Comic-Con Prague 2021
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Nejen pro komiksové fanoušky bude tento pátek a celý víkend plný zážitků. Proběhne totiž Comic-Con Prague a my na něm opět nebudeme chybět. Po celou dobu akce nás můžete navštívit v našem útulném stánku, ve kterém najdete naše komiksy se 40% slevou (nevztahuje se na kolosální knihy a již zvýhodněné komplety/platby pouze v hotovosti). Vezmeme s sebou i pár vzorků chystaných knih, ať víte na co se můžete těšit. Navíc pro vás máme připravené dárky, které vás jistě potěší (do vyčerpání zásob).
Tak se za námi stavte, rádi si s vámi o komiksech a nejen o nich popovídáme.
Přijďte i na naše tři přednášky, které jsme si pro vás připravili, na jejichž konci pro vás máme připravené i tradiční soutěže o naše komiksy.
1) Comics Centrum – příběhy, které vás nezklamou - pátek 15. 10. od 15:00
Komiksy nejsou jen superhrdinové. Jsou to také knihy plné dobrodružství, napínavých příběhů, a především kvalitní zábavy. Přijďte objevit světy Lary Croft, Jamese Bonda, Hellboye, Myší hlídky, Zámku a klíče, Conana, Sin City a mnoha dalších.
Přednášející: Václav Dort, Martin Trojan
2) Hellboy universum – sobota 16. 10. od 19:00
Hellboy universum je naprosto neodolatelná směs bájí, legend a mnoha mytologií. Atraktivní příběhy mají skvělou atmosféru a obsahují akci, humor i napětí. Jeho stvořitel Mike Mignola koncipuje jednotlivé části (Ú.P.V.O., Humr Johson, Abe Sapien a další) vizuálně i stylově velmi různorodě.
Přednášející: Martin Trojan
3) Conan, král Comics Centra – neděle 17. 10. od 10:00
Fantastický svět spisovatele Roberta E. Howarda plný odvážných mužů a krásných žen, ve kterém prastarým říším vládne temná magie a krutá božstva. Pojďte se podrobněji seznámit s minulostí, současností i budoucností barbara Conana, který kraluje již mnoho let v nakladatelství Comics Centrum.
Přednášející: Martin Trojan
Budeme se na vás těšit :).
*kromě kolosálních knih/platí do vyčerpání zásob
Nemožné ihned, apokalypsa na počkání, porce nadpřirozena v podzimní trojici komiksů
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Na začátku října se komiksoví čtenáři dočkali hned tří nových přírůstků od pražského nakladatelství Comics Centrum. Vyšla nová pokračování sérií Král, jenž byl a bude a Ú.P.V.O., a vedle nich se blýskl dlouho očekávaný dotisk Krajiny půlnočních stínů.
Číst dál: Nemožné ihned, apokalypsa na počkání, porce nadpřirozena v podzimní trojici komiksů
Být stále svůdná a smrtící, i když jí táhne na stovku? To dokáže jen Witchblade!
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Pražské nakladatelství Comics Centrum vydá letos v prosinci již sedmou kolosální knihu ze světa tajemných artefaktů, z toho čtvrtou zaměřenou na Witchblade. Svůdná newyorská policistka a zároveň nositelka čarodějného ostří se v Česku dočká jubilejního stého dílu.
Číst dál: Být stále svůdná a smrtící, i když jí táhne na stovku? To dokáže jen Witchblade!
Vezměte své chmury do rodného kraje
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Harrow County je malý jižanský zemědělský kraj s pohnutou minulostí. Před osmnácti lety zde trojnásobně zabili čarodějnici Hester, a to tak, že ji zastřelili, oběsili a poté upálili. Mysleli si, že město zbavili tohoto zla, navzdory tomu, že umírající Hester předpověděla svůj návrat. Nyní ale jedna mladá osmnáctiletá dívka vykazuje známky toho, že by mohla být reinkarnací Hesteřina ducha. Emma o žádném čarodějném prokletí nic nevěděla, dokud si měšťané nezačali za jejími zády cosi šeptat. A tak se vydává do lesa, vstříc nepříjemné pravdě…a nás bere na tuto hrůznou výpravu s sebou.
Horor je jednou z nejsvobodnějších forem, možná nejen fantastiky, ale snad i literatury celkově. Hororové autory nesvazují úzké mantinely žánru a dobrý hororový příběh vás dávno nevystraší jen lacinou „lekačkou“ nebo nechutnými monstry. Moderní horor je především výborný příběh, který prožívají silné postavy. Tyto aspekty splňuje Pochmurný kraj snad až učebnicově. Silný příběh, zjevně od začátku promyšlený a uzavřený, čímž se mimochodem podobá například sérii Zámek a klíč, nenechává čtenáře na pochybách, že vše má svůj význam a že vše směřuje k jedinému nevyhnutelnému cíli. Cullen Bunn, nám představuje horor z prostředí amerického jižanského zapadákova a mistrnou a procítěnou prací s postavami dělá, spolu s poutavými akvarely Tylera Crooka a okouzlujícími drobnými detaily, z Pochmurného kraje, jednu z nejúchvatnějších komiksových sérií posledního desetiletí.
Lidskost, s jakou Bunn v Pochmurném kraji pracuje s postavami, se jen těžko objevuje v jakémkoli médiu. V chování postav je upřímnost, díky níž se s nimi lze okamžitě sžít bez ohledu na to, zda jsou to lidé, nebo ne.
Mnohé vedlejší postavy si zamilujete, přičemž žádná z nich není striktně černá, nebo bílá – vyloženě dobrá, či zlá. To ostatně platí i pro samotnou Emmu. Chce být dobrá, což z ní dělá kladnou postavu, ale jednak díky svému předurčení, jednak i svými činy a mocí, nebo jen poznáváním sebe samé, dokáže věci řádně zamotat. V tom jí zdatně sekunduje i její nejlepší kamarádka Berenika.
