dobře vystavěných (nejen hlavních), postav. Potom totiž celý obraz, tvářící se jako fantaskní irreálné porno, začne krystalizovat v celé své křehkosti a důmyslné provázanosti.
Pokud svět, který zde Sandoval vybudoval, přijmeme jako fakt, zmizí jakýkoliv ostych nad vyobrazenou nahotou a zmizí i jakékoliv pohoršení nad tímtéž. Vynoří se před námi příběh o růžovém a černém démonovi, o dívce s mluvícím penisem, který ji láká ke smilstvu pod příslibem, že jí prozradí, kam zmizel její otec, o její živelné přítelkyni, o chlapci s velkým nosem, jízlivou mladší sestrou a pošahaným kamarádem, o mimózních rodičích, o drobných tragédiích, o bouři, o mluvící rybě a záhadném rybáři. Před našima očima se tak vynoří velkolepé podobenství o složitém procesu dospívání, kterým si každý z nás musel (nebo jednou bude muset) projít. Jen musíme chtít a začíst se do Sandovalových ilustrací jako do pláten dávných mistrů protkaných příběhy a symboly. Čistému vše čisté – i kouzelný růžový penis.
Autor článku: Ladislav Niklíček
Armageddon, náckové a obří pračky
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
aneb
Porce popkultury po portugalsku
Když vynásobíte číslo šelmy číslem kapitoly Zjevení, kde se o ní hovoří, a součin vydělíte číslem π, dostanete číslo 2757. A to je vzdálenost Lisabonu od Berlína. Náhoda? Nemyslím si. Naopak!
Právě takové provázání inspiračních zdrojů spoluutváří pevnou strukturu světa komiksových Podivuhodných dobrodružství Rafana Mendonçy a poslíčka s pizzou, světa, v němž okultní detektiv a jeho pomocníci bojují proti rozmanitým hrozbám ohrožujícím nejen lidskou civilizaci. A díky tomuto provázání mohou v jednom organickém celku funkčně a přirozeně koexistovat zombies, upíři, náckové, bestie z apokalypsy, pradávní mocní, genderově rozháraná vědma i obří pračky. Všechno totiž souvisí se vším, a vzniká tak prostředí, v němž se odehrává silný příběh o přátelství čtyř naprosto nekompatibilních jedinců: vlkodlaka, démona, poslíčka s pizzou a chrámového chrliče.
Nápad na první díl tohoto komiksu se zrodil v hlavě portugalského scenáristy, hudebníka a milovníka béčkových hororových filmů osmdesátých let, Filipa Mela, krátce poté, co se svým filmem I’ll see you in my Dreams, což byl mimochodem první (krátkometrážní) portugalský horor, sklízel roku 2003 úspěchy po světě. I nový námět připravoval Melo původně pro film; dokonce se kvůli tomu spojil s argentinským režisérem Pablem Parésem. Jak se ale příběh rodil, začalo být oběma jasné, že nebude snadné na film sehnat dostatek peněz, a proto po dokončení scénáře projekt příběhů okultního vyšetřovatele Rafana Mendonçy usnul. Až o pět let později navrhla Melovi jeho přítelkyně, aby scénář přepracoval pro komiks. Filipe Melo přizval ke spolupráci argentinského výtvarníka Juana Caviu a pustili se do práce.
Oba se komiksu věnovali ve volném čase a zejména po nocích, což bylo dáno i časovým posunem mezi Argentinou a Portugalskem, navíc brzy do týmu přibyl také další argentinský výtvarník, Santiago Villa, který se postaral o barvy. První díl příběhu se tedy rodil hlavně pomocí Skypu a mailů. Když byl komiks hotov, poslal jej Filipe Melo americkému režisérovi Johnu Landisovi s prosbou, aby napsal předmluvu. A pak, když komiks v Portugalsku vyšel, jeho tvůrci se vůbec poprvé sešli tváří v tvář. John Landis navíc, kromě napsání předmluvy, komiks doporučil nakladatelství Dark Horse, takže o rok později vyšla i jeho anglická verze. A i díky popularitě v USA dostali autoři příležitost napsat další dva díly.
Tvorba celé trilogie trvala (i s počátečním filmovým přešlapováním) bezmála deset let. A jak popkulturně provázaná začala, tak i skončila, aniž by u ní došlo k nějakému poklesu kvality. Po boji se zombies a nacisty v prvním dílu a po odvracení apokalypsy v dílu druhém, se tvůrci záměrně snažili vyhnout tradičně problémovým posledním dílům trilogií. A právě díky tomu, že se jim podařilo v předchozích dílech vybudovat dokonale funkční svět, zvládli i třetí díl napsat tak, že více než důstojně uzavírá celý příběh, a neztrácí přitom na hravosti a dravosti dílů předchozích.
Kromě trilogie vznikl pro antologii Dark Horse Presents kratší příběh, rozdělený na čtyři části a dodnes úspěšná adventura The Interactive Adventures of Dog Mendonça and Pizza Boy, kde se pátrá po nadpřirozených pachatelích a odhalují se mystická spiknutí. Hráč hraje za poslíčka s pizzou a postupně odhaluje úskalí práce v těžce disharmonickému týmu.
A stejně jako jsme začali pozoruhodnou provázaností Bible a Evropy, skončíme i podivuhodnou provázaností některých faktů o této trilogii. Tvůrce dělila čtyři časová pásma, to jest posun o 240 minut, vzdáleni od sebe byli 9 786 kilometrů, práce od prvního nápadu trvala zhruba 3 652 dní a všechny tři díly mají 296 stran (bez bonusů a bonusových příběhů). Když to všechno sečtete a vydělíte počtem hlavních postav (3,333), počtem taktů Rapsodie v modrém (488) a Ludolfovým číslem, dostanete Eulerovo číslo na tři desetinná místa přesně. Je to jen náhoda? Nemyslím si.
Autor článku: Ladislav Niklíček
Ještě vytuněnější Zámek a klíč Kompendium
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Pro všechny, kteří mají objednanou kolosálku Zámek a klíč Kompendium máme další super zprávu. Oproti jednotlivým dílům běžného vydání této série jsme se dále rozhodli pro následující vytunění:
1) Kompletní počeštění SFX (zvukových efektů).
2) Sjednocení žlutých pruhů s označením místa a času.
3) Sjednotili jsme design celostránek prvního dílu přidáním šedivých rámů.
3) Doplnili chybějící počeštění nápisů na některých stránkách.
4) Sjednotili černou barvu linek prvního dílu s ostatními.
Při ohlašování kompendia jsme netušili, jestli SFX zvládneme počeštit. Jsou totiž poměrně komplikovaná, je jich velké množství a jsou přímo součástí obrázků. Nakonec všechno dobře dopadlo a naše studio se se vším dokázalo popasovat.