Dokonce i mnohé z vedlejších záporných postav série mají v rámci své proradnosti pochopitelné chování. Příběh se zabývá různými odstíny dobra a zla, přičemž pouze Hester je představitelkou ultimátního zla. Bunnův pečlivě vystavěný a originální děj je strhující od úvodní stránky první knihy až po poslední stránku knihy poslední.
Emocionální rozsah, který dokáže vyjádřit svou kresbou Crook, je ohromující. Od štěstí, vyzařujícího z některých panelů, až po vztek nebo zlomené srdce. Přišlo vám snad na první pohled něco divného na téhle komiksové sérii? Pokud ano, pak to určitě byla kresba. A přišlo vám zpočátku něco divného na Hellboyovi? Je to tak, oboje má naprosto unikátní a jedinečnou kresbu, která nepřipomíná nic, co jste do té doby viděli, a když se na ni zaměříte pozorně, zjistíte, proč ji mnozí z nás považují za geniální.
Crook nesází na vylekání, nebo znechucení čtenáře. Jde na to přes hutnou atmosféru. Tu se mu daří budovat díky nejtemnější temnotě i znepokojivé lesní krajině. Když však teče krev, je to vždy brutální a šokující podívaná, aniž by to působilo nechutně nebo přehnaně. Kreslíř se také vyžívá v detailech, skrytých i zjevných, a hře s designem panelů nebo celostránek. Dokonce i nápisy a SFX mají svou osobitost, často mění písmo nebo se objevují ve zvlněných zpěvných linkách. Crookova kreativita ještě více vystihuje zázrak a kouzlo této série. Dlužno dodat, že právě SFX (zvukové efekty) jsou v této sérii tak zásadní, že se je Comics Centrum rozhodlo počeštit. Díky těmto ručně malovaným „zvukům“ si může čtenář ještě více užít hororové a napínavé chvíle tohoto příběhu.
Stále váháte, zda využít příležitost naskočit do, za dlouhou dobu, nejzajímavější série vydávané na české scéně? Možná vás přesvědčí to, že vyšel poslední – osmý – díl, a můžete si ji tedy pořídit najednou ve zvýhodněném kompletu. Jen v takovém případě nepočítejte, že budete schopni knihy odložit dříve, než spatříte doslov obou autorů.
Autor článku: MS
Ztracené zítřky čarodějky z pochmurného kraje a posmutnělého Doktora Andromedy
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Se závěrem letních prázdnin vyšel u pražského nakladatelství Comics Centrum poslední díl jižanské hororové pohádky Pochmurný kraj, a zároveň dlouho odkládaný Doktor Andromeda a království ztracených zítřků spadající do světa série Černá palice.
Číst dál: Ztracené zítřky čarodějky z pochmurného kraje a posmutnělého Doktora Andromedy
Frank Miller a jeho parta, Sin City je konečně znovu kompletní!
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Na samý vrchol horkého léta si nakladatelství Comics Centrum přichystalo nové vydání čtyř dílů série, která komiksové fanoušky po celém světě rovněž nenechává chladnými. Po loňských prvních třech knihách je tak kultovní Sin City ve zrevidované verzi kompletní.
Číst dál: Frank Miller a jeho parta, Sin City je konečně znovu kompletní!
D.
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
A máme tu další surrealistické dílo Tonyho Sandovala. Po velmi dobře přijatém Vodním hadovi vydaném minulý rok, tentokrát přichází Doomboy. Kdo Vodního hada četl, bude mít základní představu o tom, co očekávat. Doomboy je totiž opět Sandovalovým ryze autorským počinem, a jeho, troufnu si říct, snadno rozpoznatelný rukopis se nezapře ani zde.
České vydání si neponechalo anglický název z ledabylosti, ale je odvozen od metalového subžánru – doom metalu. Sandoval totiž kromě komiksů vyrostl i na metalové muzice. Tvořit Doomboye, jak sám říká, pro něj bylo velice osobní a zvláštní, protože k němu přistupoval spíše jako ke svého druhu fiktivnímu dokumentu o imaginárním mladém hudebníkovi než jako ke klasickému příběhu. Tomuto mladému kytaristovi říkají D., a pohybuje se v okruhu podobně hudebně založených vrstevníků, tedy prostředí autorovi velmi blízkém. Kromě hudby řeší párty, pivko, holky a prostě všechno, co k tomuto životnímu stylu patří. D. není nejoblíbenější, nejlepší a ani ničím výjimečný. O to mu ani nejde, tohle není příběh o cestě k úspěchu. D. má přání mnohem osobnějšího rázu – rád by se rozloučil se svou nedávno zesnulou přítelkyní. Toho chce dosáhnout prostřednictvím své hudby, která se ale zdaleka nedostane jen k ní…
Ačkoli se na první pohled jedná o zcela jiný příběh, než byl Vodní had, mají oba mnoho společného. Kromě surreálna a pro autora typické kresby, která evokuje některá díla Tima Burtona, se jedná hlavně o užívání podobných témat – těžkostech puberty, osamělosti, nudy, smrti, mezilidských vztahů a ztráty iluzí. Období dospívání je v Sandovalově díle přítomno velmi často, jelikož dle něj se jedná o stěžejní životní období, kdy zvědavost a objevování nových věcí lze přirozeně a poutavě kombinovat s fantaskními prvky. A vzhledem k tomu, jak svěže, svým způsobem pozitivně a zároveň nostalgicky a posmutněle jeho svérázné komiksy působí, musíme mu dát za pravdu, že na téhle kombinaci vskutku cosi je.
Dodejme jen, že Doomboye vydává Comics Centrum ve stejně širokoúhlém formátu jako knihy 300: Bitva u Thermopyl, Xerxés: Pád domu Dareiova a vzestup Alexandrův či Teror ve jménu víry od Franka Millera, takže vám k nim bude v knihovně hezky ladit.
Autor článku: Adam Peňáz
Smršť metalové hudby a ocelových pěstí, Sandovalův Doomboy v doprovodu Conana
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Koncem června pokračovalo pražské nakladatelství Comics Centrum ve vydávání série Conan, a navrch si pro své čtenáře připravilo novinku: grafickou novelu Doomboy od oceňovaného mexického autora Tonyho Sandovala.
Číst dál: Smršť metalové hudby a ocelových pěstí, Sandovalův Doomboy v doprovodu Conana
Kolik je Králů aquilonských?
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Kolosální Conan, král aquilonský je vyexpedován.
A kolik je tedy nakonec výtisků?
Kolosální Conan, král aquilonský je už patnáctá kolosální kniha v pořadí a my vám můžeme s radostí oznámit, že si vedla nejlépe ze všech zatím vydaných kolosálních knih. Celkový počet výtisků přesáhl něco málo přes 1 500 kusů.
Vážíme si vaší důvěry v tento projekt, v nás, a současně nás velmi těší váš zájem o Conana a to jak v tomto, tak v běžném formátu.
Všem, kteří si tuhle kolosálku objednali velmi děkujeme, protože bez vás by to nešlo.
Ještě bychom rádi dodali, že obsah této kolosálky v běžném formátu máme v plánu vydat chronologicky na konec celé série, dle přehledu, který jsme pro vás před časem vytvořili. Číslování knih vás povede.
PS Pro předobjednané knihy se už můžete vydat osobně k nám do showroomu Slavíkové 19, Praha 2. Rádi Vás u nás uvidíme :).
Král Artuš versus neodbytná důchodkyně aneb Zbrusu nová komiksová série a nádavkem další Buffy s Černou palicí
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
V půlce května se čeští komiksoví fanoušci dočkali první části zbrusu nové série Král, jenž byl a bude, kterou vydalo pražské nakladatelství Comics Centrum spolu s druhou knihou o přemožitelce upírů Buffy a dalším svazkem rozšiřujícím svět série Černá palice, tentokrát o dobrodružství z druhé světové války.
Odkud je Conan?
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Nově objevované žánry mívají zpravidla nadšené (a mnohdy i výtečné) překladatele, horší to ale bývá s redaktory. Nových trendů se zpravidla chytají nadšenci a průkopníci, pro které hraje hlavní roli představit svůj objev čtenářům, a na redakční práci neberou zřetel. Maximálně se věnuje čas korekturám, aby se v knize neobjevovaly překlepy, ale to bývá zpravidla všechno. Když se ale daný žánr etabluje, začne být určitá redakční revize potřebná. Tou dobou už ale bývá poměrně komplikovaná, protože některé nesmyslné věci mezitím stihly zakořenit.
Podobné to je i s žánrem meče a magie, v našem případě s Conanem Roberta E. Howarda. Překlad Jana Kantůrka je sice ikonický, ale vzhledem k době a okolnostem jeho vzniku byla redakční práce téměř nulová. To se nejvíce projevuje na rozkolísaném (zpravidla bezmyšlenkovitě přejatém) pravopisu jmen. Anglický pravopis sice v dobách, kdy angličtina nebyla tak rozšířena, působil exoticky, což jistě dodávalo knihám o Conanovi punc výjimečnosti, ale to je tak vše.
Proto jsme se už roku 2019 při přípravách na reedici Conanových dobrodružství, zpracovaných v komiksech od Dark Horse, rozhodli sáhnout i k razantním systémovým úpravám zápisu jmen. K tomu jsme použili několik následujících pravidel.
Prvním pravidlem bylo zjednodušení zápisu a převod do českého pravopisu na základě zažité výslovnosti. Oporou nám byl úzus přepisovat takto do latinky jazyky, které latinku nepoužívají. O jazycích a písmech v Conanovi lze důvodně předpokládat, že s latinkou neměly nic společného, a proto se anglický pravopis jmen snaží zachytit (pomocí anglických pravidel) správnou výslovnost. Tudíž jsme zvolili stejný postup, ale platný pro češtinu. (SH tedy přepisujeme jako Š, proto máme Šém a Kúš a pod.) Samozřejmě z tohoto základního pravidla existují výjimky. Pro zachování jisté exotičnosti jsme např. ponechali náslovné Y (místo J) a z důvodu grafické přijatelnosti jsme ponechali i TS, byť by mělo být dle výše uvedeného pravidla C (ale uznejte, že čaroděj Cota by vypadal opravdu podivně).
Druhé pravidlo se týká původu jmen. Je známo, že Howard používal ve svých příbězích o Conanovi jména řeckého či latinského původu, stejně jako jména odvozená z jiných jazyků. Stejně tak jména zemí byla odvozena od zemí bájných či dávných. Proto jména odvozená z latiny skloňujeme jako jména latinská, jména odvozená z řečtiny jako řecká atp. Jména zemí používáme ve tvaru podobném českému jménu předlohy, jména národů rovněž (proto v Asgardu nežijí Aesiřané, ale Ásové, v Gunderlandu nežijí Gunderlanďané, ale Gundeřané atd.). I zde se ovšem najdou výjimky. Tou nejpatrnější je Cimerie. Správně by to totiž měla být Kymérie, ale Cimerie je už natolik zaužívaná, že tohle by nám opravdu neprošlo.
Třetí pravidlo bylo zjednodušení pravopisu. Kde to šlo (i na to máme pravidla, ale ta zde nebudeme vypisovat), vypustili jsme h z th (proto píšeme Tot-amon, a ne Thoth-amon). Dále jsme odstranili zdvojené hlásky.
A zde se dostáváme k odpovědi na otázku v titulku. U nás je Conan z Cimerie s jedním m, protože jde o přepis do češtiny z imaginárního jazyka používajícího imaginární abecedu, tudíž není důvod (snad kromě puncu jakési exotiky) zachovávat dvě m. Možná se tím budete cítit ochuzeni (pokud měříte knížky podle počtu písmenek), ale o to lépe se vám naše komiksy budou číst.