Když kovboj, tak ze Šaolinu
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
V druhé půlce dubna vydalo pražské nakladatelství Comics Centrum další, už šestnácté, pokračování Mignolovy série Ú.P.V.O., a především jeden z oceňovaných počinů originálního tvůrce Geoffa Darrowa – komiks Kovboj ze Šaolinu: Sakra trek.
Jak se zrodil Kovboj ze Šaolinu (a ten padouch krab)
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
S motorovou pilou na žraloka řízeného myslící lidskou lebkou v útrobách obří želvy nesoucí na krunýři město, nad nímž bojují dva létající démoni s mluvícím oslem o mimino... aneb O pozadí kultovního díla Geofa Darrowa.
Pokud bych měla jen jediný výraz k popisu amerického komiksového tvůrce Geofa Darrowa, asi bych použila slovo „svéráz“. Osobitý umělec se vyprofiloval na komerčních zakázkách (kupříkladu pro studio Hanna-Barbera) i spoluprací s nezávislými komiksovými tvůrci, v první řadě Moebiem a Frankem Millerem. Ačkoliv podle vlastních slov nikdy netíhnul k filmu, přece je jeho jméno navždy spojeno se slavnou trilogií (nyní již tetralogii) Matrix pod taktovkou sourozenců Wachovských, na níž se podílel jako tvůrce vizuálních návrhů a storyboardu. V různé míře pak spolupracoval i na několika dalších filmech (Speed Racer, The Spirit).
Co se týče komiksové tvorby, Darrow nakreslil a napsal desítky děl, z nichž největší ohlas sklidily kromě Kovboje ze Šaolinu i knihy Drsná škola a The Big Guy and Rusty the Boy Robot, které stvořil společně s Frankem Millerem. Ta druhá má pro Kovboje ze Šaolinu zvláštní význam, protože se v ní objevuje postava jménem Bourbon Thret, na níž si můžeme příkladně ilustrovat fragment tvůrčího procesu, který vzniku Kovboje předcházel.
Darrow má velmi blízko k japonské kultuře, strávil rok v Tokiu a často se do Japonska vrací. V zemi vycházejícího slunce byl fascinován mnoha kulturními fenomény, včetně kinematografie, která zásadním způsobem ovlivnila i jeho vlastní tvorbu. A zaujal ho také bizarní vztah Japonců k anglickému jazyku, nejlépe viditelný na nápisech na tričkách. „Viděl jsem trička s nápisy `The Sunny Catches The Day`. Ptal jsem se, jaký to má smysl, a oni mi řekli, že se jim prostě líbí různá anglická slova naskládaná vedle sebe. A tak jsem vymyslel jméno Bourbon Thret. Znělo mi to tak nějak japonsky.“
Při přemýšlení o dalším komiksu Darrow postupoval obdobně, ale tentokrát chtěl přijít s něčím, co by bylo bližší americké kultuře, ačkoliv ani tentokrát se inspiraci Japonskem úplně neubránil. Už dlouho totiž toužil vytvořit postavu „neatraktivního“ hrdiny, jakého znal kupříkladu z filmu Takešiho Kitana Samuraj (2003). A tak se zrodil bezejmenný osamělý bojovník s pupkem, jehož dobrodružství mělo být podle autora kombinovaným odkazem na westerny a filmy o bojových umění, něco jako “Želvy ninja“. Frank Miller prý tehdy dal Darrowovi dobrou radu: „Hlavně nedávej do názvu slovo kovboj. Všechno, co má v názvu kovboj, se neprodává!“ A tak se zrodil, jak jinak, Kovboj ze Šaolinu.
Samotná série má mírně komplikovanou historii, kterou předestřu jen velmi stručně. Prvních sedm sešitů vycházelo v průběhu let 2004 až 2007 u nakladatelství Burlyman Entertainment (vlastněného sourozenci Wachowskými). Po několika letech pak sérii převzal Dark Horse. Roku 2015 vyšla pseudo-pulpová novelaThe Shaolin Cowboy Adventure Magazine a série s podtitulem Shemp Buffet. A roku 2017 další s podtitulem Who`ll Stop the Reign?
Roku 2018 pak Dark Horse vydal i původních sedm sešitů publikovaných u Burlyman Entertainment, pod názvem Shaolin Cowboy: Start Trek. A právě tuto publikaci vydalo letos Comics Centrum pod českým názvem Kovboj ze Šaolinu: Sakra trek.
Pokud bych se chtěla pustit do pokusu o popis Sakra treku, nedá se než začít u výtvarné stránky. Darrow je originální kreslíř s neuvěřitelným zaměřením na detail. Téměř každá stránka je poseta nekonečným množstvím titěrných podrobností, a můžete si ji prohlížet třebas desetkrát, stejně zase objevíte nové vtípky, odkazy, hříčky a úlety. Ne nadarmo ho publicita G. D. Kennedy nazval „obrazoborcem bez úcty k čemukoliv s obsesivní posedlostí těmi nejtitěrnějšími detaily, jenž se s přímočarou, mnohdy až strhující otevřeností noří do těch nejvulgárnějších aspektů každodenního života“.
Co se týče příběhu, mám dobrou zprávu: je tu! Představuje ovšem jen odrazový můstek, s jehož pomocí se Darrow vymrští do sfér humoru, absurdit, násilí a popkulturních referencí. Zápletka slouží autorovi, nikoliv autor zápletce. S vyústěním, neřkuli pointou, si hlavu příliš neláme, hnacím motorem je kresba a autorova chuť znázornit to nebo ono. Kupříkladu kultovní postava kraba prý vznikla tak, že ho nakreslil do stojícího davu, a vtom ho napadlo, že ještě nikdo nedělal souboj člověka s krabem. A tak z něj udělal hlavního padoucha.
A tak je to u Kovboje se vším. Pokud hledáte pevně sevřenou příběhovou strukturu, pak vás dost možná zklame. Ale ten obrovský kolos svérázných postav se přece jen neodbytně valí podivuhodně klikatou cestou kupředu, a věřte, že má moc strhnout vás sebou a donutit vás znovu a znovu se k němu vracet. Protože Geof Darrow je sice tak trochu šílenec, ale komiksy prostě umí.
V článku jsou použity výňatky z rozhovorů s Geofem Darrowem:
https://13thdimension.com/the-geof-darrow-interview-the-return-of-shaolin-cowboy/
https://comicsalliance.com/geof-darrow-shaolin-cowboy-interview/
Autorka článku: Alexandra Niklíčková
![]() |
![]() |
Stále nová a nová překvapení za dveřmi Klíčova
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
aneb
Kolosálka? A není to trochu málo, Josephe Hillstrome?