Nemyslíme si, že bychom na poli redakčního přístupu byli nějak příliš vlivní (a neomylní), i přesto se ale domníváme (a s nadějí doufáme), že dříve či později přejmou naše redakční principy při vydávání jiných verzí Conanových dobrodružství i další nakladatelé.
Autor čánku: Ladislav Niklíček
Král je nemrtev
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Comics Centrum před pár dny odtajnilo ediční plán pro druhé pololetí roku 2021, který zároveň vyšel i v tištěné podobě. Ta navíc obsahuje ukázku ze zbrusu nové série Král, jenž byl a bude, jejíž první díl Artuš nás čeká už v květnu, a v říjnu tohoto roku pak druhá kniha Beówulf. Samé dobré zprávy. A o co tedy půjde?
Kdo tipuje, že komiks bude mít něco společného s Artušovskou legendou, tak tipuje zcela správně. Ale pozor, Artušovská legenda je jedna z ingrediencí komiksu, na které se dobře staví a dá se z ní řádně utahovat. Než začnete se čtením, tak se nepatrně zamyslete nad tím, kdo je v artušovské legendě skutečným rytířem bez bázně a hany!
Časově jsme v současnosti, zeměpisně pochopitelně ve Spojeném království. Dle legendy se král Artuš vrátí, až bude země opět v ohrožení (takový ekvivalent našich Blanických rytířů). Nu a skupina podvratných živlů si myslí, že zemi nejhůře je, a navíc vědí, jak krále Artuše vyvolat.
A tady se na scénu dostává poněkud nesourodá dvojice hlavních hrdinů, která se jim v tom pokusí zabránit. Po Laurelovi a Hardym, Holmesovi a Watsonovi, Dempseym a Makepeaceové, Bodiem a Doylovi, Randallu a Hopkirkovi přicházejí Duncan a Bridgette. Muzejní kurátor a jeho svérázná babča, bývalá lovkyně příšer, spokojeně trávící zasloužený odpočinek v domově důchodců. Bridgette své skutečné povolání před svým vnukem celý život pečlivě tajila. Kvůli výše uvedeným událostem však potřebuje pomoc, a tak musí s pravdou ven. Duncan nevěřícně zírá na to, jak babča bravurně zachází s celou plejádou zbraní od pistole po bazuku. Nechybí tu ani chytrá kráska Rose, a tím vzniká z nesourodé dvojice trojice. Jistě si při jejich slovních přestřelkách vzpomenete na Flyna Carsona.
Duncan: „Babčo, nemůžeš s pistolí v ruce v jednom kuse nutit lidi, aby dělali to, co chceš!“
Bridgette: „Pročpak ne? Prozatím to vždycky zabralo.“
Čeká vás dobrodružství s velmi rychlou akcí, trocha soap opery, neboť vztahy mezi charaktery se nám pěkně provazují, plus jsou tam mraky vtípků a dvojsmyslů. Vypíchl bych originální řešení problému s Králem rybářem.
Scénář celé třídílné série píše Kieron Michael Gillen (*1975, UK). V Čechách jste ho možná zaznamenali jako scénáristu komiksů Star Wars, ale to je fakt jen malý zlomek toho, co dělá. Píše pro Marvel, Image, Boom! Studios, Avatar Press… X-Men, Avengers, Thor, Eternals, The Wicked, Die… jsou toho tuny. A navíc píše články o počítačových hrách a má rád hry Warrena Spectora. Čili je to dobrý člověk.
Kreslířem je krutě dynamický a panelově rozmáchlý Dan Mora (*1986, Kostarika). Toho známe, neboť kreslí Buffy, přemožitelka upírů. Pracuje prakticky výlučně pro Boom! Studios, a za zmínku určitě stojí série Klaus (kdopak že to ten pán s vousem ve skutečnosti je), kterou si střihl s Grantem Morrisonem.
Sérii Král, jenž byl a bude u BOOM! Studios právě vyšlo závěrečné osmnácté číslo a venku jsou i dvě souborné knihy prvních dvanácti sešitů (v každé knize šest). V roce 2020 se série dostala do nominace na Eisner Award (Best New Series).
Pro sečtělé čtenáře malé upozornění. Mimo Artušovské legendy nemá komiks nic společného s beletristickou sérií Once & Future King od T. H. Whita. U Once & Future Američanům automaticky naskakuje asociace s králem Artušem. A to je důvod, proč Comics Centrum přichází s názvem Král, jenž byl a bude a přidává do titulu jména postav staroanglických legend. V češtině se tedy jednotlivé díly budou jmenovat Artuš, Béowulf a Zelený rytíř.
Formát a zpracování knihy bude klasicky á la Comics Centrum (Podivné nebe nad Východním Berlínem/Drákula). Kniha se 160 stranami, v bonusech klasicky očekávejte galerii obálek. Skvělý papír, perfektní tisk a pevná vazba. Prostě jako vždy u knih z Comics Centra.
Děkuji za váš čas a jako vždy, čtěte. Doporučení, kam zamířit, je snadné. Bavíme se o legendě či mýtu, takže tadááá, Prsten Nibelungův.
Vyplatí se také sledovat facebook Comics Centra, jejich youtube kanál nebo číst články.
Autor článku: Ctibor DEmnoG Svoboda
Hloubavý sci-fi komiks s poetikou protiatomových krytů, podivné nebe nad východním Berlínem
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Po čase nabízí nakladatelství Comics Centrum svým příznivcům solitérní komiksovou publikaci s uzavřeným dějem. Tajuplný příběh odehrávající se v kulisách východního bloku v sedmdesátých letech minulého století spatřil v Česku světlo světa dvacátého dubna.