Taky je vám ten zvuk nějak povědomý? To jemné cinknutí kovu o kov a následné zarachtání klíče v zámku? Ten okamžik těsně před tím, než se s nepatrným vrznutím otevřou staré těžké dveře; ta vteřina, v níž bezděky zatajíte dech, než se rozhodnete vkročit do potemnělé vstupní haly. Víte, že to nebude žádná procházka růžovým sadem, ale stejně jdete, protože nechcete přijít o to, co se skrývá uvnitř: fakticky parádní příběh.
Nač se opakovat? Pokud jste sérii Zámek a klíč amerického spisovatele Joe Hilla (celým jménem Josepha Hillstroma Kinga) dosud nečetli, a sháníte základní informace, pak dovolte, abych vás rovnou odkázala na starší článek, který se věnuje ději komiksu a jeho autorům v míře dostatečně podrobné. A zajímají-li vás podrobnosti stejnojmenného seriálu, vysílaného streamovací platformou Netflix a čítajícího k datu publikace tohoto článku dvě série (s ohlášenou třetí), pak vás pro změnu odkážu na všemocný internet.
Celou základní sérii vydalo ve Státech nakladatelství IDW Publishing. O její ohromné popularitě (nejen) v našich končinách pak mimo jiné svědčí i fakt, že v Česku se všech šest svazků dočkalo už několika vydání, a nyní se chystá souborný výtisk ve velkém formátu, neboli takzvaná kolosální kniha. Přesněji řečeno Zámek a klíč Kompendium.
V titulu článku se ovšem hovoří o překvapení a bylo by fér svému slovu dostát. Připraveni? Vzápětí po vydání Zámku a klíče Kompendia vyjde také... další, úplně nový, Zámek a klíč! Jde o v Česku dosud nevydaný prequel základní série s podtitulem Zlatý věk. Ta dá!
Scenárista Joe Hill a kreslíř Gabriel Rodriguez totiž po dokončení základní série Zámku a klíče rozhodně nelenili. Naopak, pustili se do práce na komiksu, který má na základní řadu navazovat (dle dostupných informací by měl být zároveň prequelem i sequelem) a měl by vycházet pod názvem World War Key. Součástí série World War Key je právě Zlatý věk.
V něm se seznámíme (jak jinak) s rodinou Zámkových, ovšem nenechte se mýlit – nejde o naše staré známé z jednadvacátého století. Ve Zlatém věku se přeneseme do dob těsně před propuknutím První světové války, kdy na Klíčově žil Chamberlin se svou ženou a čtyřmi dětmi. Jejich příběh začíná poměrně nevinně a hravě, ale se začátkem války se věci značně zkomplikují. A když pak dojde k nechtěnému úmrtí člena rodiny a viník se rozhodne uvalit na sebe až nepředstavitelně krutý trest, zdá se, že rozhodně bude co napravovat.
Hrdinkou druhé části knihy se stává již dospělá Chamberlinova dcera, Mary Zámková, která se pro záchranu bratrovy duše nebojí vydat až... do crossoveru se Sandmanem. Autorům totiž přišlo, že Gaimanův svět skýtá nejednu příležitost k šikovnému propojení obou komiksů, a tak ve vzájemné spolupráci stvořili příběh, v němž se objeví nejen samotný Morpheus, Roderick Burgess či Smrt, ale v němž sehraje důležitou úlohu -- jak jinak -- jistý klíč, jehož význam bude nakonec mnohem větší, než by se dalo zpočátku očekávat.
To bychom tedy měli ono slibované překvapení. A teď zpátky ke kolosálce. Na závěr bych ráda připomněla, nač konkrétně se v souborném vydání Zámek a klíč Kompendium mohou čtenáři těšit.
Bichle má úctyhodných 1024 celobarevných stránek, obsahuje novou předmluvu od autora (v níž vám mezi jiným svým dokonale roztomilým způsobem přiblíží, jak celá série vznikala), rozsáhlou galerii, rejstřík známých klíčů a portréty postav. Kniha jako taková bude mít sametový potah se zlatoražbou, kapitálek, stužku, a jelikož svazek vychází v edici Kolosální knihy, bude opatřen jmenným seznamem všech předplatitelů a každý výtisk bude opatřený unikátním číslem.
Sběratel tak dostane všechny pomyslné klíče navléknuté pěkně na jednom, poměrně luxusním kroužku. Samozřejmě je potřeba připojit varování: nepokoušejte se tento svazek zámků a klíčů nosit v kapse, ba snad dokonce zavěšený na krku. Mohlo by dojít k nevratnému poškození vašeho šatstva či krčních obratlů!
Autorka článku: Alexandra Niklíčková
Autor Vrány přilétá na Comics-Con Prague 2022
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Je před námi víkend plný zábavy a zážitků Comic-Con Prague 2022. Vše je už v jasnějších barvách, proto můžeme zveřejnit naše přednášky a podrobnosti účasti Jamese O'Barra, autora Vrány. Dle aktuálních informací bude James O'Barr na Comic-Con Prague 2022 přítomný během všech tří dní.
Po celou dobu akce nás můžete navštívit v našem vymazleném stánku, ve kterém najdete naše komiksy se 40% slevou (nevztahuje se na kolosální knihy a již zvýhodněné komplety / platby pouze v hotovosti). Vezmeme s sebou také vzorky chystaných knih (pro případ, kdybyste nestihli naši páteční přednášku představení edičního plánu 2022 viz níže), ať víte na co se můžete letos těšit.
Exklusivně budou v prodeji i novinky Kovboj ze Šaolinu: Sakra Trek a Ú.P.V.O. 16: Upír. K dispozici bude i nový ediční plán na rok 2022 se zbrusu novou ukázkou chystaného komiksu.
Na stánku se budeme snažit mít neustále dostatečnou zásobu titulů pro autogramy Jamese O'Barra: Vrána, Vrána: Mrtvá doba, Vrána: Soumrak bohů i DVD Vrána: James O'Barr na KomiksFestu.
Navíc pro vás máme, jako vždy, připravené dárky (do vyčerpání zásob), které vás jistě potěší.
Budeme se na vás všechny moc těšit :-)
Přednášky:
Comics Centrum – představení edičního plánu 2022
pátek 22. 4., 18:00, ComicLine D12
Komiksy nejsou jen o superhrdinech. Jsou to také knihy plné dobrodružství, napínavých příběhů, a především kvalitní zábavy – Hellboy universum, Zámek a klíč, Conan, Sin City a mnoho dalších. Přijďte se dozvědět víc o komiksech, které pro vás tento rok chystáme. Těšit se můžete i na naši tradiční soutěž.
Přednášející: Václav Dort, Martin Trojan
POZOR!!!
Horor v komiksu
sobota 23. 4., 19:00, ComicLine D12
Přednáška určená především fanouškům hororu, kteří zatím komiks opomíjeli. Comics Centrum se již od své první vydané knihy tomuto žánru soustavně věnuje, a je tudíž nejpovolanější provést vás zákoutími komiksové hrůzy. Pojďte se příjemně bát s Drákulou, Duchy mrtvých, Baltimorem a řadou dalších. Těšit se můžete i na naši tradiční soutěž.
Přednášející: Václav Dort, Martin Trojan
Fenomén Vrána – James O‘Barr
neděle 24. 4., 16:00, sál B
Přednáška amerického komiksového umělce, který stvořil kultovní dílo – komiks Vrána, který se stal předlohou neméně kultovního stejnojmenného filmu. Proslýchají se zvěsti o natáčení nového filmu a tak se jedná o skvělou příležitost dozvědět se více o tomto autorovi i jeho díle.
Moderuje: Martin Štefko
V angličtině, se simultánním tlumočením do sluchátek.
Jak se píše scénář komiksu?
pátek 22. 4., 20:00, sál Evropa 2 Stage (E2)
Autor světoznámého komiksu Vrána (předloha stejnojmenného filmu) James O'Barr a autor románů ze světů Duny, Star Wars a mnoha dalších Kevin J. Anderson si popovídají o tvorbě scénářů pro komiksy.
Moderuje: Martin Štefko
V angličtině, bez překladu.
Pětikilový komiksový cvalík aneb Narodí se kolosální Zámek a klíč
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Po dlouhých letech se konečně podaří realizovat vydání kompendia celosvětově známé komiksové série Zámek a klíč, k jejíž proslulosti přispělo rovněž její seriálové zpracování streamovací platformou Netflix. Souborné vydání, v rámci edice Kolosální knihy, vydá koncem června Comics Centrum.
Číst dál: Pětikilový komiksový cvalík aneb Narodí se kolosální Zámek a klíč
Královny čarodějek, naříkající mrtví a Hellboyovy hříchy mládí
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
V první polovině dubna pražské nakladatelství Comics Centrum vydalo dlouho očekávaná pokračování dvou dříve ukončených hororových sérií a příběh, který nechá fanoušky nahlédnout do Hellboyova mládí.
Číst dál: Královny čarodějek, naříkající mrtví a Hellboyovy hříchy mládí
Údolí zrůd: Příběh a to, co v něm není
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Údolí zrůd (v originále Freaks of the Heartland) vyšlo původně u nakladatelství Dark Horse v šesti sešitech v roce 2004 a znovu pak roku 2012 v pevné vazbě. Scénář napsal Steve Niles, jehož ani v českých komiksových vodách jistě netřeba dlouze představovat, neboť tak již učinil sám, coby autor scénáře komiksu 30 dní dlouhá noc, který vytvořil spolu s výtvarníkem Benem Templesmithem a který vyšel roku 2003 u IDW Publishing a ve stejném roce v Comics Centru. Po kultovním díle, jež mimo jiné pomohlo oživit pomalu skomírající hororový žánr, následovaly další kousky, kupříkladu neméně opěvované dílo Criminal Macabre, opět ve spolupráci s Templesmithem. A Údolí zrůd, jež bylo oceněno zlatou Spectrum Award, každoročně udílenou cenou v žánru sci-fi, fantasy a hororu.
Hlavní příběhová linka je jednoduchá: děti prchající před bezprostředním ohrožením. Máme tu malého Trevora, který bydlí se svými rodiči na osamělé farmě kdesi uprostřed řídce osídleného údolí Gristlewood. Ve stodole za domem však v hrozných podmínkách žije také Trevorův mladší bratr Will, na svůj věk značně přerostlý, a navíc od narození znetvořený.
Bratrská láska, otec hrubián a matka, která na vše rezignovala: to jsou vstupní ingredience zápletky, která nabírá na tempu ve chvíli, kdy se otec v záchvatu vzteku a frustrace rozhodne svého nechtěného syna zastřelit. Trevor chce bratra za každou cenu ochránit, a tak spolu vyrážejí na nelehkou cestu ke konci údolí, kde, jak doufají, naleznou pomoc a bezpečí.
Zrůdy jsou však mnohem víc než jen obyčejným survival hororem, byť o to mrazivějším, že proti krutostem světa staví nevinné a nezkušené děti. S postupujícím dějem pomalu odkrýváme náznaky toho, že současná situace je jen vrcholkem obřího a zvráceného ledovce, který silou vůle drží ve skrytu před světem takřka všichni obyvatelé gristlewoodského údolí. Nicméně Niles pouze zanechává indicie, nevysvětluje. Co se týče podhoubí celého příběhu, dostávají příležitost čtenáři a jejich fantazie. A právě zde se obloukem vracíme k textové šetrnosti, zmíněné v úvodu, která tvoří funkční prvek nejen z výše zmíněných důvodů, ale také proto, že dovoluje výmluvněji působit obrazové stránce komiksu.
Tu obstaral výtvarník Greg Ruth, který je kromě práce na komiksových dílech známý kupříkladu také tvorbou výtvarné koncepce filmu Atlas mraků či videoklipů pro Prince a Roba Thomase, frontmana americké skupiny Matchbox Twenty. Komiksové tvorbě se věnuje jen velmi vzácně, a o to větší událostí je každý jeho počin. U nás jsme měli možnost seznámit se s jeho tvorbou prostřednictvím knihy Conan 0: Zrozen na bitevním poli. Víceméně všechny ohlasy se shodují v tom, že co se týče naléhavosti příběhu a atmosféry, přinejmenším z poloviny nese zásluhy právě Ruth, který svým rozmáchlým stylem a chytře navolenou barevnou paletou čtenáře dokáže opravdu přenést na americký středozápad, do blíže nespecifikovaného zapadlého kraje, bez konkrétního určení prostoru či času.
Samotný komiks, nezapírající v sobě vlivy Johna Steinbecka či Harper Leeové, možná slupnete jako pověstnou jednohubku, ale pokud mu dáte šanci, odvede na vás největší kus práce až později. Domýšlení jednotlivých linek totiž může pootevřít náhled do velmi nepěkně mrazivých míst. A kromě toho se dají takřka donekonečna rozvíjet úvahy o tom, kdo je vlastně ta největší zrůda, a že náš svět nepotřebuje netvory ani strašidla – docela dobře si je umíme nahradit sami.