Jarní rozpuk špionážních komiksů aneb Bond protřepat, Ú.P.V.O. nemíchat
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
V druhé půlce dubna vydalo pražské nakladatelství Comics Centrum hned několik komiksů, které se věnují dobrodružným příhodám vyšetřovatelů ve službách tajných organizací. Kromě dalšího dílu série Ú.P.V.O. se čtenáři v Česku konečně dočkají dlouho odkládaného vydání komiksové adaptace Flemingovy kultovní bondovky Žít a nechat zemřít.
Číst dál: Jarní rozpuk špionážních komiksů aneb Bond protřepat, Ú.P.V.O. nemíchat
Comics Centrum News 6: Kolosální zítřky
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Kolosální Conan, král aquilonský si přes přetrvávající nelehkou dobu vede u vás fanoušků velmi dobře. Prvních 300 nutných objednávek se sešlo v neobvykle krátkém čase a my jsme za to velmi rádi. Těší nás váš neutuchající zájem a důvěra v nás. Všem, kteří si tuhle knihu již u nás objednali, moc děkujeme. Vážíme si každé vaší objednávky, protože bez vás by to nešlo.
Bohužel už teď víme, že knižní distribuce ani knihkupci se nechtějí, kvůli tíživé ekonomické situaci, pouštět do finančně náročnějších projektů (čest výjimkám). Opakuje se tak situace z minulého roku, která nás přiměla k rozhodnutí opět učinit drobnou změnu v systému prodeje (stejně jako u A zrodí se hvězdy…). Převezmeme tak na sebe zodpovědnost za dostupnost knih po ukončení předprodeje, tentokrát již natrvalo. Chceme zachovat exkluzivitu Kolosálních knih, proto tištěný náklad vždy zvýšíme pouze o průměr minulých objednávek prodejců. A abychom nikoho neznevýhodnili, cenu po ukončení předprodeje na našem e-shopu opět navýšíme o 600 Kč.
Předprodej Kolosálního Conana, krále aquilonského končí 9. 5. 2021.
Vlivem současné situace se nám také, jak doufáme, podařilo do budoucna zmírnit problém se spekulacemi u některých starších Kolosálních knih. Jednomu z našich prodejců jsme v rámci našich dlouholetých dobrých vztahů vyhověli a odkoupili zpět jeho skladové zásoby našich titulů, včetně Kolosálních knih. Tím jsme zabránili tomu, aby se tyto knihy staly předmětem spekulací nebo nějak utrpěla hodnota vámi vlastněných knih. V této souvislosti jsme se rozhodli přidat k těmto odkoupeným knihám i naši nakladatelskou rezervu, kterou musíme držet u každé kolosálky do konce reklamační lhůty pro případnou výměnu a u které tato lhůta již bezpečně uběhla. Společně nyní dáváme tyto knihy do prodeje v našem e-shopu. Ve většině případů se však jedná o velmi nízké počty kusů. Cenu i u těchto titulů navyšujeme o férových 600 Kč. Rozhodně ale neočekávejte Kurva velký Sin City, Pekelnou knižnici, knihu první nebo Kolosálního Conana.
Uvědomujeme si choulostivost celé situace a přistupujeme k ní nanejvýš zodpovědně. Stále proto platí, že Kolosální knihy nebudeme nikdy dotiskovat a nebude možné je na Černý pátek nakoupit se slevou. Byla by to neúcta k vám fanouškům.
Děkujeme za vaši přízeň a přejeme pevné zdraví.
Podrobnější komentář najdete ve videu.

Ediční plán 2021 - 2. pololetí
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Ediční plán pro rok 2021 je nyní kompletní (přibylo II. pololetí) a vy si v něm můžete v klidu listovat.
Překvapení pro první pololetí: Podivné nebe nad východním Berlínem
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
První překvapení od Comics Centra pro rok 2021 je komiks Podivné nebe nad východním Berlínem. A nejen, že je překvapením v edičním plánu Comics Centra, překvapením je i samotný komiks. Takže překvapení na druhou! Názvem, vizuálem obálky a při běžném prolistování i obsahem, ale komiks klame tělem.
Po přečtení začátku prvního sešitu Podivného nebe nad východním Berlínem (Strange Skies Over East Berlin, BOOM! Studios, 2020) nabudete dojmu, že čtete variaci na Jamese Bonda z rozděleného Berlína za studené války. Lež jako věž! Ano, hlavní postavou je dvojitý americký agent s jednoduchou misí. Identifikovat cosi nezemského, co nad Berlínem proletělo a spadlo v jeho východní části. Úspěšně, díky svému nasazení ve Stasi, infiltruje sovětskou základnu ve východním Berlíně.
Tak to máme za sebou začátek, a následně se rozjede výtečný mindfuck, řekl bych až pocitový a filozofický traktát o lžích, které si sami sobě tak dlouho říkáme, až jim uvěříme, a o pravdě a upřímnosti, které v sobě systematicky zabíjíme. Musím ocenit zvolené místo, tedy první polovinu 70. let minulého století za železnou oponou, neboť pokřivenost lidského charakteru nejlépe vyniká v pokřiveném prostředí. Modře psaný text vám budiž vodítkem. Smutné je, že autoři vydali pouze čtyři sešity, příběh je mile uzavřen, ale i přesto bych se do světa Podivného nebe rád vrátil. Nemusilo by jít nutně o pokračování, klidně si mohou vzít na paškál jeden z vedlejších charakterů… třeba takového inspektora Keinera.
Autorem scénáře je Jeff Loveness. Nikdo nic? Ok, co seriál The Office? Nic? Dobrá, tak Rick a Morty. A máte jasno. Je lhostejné, zda Ricka a Mortyho sledujete nebo ne, minimálně víte, že tento seriál existuje. Jeff Loveness napsal pár epizod a z toho je jasné, že ten pán musí být božan. Pro BOOM! Studios píše komiks Judas, neboť, podle jeho slov, každý příběh potřebuje svého padoucha, a pro Marvel psal Groota a Spider-Mana.