Autorka textu: Alexandra Niklíčková
Conan, kam se jen podíváš a nanejvýš neobyčejné zrůdy
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
V polovině března vydalo pražské nakladatelství Comics Centrum hned dva svazky marvelovských sérií o barbaru Conanovi, které představují zcela oddělené příběhy. A spolu s nimi se na pultech objevilo také Údolí zrůd – mrazivý příběh z amerického Středozápadu.
Číst dál: Conan, kam se jen podíváš a nanejvýš neobyčejné zrůdy
Únorové retro speciality z kuchyně Mikea Mignoly, humří jednohubky a příšerky v jaderné omáčce
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Ohlédnutí za komiksy roku 2021
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Jako každý rok touto bychom rádi shrnuli naše nakladatelské počínání v minulém roce a ve zkratce ho zhodnotili.
Všichni jistě víte, že se dlouhodobě snažíme o vydávání jak nových, solitérních kousků, tak dalších knih ze sérií, což se nám v minulém roce opět dařilo. Nezapomínáme ani na dotisky nejžádanějších komiksů, aby si na své přišli i ti, kteří ke komiksům přičichli (někteří doslova) až v poslední době.
V minulém roce se nám podařilo dokončit dvě série (Pochmurný kraj, Baltimore), plus jsme dokončili sérii Sin City v novém upraveném vydání.
Stále věnujeme velkou pozornost dalším a dalším knihám z Hellboy universa. Jeho fanoušky už nyní můžeme ubezpečit, že letos tomu nebude jinak.
Současně jsme v minulém roce (a nejen v něm) podpořili dětské domovy, tábory, nemocnice, školy atd., abychom v této nelehké době udělali radost i těm potřebným.
I když nebyl loňský rok jednoduchý (který rok byl si ani nevzpomínáme), považujeme ho za velmi úspěšný. Za vším tím je velká dřina našeho malého nakladatelského týmu, která se nám však dlouhodobě vyplácí.
Ze všech vydaných knih máme opět velkou radost a věříme, že jsme ji dokázali udělat i vám, našim fanouškům a čtenářům komiksů.
Jistě vás bude zajímat, kdy přijde na řadu oznámení edičního plánu na tento rok. Pak vězte, že na něm intenzivně pracujeme a jakmile bude připravený
v prezentovatelné podobě, dáme vám všem hned vědět.
Máte se na co těšit!
Pro připomenutí přikládáme seznam loňských titulů:
Zámek a klíč 4: Klíče království (dotisk)
Humr Johnson 2: Klepeto spravedlnosti
Ú.P.V.O. 12: Žabí válka
Barbar Conan 2: Život a smrt barbara Conana, kniha druhá
Conan 7: Cimerie
Conan 8: Černý kolos
Baltimore 8: Rudé království
Odkaz rodu Blacků 1
Pochmurný kraj 7: Smrákání
Hellboy: Vstříc mrtvým vodám
Kolosální Conan, král aquilonský - rozsah cca pěti běžných knih
James Bond: Žít a nechat zemřít
Ú.P.V.O. 13: 1947
Podivné nebe nad východním Berlínem
Černá palice: 1945
Král, jenž byl a bude 1: Artuš
Buffy, přemožitelka upírů 2: Kousnutí
Doomboy
Conan 9: Společenstvo meče
Conan 10: Stíny v měsíčním svitu
Sin City 4: Ten žlutej parchant (nové upravené vydání)
Sin City 5: Rodinný hodnoty (nové upravené vydání)
Sin City 6: Chlast, děvky a bouchačky (nové upravené vydání)
Sin City 7: Do srdce temnoty (nové upravené vydání)
Doktor Andromeda a království ztracených zítřků
Pochmurný kraj 8: Nenávratno
Myší hlídka 1: Podzim (nové upravené vydání)
Hellboy 11: Ďáblova nevěsta (nové upravené vydání)
Ú.P.V.O. 14: Král strachu
Král, jenž byl a bude 2: Beowulf
Krajina půlnočních stínů (nové upravené vydání)
Zámek a klíč 5: Časohrátky (nové upravené vydání)
Zámek a klíč 6: Alfa a omega (nové upravené vydání)
Bestie burdenské 3: O čaropsech a podivných dvojnožcích
Klece
Barbar Conan 3: Labyrint smrti
Vražedně dokonalá
Chlad - rozsah tří běžných knih
Hellboy 1: Sémě zkázy (dotisk)
Hellboy 5: Červ dobyvatel (dotisk)
Angel 1: Lidskost
Vrána (nové upravené vydání)
Witchblade Kompendium: Kniha 4 - rozsah cca čtyř běžných knih

Ediční plán 2022
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Dlouho očekávaný ediční plán našeho nakladatelství pro rok 2022 je tu pro vás.
Osamělí komiksoví lovci zla Vraní mstitel a upír s andělským jménem
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Noci se prodlužují, a tak i komiksy, které si pro své příznivce přichystalo na prosincové období pražské nakladatelství Comics Centrum, jsou jaksepatří temné. Po devíti letech vychází nové, zrevidované, vydání kultovní Vrány, doprovázené prvním dílem série Angel, pevně zakotveným ve světě přemožitelky upírů Buffy.
Číst dál: Osamělí komiksoví lovci zla Vraní mstitel a upír s andělským jménem
Vražedně dokonalá komiksová lahůdka aneb Když dáma ráda utrácí
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Koncem listopadu se mohou příznivci komiksu těšit hned na několik zajímavých titulů od nakladatelství Comics Centrum. Jedním z nich je půvabně krvelačná grafická novela Vražedně dokonalá, jejíž vydání spadá do každoroční akce Černý pátek, plné výrazných slev.
Číst dál: Vražedně dokonalá komiksová lahůdka aneb Když dáma ráda utrácí
Chlad: Komiks, který zahřeje milovníky hororu
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Tradiční předvánoční Černý pátek bude letos v Comics Centru spojen s vydáním tří nových komiksů. Kromě Vražedně dokonalé a třetího Barbara Conana vyjde také odtajněné překvapení druhého pololetí s názvem přímo ideálním pro nadcházející zimní období: Chlad.
Koktejlky, rtěnka a kaluže krve
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Tohle jsou americká 60. léta přesně tak, jak je známe z dobových obrázků: lidé cení své dokonale bílé chrupy v úsměvech širokých tak, až má jeden dojem, že jim koutky úst vytahují kolíčky za ušima. Amerika je neporazitelná mocnost a její sláva se má zanedlouho opravdu téměř dotknout hvězd.
To vše samozřejmě stojí na pevném pilíři v podobě příkladné americké rodiny. A tu tvoří trochu upracovaný, leč starostlivý manžel, pár nezbedných, leč k zulíbání nevinných dětí, a především půvabná a starostlivá žena, která balancujíc na jedné noze v jehlových podpatcích, druhou obratně dovírajíc myčku nádobí, podepisuje domácí úlohy svých dětí a s úsměvem nalévá svému ze zaměstnání přišedšímu choti sklenku brandy. Netřeba dodávat, že to vše zvládá v dokonale padnoucích šatech a make-upu.
A přesně touto dokonalou ženou je Josie Schullerová, hrdinka komiksu Vražedně dokonalá (Lady Killer), který vyšel původně ve dvou knihách u nakladatelství Dark Horse v letech 2015 a 2016.
Josie je prototypem manželky z plakátu. Vaří, zašívá, usmívá se a stará se o všechny a o všechno na jedničku. A nadto ovládá ještě jednu praktickou dovednost: brutálně vraždí lidi na zakázku.
Nejde samozřejmě o úplně novou myšlenku; ženských vražedkyň se v literatuře, filmu i komiksu rozhodně pár najde (ačkoliv o poznání méně než těch mužských). Co činí z Josie výjimečný případ, je právě kontrast, který vytváří její krvavý vedlejšák s jejím jinak dokonalým světem, který jako by byl kopií dobových kolorovaných tiskovin. A tento pozoruhodný kontrast má na svědomí výtvarnice a scenáristka Joëlle Jonesová.
Joëlle je tvůrkyně, která má přes nevysoký věk (* 20. 2. 1980) za sebou poměrně úctyhodnou komiksovou kariéru. Na jejím počátku se rozhodla hodit za hlavu studium malířství na vysoké škole a ukázala své umělecké portfolio Davidu Mackovi z nakladatelství Dark Horse. Namísto očekávaných rad, na čem by jako nezkušená komiksová výtvarnice měla ještě zapracovat, dostala ve velmi krátké době první pracovní nabídku a od té doby „měla dost velkou kliku, takže to vydrželo“.
Po prvních zakázkách, jejichž prostřednictvím se ve světě komiksu rozkoukala, se seznámila se spisovatelem Jamiem S. Richem, jenž ji požádal, aby nakreslila jeho komiks 12 Reasons Why I Love Her a později také You Have Killed Me. Přátelství s Richem pro ni bylo zásadní zejména v tom, že jí coby zkušený spisovatel pomohl vytvořit její autorský komiks, a tím byla právě Vražedně dokonalá.
Joëlle měla podle svých slov od začátku problém s tím, že její zakázky se příliš točily kolem romantických příběhů a pohádek, zatímco ona toužila pracovat na kriminálkách a krvácích. A tak si vymyslela postavu Josie, která na pozadí úchvatných šedesátek žije dvojím životem. A Jamie S. Rich byl tím, kdo jí pomáhal s psaním scénáře k první knize. Scénář ke druhé knize už pak vytvořila bez jeho pomoci. „Napsala jsem to tak, abych si mohla nakreslit scény, které jsem chtěla,“ přiznala se v jednom z rozhovorů Joëlle.
Nutno dodat, že Joëllin charakteristický výtvarný rukopis je bezesporu tím, co dodává komiksu nenapodobitelné kouzlo. Joëlle kreslí lehkou ženskou rukou a její scény s Josie mnohdy připomínají výstřižky z módních časopisů.
Ovšem právě to tvoří, dohromady s chladnokrevně děsivým obsahem, dechberoucí dojem, kterému nechybí nadhled ani humor (byť černočerný). Z Josie dokázala vytvořit ideální antihrdinku, které přes její brutalitu a chladnokrevnost nedokážeme nedržet palce, aby při vratkém balancování mezi dvěma světy dokázala udržet rovnováhu i nezbytné utajení.
Vražedně dokonalá sklidila ve světě mnoho ohlasů a její autorka byla dokonce poctěna nominací na cenu Willa Eisnera (a další pak za svou práci na komiksu Brides of Helheim). Nezbývá než doufat, že slibná série, která vychází v češtině v souborném vydání, zahrnující vše, co doposud vyšlo (dvě knihy o celkem deseti sešitech), se snad v budoucnu dočká svého pokračování.
Autorka článku: Alexandra Niklíčková
Chladné překvapení pro II. pololetí 2021
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Chlad: O šílenství, jež chutná jako směska holubích jazejčků a autonehody
Víte, jak se říká: „Nesuďte knihu dle obalu?“ Tak v tomto případě klidně suďte! Obálka Chladu totiž celkem přesně odpovídá tomu, co najdete uvnitř: výpravu do temných míst lidské mysli, kde se skrývají ty nejhorší přízraky. A přitom kniha dovede být i zábavná a vtipná, tedy pokud vám nevadí krapet zvrácený druh humoru.
Chlad je horor. Drásavý horor. Nicméně nejdrásavější na něm není pohled na potoky krve, nebo do nesmyslných pozic zpřehýbané a lámané údy. To, koneckonců, není nic nového. V případě Chladu zjistíte, že na vaše nervy neustále brnká nenechavá ruka scenáristy Paula Tobina se zdatnou pomocí kreslíře Juana Ferreyry, kteří mají Chlad na svědomí.
Už premisa rozhodně není zrovna tuctová: mladík jménem Declan je úředně potvrzený cvok, jenž byl svěřen do domácí péče půvabné ošetřovatelky Reece. Ta se ho ujala jednak z dobrého srdce a jednak ze zvědavosti. Declan má totiž jistou zvláštnost, kterou nedokáže vysvětlit ani nejmodernější medicína: jeho tělesná teplota je zcela nesmyslně nízká a dle všech zákonů přírody by měl být dávno mrtev. A k tomu má nanejvýš neobvyklé nadání: dokáže „uchopit“ lidské šílenství a vyléčit je. Problém je ovšem v tom, že k oběma výše jmenovaným vlastnostem přišel za dost podivných okolností a s pomocí dvou padouchů, kteří bedlivě sledují své vlastní (dost děsivé) cíle.
A právě padouchové – konkrétně Čipera Jack a Obrtlík – jsou možná tím nejzábavnějším, co Tobinův svět nabízí, a autor sám si jejich psaní, dle vlastních slov, opravdu užil
Při prvním seznámení s Čiperou Jackem, hlavním záporákem první knihy, si asi jen málokdo nevzpomene na klasického batmanovského Jokera, ovšem Jack není jen tak obyčejný padouch, je to prazvláštní tvor, jenž se živí šílenstvím. Své lidské camemberty si rád nechává řádně uležet, a dokonce tu a tam jejich sklony k bláznění i rád přikoření. A právě Jackova gastronomická mánie spolu s krvelačným kulinářstvím představuje umně vyvážený slalom mezi groteskou a hororem (Když pijete bělidlo, nezapomeňte sledovat holuba!). Až by jeden řekl, že tak roztomile odporného ničemu nedokáže nikdo nahradit.