Jméno kreslíře jest Lisandro Estherren. Opět nikdo nic? Nedivím se. Jde o argentinského umělce, kterého můžete znát z Image a komiksové série Redneck. Za mě je jeho kresba skvělá, v podstatě je to pro mě méně počítačový Ben Templesmith. V kombinaci s coloringem od Patricia Delpechea (další jihoameričan) funguje vizuál skvěle.
Sakumprdum je pro mě komiks Podivné nebe nad východním Berlínem překvapením na třetí, neboť jsem nečekal, že mě téma tak zaujme a zůstane ve mě i po dočtení. Pro překladatele to byla myslím nelehká práce. V angličtině se komiks čte parádně, má skvělé tempo, slova plynou a zapadají do sebe, ale dostat text do češtiny byl jistě oříšek… no, spíš vořech. Těším se na výsledek v českém vydání a jsem rád, že Comics Centrum s překvapením opět sáhlo „trošku“ jinam.
Formát a zpracování knihy bude klasicky á la Comics Centrum (Černá palice/Drákula). Počet stran 128, v bonusech můžete očekávat galerii obálek. Pevná vazba, skvělý papír, perfektní tisk. Prostě jako vždy u knih z Comics Centra.
Děkuji za váš čas, a jako vždy, čtěte. Tentokrát bude doporučení pouze jediné a to fantastický Labyrint: Nezdolné srdce. Mimořádně skvělá a macatá kniha, kterou jsem navzdory doporučení četl s chabou znalostí filmu (viděl jsem ho tak před dvěma lety), a stejně jako u Podivného nebe je tématem lež, přetvářka a pravda. A Klubko baví ve dvou rovinách, tady musím říci, že překladatelka Alexandra Niklíčková si jako vždy vyhrála!
Plánované datum vydání je stanoveno na 20. 4. a v e-shopu bude k dostání opět za zvýhodněnou cenu.
Autor článku: Ctibor DEmnoG Svoboda
Kolosální Conan do třetice, královská zábava na výsost protřelého barbara
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Kolosální knižnice dostane další přírůstek, tentokrát půjde o třetí svazek ze světa legendárního Cimeřana s názvem Kolosální Conan, král aquilonský. Pražské nakladatelství Comics Centrum plánuje vydání na konec června, a kniha je již tradičně zařazena do edice Kolosální knihy, tj. její vydání mají v rukou sami čtenáři.
Číst dál: Kolosální Conan do třetice, královská zábava na výsost protřelého barbara
Čarodějné zkazky a Hellboy na vodě aneb Březnová nálož komiksů od osvědčených autorů
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Na čtvrtý březnový týden přichystalo nakladatelství Comics Centrum vydání tří nových komiksů. Kromě sedmého a zároveň předposledního pokračování Pochmurného kraje vyšla také „jednohubka“ s Hellboyem a především zbrusu nový příběh Odkaz rodu Blacků o temných čarodějných silách mezi námi.
Číst dál: Čarodějné zkazky a Hellboy na vodě aneb Březnová nálož komiksů od osvědčených autorů
Březen, za kamny najdeme sebrané spisy Odkaz rodu Blacků
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Budeme se (opět) bát! Comics Centrum pro nás připravilo novou hororovou sérii Odkaz rodu Blacků, která zatím čítá čtyři sešity, ale dal bych ruku do ohně za to, že pokračování na sebe nedá dlouho čekat. Comics Centrum si s hororovými komiksy tyká od nepaměti. Série Baltimore, Bestie Burdenské a Vodní had jsou hororem šmrcnuty. Buffy, Duchové mrtvých, Temnými hvozdy nebo báječná šestidílná série Zámek a klíč, ke které má Odkaz rodu Blacků zatraceně blízko, jsou už čistokrevné horory.
O co jde? Jsme na jihu USA ve státě Georgia, v oblíbeném vidlákově. Stejně jako v Zámku a klíči je v našem světe přítomna magie, která je historicky pod kontrolou rodin. V prvních čtyřech sešitech, které jsou součástí knihy Odkaz rodu Blacků, se seznámíme se světem, charakterem magie a hlavními postavami, mezi kterými hraje prim despotický pan Black s magií krve a jeho rodina, a mimořádně nadaná čarodějka, která v prvním sešitu dostane parádně přes prdelku. Samo sebou nesmí chybět šerif, který není klasickým jižanským archetypem buranského idiota. Co nechybí, je uvážlivé tempo vyprávění, nezaměnitelná kresba, důraz na prokreslení charakterů a budování atmosféry
Odkaz rodu Blacků (Manor Black, Dark Horse, 2019), napsal americký autor Cullen Bunn (*1971, Severní Karolína, www.cullenbunn.com). Ano, to je ten pán, od kterého u Comics Centra vychází hororová série Pochmurný kraj (za pár dnů vyjde sedmý díl Smrákání). Mezi jeho další série patří The Sixth Gun (Oni Press, 2010–2016, 50 sešitů). Komu název evokuje Divoký západ, tak se trefil šestiraňákem do černého. Pokud si říkáte, jestli v tom bude alespoň troška hororu, tak jste dali střed. Cullen Bunn má horor prostě rád.
Nepřekvapivě má kresbu Odkazu na triku Tyler Crook (narozen neznámo kdy, ale je jisté, že žije v Oregonu, www.mrcrook.com), který tvoří s Cullenem Bunnem nerozlučnou dvojku. Potkali se v Oni Press, kde Crookovi vyšla jeho první komiksová kniha Petrohrad (2011). Bunnovi pomohl s pár sešity série The Sixth Gun, a potom přišla první velká společná práce – Pochmurný kraj. Crookova kresba je snadno identifikovatelná, na první pohled na mě působí jako ilustrace do dětských knih. Vzhledem k tématu je to brutální kontrast. Druhou neoddělitelnou složkou Crookova umění je coloring, se kterým si hraje jako málokdo. Mrkněte se na videa, jak mu to kreslí, doporučuji třetí část.