V druhé knize se to však více než dostatečně podaří Obrtlíkovi, jenž je jakousi hodně perverzní verzí Hrubínovy Květušky, zodpovědně pečující o svou zahrádku. Pasáže obrazně popisující jeho ženosečné zvyklosti pak rozhodně nelze slabším povahám doporučit jako čtení na dobrou noc.
Důležitý aspekt, který dává autorovi poměrně volnou ruku jak z hlediska textové, tak i obrazové stránky, je to, že celá kniha se točí kolem šílenství. Fantasmagorie je citelně blízko, takže lze určit, kudy přesně vede hranice mezi tím, co hrdinové opravdu fyzicky prožívají, a co jim jen namlouvají jejich vystresované mysli. Anebo se můžeme nechat unášet autorovou představivostí, která celkem vyváženě využívá některých klišé žánru a buduje na nich nejrůznější zábavné konstrukce.
Koneckonců, Tobin sám zmiňuje, že šílenství je pro horor velmi živnou půdou, protože: „Neexistuje osamělejší vězení než stav, kdy se nedokážete spojit se světem, v němž žijete, ani mu porozumět.“
Je jasné, že šílenství a bláznivé světy, jimž dává vzniknout, představují více než lákavou příležitost pro vizuální stránku knihy. A té se ujal zkušený komiksový kreslíř Juan Ferreyra, který nejenže přenesl na plátno Tobinovy představy, ale navíc stvořil i několik příjemně znepokojivých obálek, přičemž ta titulní si své prvenství vydobyla zajímavým způsobem -- vyděsila k mrti manželky Paula Tobina a redaktora Scotta Allieho.
Chlad začal vycházet roku 2012 u nakladatelství Dark Horse a poslední sešit spatřil světlo světa začátkem roku 2016. Celé dílo tvoří tři na sebe navazující příběhy, Chlad, Chlad: Prohnilé sémě a Chlad: Kosti jsou vrženy. Roku 2017 pak Dark Horse publikoval i souborné vydání, jež je základem české verze, která vyjde ve formátu kolosálních knih. Zároveň bude mít místní vydání čtyři variantní obálky z toho tři limitované. Zobrazovat budou výše zmíněné hlavní postavy celého komiksu – Declana, Čiperu Jacka, Obrtlíka a Reece.
Chlad se pohybuje na hraně mezi hororem a mysteriózním příběhem a přináší pestrou, akční a promyšlenou cestu do hlubin šílenství a zase zpátky (skoro). Takže pokud vaše čtenářské chuťové pohárky dostanou zálusk na dobře odležené a prozrálé vyprávění posypané pěknou porcí děsu a okořeněné kapkou humoru, pak konzumujte Chlad ještě zatepla. Vždyť kdo by se nechtěl zamyslet nad tím, zda k němu mluví ponožky, kde bývá nejpokousanější anebo jak hlasitě dovede křičet se zavřenou pusou, že?
Autorka článku: Alexandra Niklíčková
Variantní obálky:
Každý máme své klece
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Po loňském existenciálním a místy až zádumčivém eposu Měsíční stín si pro nás, hloubavé fanoušky, letos Comics Centrum připravilo další emoční kousek v kolosálním formátu – Klece. Jako jsem přesvědčen, že dvě osoby v relativní vzájemné blízkosti jsou již davem, doufám že v tomto případě jsou dvě knihy, tak výrazně vybočující z mainstreamové produkce, tradicí.
Davea McKeana možná nebudete na první pokus schopni přesně zařadit, i přesto že vám jeho styl bude jaksi povědomý. Nebudu dlouze napínat, jde o autora oněch úžasných mystických obálek, i psychedelických stránek přímo z příběhů Sandmana od mistra vyprávění Neila Gaimana. McKean ve své kariéře vdechl život mnoha ilustracím k dílům jiných tvůrců, ale Klece jsou čistě jeho autorským počinem. Jak možná s překvapením zjistíte, Dave není jen originálním ilustrátorem, ale i zdatným vypravěčem. Na pohledu do jeho mysli je však něco znepokojivého. Od prvních stránek předmluvy se před čtenářem otevírá zvláštní ponurý, temný svět umění, ve kterém postavy bojují jednak s vlastní inspirací a motivací, jednak se samotným uchopením reality. Stránky většinou postrádají barvy, s výjimkou několika vyprávěcích snových segmentů, a místo toho se spoléhají na surové a strohé černé linky a šedomodrý nádech. Text není nezbytnou podmínkou každého panelu, stejně jako v realitě nejsou k vyjádření vždy potřebná slova. A tak nám autor dodá jen takové množství slov, které je nezbytné k pochopení děje.
Svět Klecí obývá skupina postav žijících v bytovém domě jménem Méru (co je Méru), z nichž každá se účastní svého vlastního boje a každá se takříkajíc vypořádává se svou osobní klecí. Hlavním hrdinou je umělec, který bojuje o inspiraci k vytvoření dalšího velkého uměleckého díla. V průběhu románu poznává své sousedy, další podivíny, a jejich životy se prolínají. O patro nad ním žije jazzový hudebník/básník, který svými nadpozemskými vystoupeními vyráží dech místním barovým štamgastům. Pod ním má byt známý spisovatel, jenž se skrývá před veřejností kvůli skandálně rouhačské povaze svého posledního románu. Přes ulici žije svůdná žena, kterou skicuje, když si lebedí na terase. V domě žije i starší žena, která vede blouznivé rozhovory se svým papouškem, zatímco čeká na návrat svého manžela po jeho pětileté nepřítomnosti. Jako tichý pozorovatel a někdy i účastník se navíc dějem proplétá černá kočka, která se zdá mít téměř lidskou inteligenci. Postupný přechod od doslovnosti k fantaskním alegoriím a příběhům v příbězích knize slouží především jako odrazový můstek pro emočně-vizuální a stylisticky sugestivní zážitek. Genialita McKeanovy kresby Klecí spočívá v pojetí detailu tváří jednotlivých postav. Přestože se objevují stále dokola, a někdy se téměř nemění kompozice panelů, nejsou nikdy zobrazeny dvakrát stejně. Skutečně mistrně je zachycena jemnost toho, jak odlišně může někdo vypadat v různých okamžicích a situacích. Na McKeanovo charakteristické využívání dramatických změn stylu, multimediálních prvků, živé fotografie a až surreálného vyznění ilustrací se v Klecích příliš nespoléhá, spíše tyto ohlašují klíčové momenty či zvraty děje.
Téma knihy nemá přehnaně náboženský podtón, spíše je to legenda o hledání odpovědí na velké otázky, které trápí nejen umělce, ale každého člověka, jenž zkoumá své pocity. Hledání se často může zdát beznadějné, přesto nás osud rád dovede na nepředvídatelné křižovatky a k nečekaným cílům. Nejinak je tomu i v klecích, ze kterých můžou vést ty nejméně pravděpodobné cesty a na jejich koncích nás budou čekat okouzlující překvapení.
Klece v nás uzamykají mysl. Klece nám mysl zavírají za mříže z předsudků, strachu, zvyků, nenávisti, zloby a lenosti. Klece nám berou svobodu. Hledejme cestu z klecí, protože jedině tam venku, mimo klece, je štěstí... pro nás i pro všechny, na kterých nám záleží.
Autor článku: MS, komiksový fanoušek
Klece, komiks, jenž překračuje hranice obrazů i slov
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Na začátek listopadu si pražské nakladatelství Comics Centrum připravilo vydání třetího pokračování řady Bestie burdenské a grafického románu Klece od Davea McKeana. Stěžejní dílo známého autora obálek k dílům Neila Gaimana vyšlo v Česku poprvé.
Číst dál: Klece, komiks, jenž překračuje hranice obrazů i slov
Klece: Cesta do hlubin McKeanovy duše
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Sejdou se takhle v jednom činžáku malíř, spisovatel a hudebník... To není začátek anekdoty, ale rozsáhlého grafického románu Klece od scenáristy a výtvarníka Davea McKeana, který vyšel letos v listopadu poprvé v češtině.
Samozřejmě těžko říct, jestli zrovna žánr anekdoty lze s čistým svědomím z charakterizace Klecí vynechat. Kromě toho, že se jedná o dílo do jisté míry kultovní, hlubokomyslné a s přesahem do filozofie, má v sobě i nezanedbatelnou dávku humoru, ač mnohdy černějšího, než je kocour, který v knize ladně přeskakuje mezi římsami a komiksovými panely.
Mísení žánrů, ale také výtvarných stylů a technik je koneckonců pro Davea McKeana typické. Také díky němu prosluly jeho obálky ke Gaimanovým knihám. McKean je muž mnoha profesí – kromě kresby a psaní scénářů se věnuje rovněž fotografii, grafice, hudbě (dokonce má vlastní vydavatelství) a filmové režii (kupříkladu celovečerního snímku Maska zrcadla). A co se týče komiksu, k jeho nejzajímavějším počinům se řadí kupříkladu Signal to Noise anebo v češtině vydané Vraždy a housle a Černá orchidej.
Grafický román Klece je jednoznačně McKeanovo opus magnum (alespoň prozatím); byl oceněn hned dvěma cenami Harvey Awards a představuje jedno ze stěžejních, a jen těžko přehlédnutelných, komiksových děl. Začal vycházet u amerického nakladatelství Tundra v roce 1990. Po sedmi sešitech pak v roce 1993 přešel pod Kitchen Sink, kde byly vydány ještě tři sešity (poslední v roce 1996). V roce 1998 pak vyšel celý komiks v souborném vydání taktéž u Kitchen Sink, a později ještě u NBM Publishing (2002) a u Dark Horse (2009 v brožované a 2010 v pevné vazbě). České vydání Comics Centra vycházelo právě ze dvou posledně zmíněných verzí.
Co se týče výtvarných stylů, v knize najdeme kromě klasické komiksové kresby a malovaných pasáží také koláže zpracované kombinovanou technikou, s přispěním fotografií a nejrůznějších grafických technik, a autorovi slouží ke cti, že jednotlivé techniky se střídají nikoliv bezdůvodně – jejich změna má vždy oporu v ději či proměně nálady.
Celkově pak v Klecích platí více než vrchovatou měrou, že obrazová složka hovoří stejně výmluvně jako ta textová. McKean se nebojí riskovat a pouští se do (ve své době) neověřených postupů: vřazuje mnohastránkové pasáže bez jediného slova, zcela „nekomiksové“ úryvky z fiktivních literárních děl, anebo čtenáře po celých padesát stránek drží v bytě postarší dámy se sklonem k malapropismu, která si povídá se svým papouškem.
A o čem celá ta úctyhodně rozměrná kniha vlastně je? Sám McKean uvedl, že jde o: „asi ten nejpřesnější popis mého pohledu na svět, jakého jsem schopen“.
Hlavní osou knihy je příběh malíře Lea, jenž se na přechodnou dobu nastěhuje do činžovního domu, toho času obehnaného lešením. Přijíždí, aby se mohl soustředit na svou tvorbu, ale nakonec dopadne samozřejmě všechno úplně jinak. Hned první den si všimne, že v domě se inkognito ukrývá slavný spisovatel, který je veřejností pranýřován za svůj poslední román s kritikou politických poměrů v jistých částech světa (pokud vám připomíná jistého britského autora, pak se nepletete).
Osudy obou mužů se začnou pozvolna ovlivňovat, zatímco Leo poznává další barvité postavy – nechybí krásná žena, groteskně přísná bytná, mystický jazzový hudebník anebo kočka, jejíž role v příběhu je jedna z nejpůvabnějších. S textem si autor vyhrál podobně jako s obrazovou složkou: postavy, které stvořil, hovoří barvitým jazykem a každá obývá svůj specifický vesmír, do něhož nás na krátkou chvíli pozve.
A právě tyto vesmíry jsou zároveň i klecemi, v nichž se (mnohdy dobrovolně) jednotliví protagonisté zavírají. A ačkoliv se tu a tam některému z nich podaří utéct, bývá to často, jak skepticky přiznává jedna z postav, jen únik do další, snad o málo větší klece.
Kdo by ale čekal od knihy přílišné filozofování, bude (s výjimkou předmluvy) zklamán, stejně jako ten, kdo by se těšil na příběh s tradiční šablonou typu: potkali se, zlikvidovali padoucha a byla svatba. Výše zmíněný McKeanův pohled na svět je plný záhad a tajemství, ale není třeba se obávat – ačkoliv pár otázek zůstává nezodpovězených, poměrně slušné množství dějových linek je dovedeno k uspokojujícímu závěru. Na otázku, jaký tedy McKeanův svět vlastně je, ale podle mě neexistuje zcela jednoznačná odpověď. Najdeme v něm krásu i krutost, tragédii i humor, selhání i úspěch a navrch kapku čehosi nevysvětlitelného.
Zkrátka, nedá se říct, že by byl zcela nepodobný reálnému životu.
Autorka článku: Alexandra Niklíčková
O novinkách Počet článků: 106
Comics v Centru Počet článků: 242
Novinky z našeho vydavatelství.
Aktuality Počet článků: 14
Fanoušci fanouškům Počet článků: 6
Ediční plány Počet článků: 18
Produkt byl úspěšně přidán do nákupního košíku