Formát a zpracování knihy budou klasicky á la Comics Centrum (Pochmurný kraj/Zámek a klíč). Počet stran 128, v bonusech můžete očekávat jako vždy skicář. Pevná vazba, skvělý papír, vyňuňaný tisk.
Děkuji za váš čas, a jako vždy, čtěte. Doporučení je tentokrát jednoduché. Prvním pánem na holení je Pochmurný kraj, a číslem dva je pochopitelně Zámek a klíč.
Autor článku: Ctibor DEmnoG Svoboda
Conan universum v Comics Centru + novinky 2/2021
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
O Conana je stále větší a větší zájem (empiricky ověřeno) :).
Z toho pochopitelně vyplývá mnoho otázek, které nám průběžně pokládáte. A protože v Conan universu někteří trochu plavete, připravili jsme pro vás speciální video i samostatný článek, abyste věděli co bylo, je a bude s Conanem v Comics Centru.
Jooo, a přidali jsme i krátké info o novinkách 2/2021.
(Nakladatel si vyhrazuje práva na změny.)
Přehled oficiálních komiksových sérií Conan vycházejících po roce 2000
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
poslední revize 5. 3. 2021
Často se nás ptáte, jak je to s tím Conanem v komiksu. Proto jsme si pro vás přichystali článek, ve kterém se pokusíme tuto problematiku shrnout a zároveň vám dáme návod, abyste věděli, co od nás můžete v příštích letech očekávat. Pro úplné nováčky ve světě Conanových dobrodružství začínáme Malým exkurzem do historie, který vy ostatní můžete přeskočit a věnovat se tak rovnou meritu věci.
Conan a jeho pán
Autorem Conana je spisovatel Robert Ervin Howard (1906–1936), který za pouhých 30 let svého života stihl napsat neuvěřitelné množství povídek různých žánrů. Bývá označován za zakladatele žánru Meče a magie. Ale jeho nejslavnějším hrdinou je právě neotesaný, civilizací nezkažený, barbar Conan. Howardovo dílo bylo bohužel přeťato v půli. Howard byl velmi závislý na své nemocné matce a když se dozvěděl, že umírá, napsal na svém psacím stroji svá poslední slova, citát z básně The House of Caesar od Violy Garvinové:
„Vše odešlo, vše dokonáno jest.
Tak dejte mne na hranici pohřební, slavnost je u konce a lamp pohasla záře poslední…“
...a ve svém autě se zastřelil.
Na jeho literární odkaz se později pokoušelo navázat mnoho spisovatelů, ale jejich pokusy nikdy nedosáhly Howardových kvalit.
Znovuzrození Conana a jeho cesta na stříbrné plátno
Novou vlnu zájmu o Conana zvedlo nakladatelství Marvel, když v roce 1970 zakoupilo licenci na Conanovy příběhy, a začalo úspěšně vydávat hned několik komiksových řad s tímto hrdinou.
Díky tomu se o Conana začali zajímat i filmaři, a v roce 1975 producent Edward Pressman zakoupil filmová práva a začal pracovat na filmové adaptaci. Původní scénář napsal Roy Thomas (scenárista Marvelovských komiksů) společně s Edwardem Summerem (Pressmanův spoluproducent). V témže roce pro film Pressman najal Olivera Stonea, aby svým jménem zaštítil scenáristický tým. Stone se v té době utápěl v množství drog a se svým týmem napsal scénář odehrávající se v budoucnosti, kde Conan bojuje s mutanty. Conana toužil natočit režisér a scenárista John Millius (scénář kultovní Apocalypse Now), který byl nakonec do projektu přibrán jako režisér. Ten Stoneův scénář zgruntu přepsal a pokusil se do něj včlenit duch Howardova díla. Přípravy se táhly, nikdo nechtěl do tak drahého projektu investovat, až v roce 1979 projekt zaštítili italský producent Dino de Laurentiis se svou dcerou Raffaellou, a začalo se natáčet ve Španělsku. Střih filmu posléze trval celý rok.
Podstatnou složkou filmu byla hudba, kterou složil Basil Poledouris. Na přání režiséra měla vycházet z kantáty Carla Orffa Camina Burana. Nahrávání hudby trvalo celkem dva roky, nahrával ji v Římě 90členný orchestr a 24členný sbor složený ze dvou kostelních sborů. Nicméně Poledouris nebyl s nahrávkou spokojený. Její definitivní verze, která vznikla po jeho smrti, byla nahrána v Praze ve studiu Ve Smečkách pod vedením dirigenta Nica Rainea v roce 2010.
Film s Arnoldem Schwarzeneggerem měl nakonec premiéru až v roce 1982. Schwarzenegger měl smlouvu celkem na 5 conanovských filmů.
Film se stal kultem a Pressman chtěl na jeho úspěch navázat pokračováním. Jenže v roce 1981 měl premiéru Indiana Jones a Pressman po jeho úspěchu chtěl mládeži přístupný film. Zároveň nechtěl čekat na Johna Milliuse, který byl vázán v jiných projektech, a také nechtěl tak drahou produkci. Natáčení provázely obrovské potíže a film byl dokončen jen díky režiséru Richardu Fleischerovi. Schwarzenegger díky tomu smlouvu na další pokračování vypověděl.
Film Conan ničitel měl premiéru v roce 1984. Kvalit prvního dílu však nedosáhl.
Conan v komiksech
Marvel vydával komiksy s Conanem až do roku 1996. Některé z nich u nás vyšly v různých nakladatelstvích.
Licenci na komiksy s Conanem pak v roce 2003 získalo nakladatelství Dark Horse Comics. Jejich záměrem bylo se co nejvíce přiblížit Howardovi. Začali proto velmi úzce spolupracovat s Conan Properties (správcem Howardova odkazu) a najali zkušeného scenáristu Kurta Busieka. Ten se rozhodl pro velký epos, který bude vycházet z Howardových povídek, poznámek a korespondence. Navíc si uvědomil, že Howard vlastně nepsal fantasy, ale používal pouze fantastické kulisy, do kterých umísťoval většinou horory, westerny nebo dobrodružné příběhy.
Howard byl také mistrem popisů, díky kterým byly jeho povídky tak jedinečné. Dark Horse Comics se proto rozhodl nahradit je fantastickou grafikou, pro kterou vynalezl jejich dvorní kolorista Dave Stewart (Hellboy) zcela nový způsob vybarvení, vycházející z kresby tužkou s vynecháním vytažení tuší. Výtvarná stránka vycházela z díla Franka Frazetty, který v šedesátých letech na svých obálkách vdechl Conanovi podobu. Vznikly tak série Conan, Conan the Cimmerian, Conan: Road of Kings, Conan the Barbarian, Conan the Avenger, Conan the Slayer a King Conan.
Dark Horse Comics vydal celkem tři velkoformátové knihy Colossal Conan, Colossal Conan the Cimmerian a Colossal King Conan.
Další tři velkoformátové knihy Dark Horse Comics už nevydal, protože licence opět přešla pod Marvel. Nicméně Colossal King Conan měla logicky vyjít jako kniha poslední, protože obsahuje příběhy z doby, kdy se Conan stal králem Aquilonie, kdežto ostatní knihy popisují předchozí období jeho života.
Od roku 2019 přešla práva na Conana opět na Marvel (z důvodu odkoupení společnosti 20th Century Fox studiem Disney – vlastníkem nakladatelství Marvel). Marvel navázal na dřívější tradici a začal vydávat dvě řady Conan the Barbarian a Savage Sword of Conan. Podle přání Conan Properties musel navázat na práci Dark Horse Comics ve výtvarné i scenáristické rovině.
V letech 2003–2017 nakladatelství Dark Horse Comics zrestaurovalo a nově obarvilo původní marvelovské komiksy a vydalo je ve 34 svazcích.
Conan v Comics Centru
Comics Centrum začalo od roku 2006 vydávat řadu Conan od Dark Horse Comics. Počáteční nezájem čtenářů se podařilo prolomit až v roce 2019, čtyři roky po vydání kompletní série 51 sešitů série Conan ve velkoformátové knize Kolosální Conan. Od roku 2019 začal vycházet obsah Kolosálního Conana, jako série sedmi knih (Conan 0–6) ve standardní velikosti.
V roce 2019 zároveň vyšel Kolosální Conan z Cimerie. Jeho obsah vychází roku 2021 opět jako série knih ve standardním formátu (Conan 7–10).
Dark Horse Comics vydával tedy v sešitech série: Conan, Conan the Cimmerian, Conan: Road of Kings, Conan the Barbarian, Conan the Avenger, Conan the Slayer a King Conan. Ovšem souborná vydání vydával v knihách Conan (0–20), Conan the Slayer 1 a 2, King Conan 1–5. K tomu je ještě třeba připočíst knihu The Conan Reader, obsahující samostatné povídky z jednotlivých sérií.
V nakladatelství Comics Centrum bychom rádi vydali celou sérii v šesti kolosálních knihách. Z licenčních důvodů musíme vydat jako třetí knihu sérii King Conan (Kolosální Conan, král aquilonský), kterou přerušíme souvislý děj z předchozích dvou kolosálních knih. Kolosální knihy Kolosální Conan, cesta králů a Kolosální Conan, mstitel budeme sestavovat sami v intencích předchozích kolosálních knih. Poslední kolosální kniha, Kolosální Conan, dobrodruh, bude velkoformátovým vydáním knihy The Conan Reader.
Ve standardním formátu bude mít série 32 svazků (díly 0–31) a pro lepší orientaci bude Comics Centrum celou tuto řadu nazývat Conan. Knihy budou vydávány chronologicky. Obsah knihy The Conan Reader vyjde jako Conan 23–25. Obsah knihy Kolosální Conan, král aquilonský vyjde jako Conan 27–31 na závěr celé série.
Comics Centrum dále vydává novou sérii od Marvel s názvem Barbar Conan; zatím u nás vyšly dvě knihy. S vydáním nové řady Savage Sword of Conan se zatím čeká, zda se v ní Marvel rozhodne dále pokračovat.
Připravili jsme pro vás i speciální video, ve kterém se Conan universem také podrobně zabýváme.
Tak zatím vypadá plán nakladatelství Comics Centrum, které si však, z pochopitelných důvodů, vyhrazuje právo na změnu.
Únor bílý, Conan sílí, Baltimore se k cíli chýlí!
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
V únoru se komiksoví příznivci od pražského nakladatelství Comics Centrum dočkali hned tří titulů. Vyšly dva díly Conana v běžném formátu a také závěr série Baltimore.
Leden ve znamení barbara, klepeta a žabí pohromy aneb Rovnýma nohama přímo do rozjetých sérií
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
První várka letošních komiksů od pražského nakladatelství Comics Centrum se nese v duchu pokračování již vydávaných řad. Dvě posily přibydou do Hellboy universa a svého pokračování se dočká také nový Barbar Conan od Marvelu.

Ediční plán 2021 - 1. pololetí
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Ohlédnutí za komiksy roku 2020
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
A je tu naše tradiční ohlédnutí za tím, co všechno se nám podařilo vydat v minulém roce i přes všechna ta omezení a nařízení.
Opět jsme vyvažovali mezi novinkami a dotisky. Pokročili jsme i v Hellboy universu a nezapomněli jsme ani na další rozjeté i nové série.
Ze všech vydaných knih máme opravdu velkou radost! Věříme, že jste byli spokojeni i vy a už se těšíte, co pro vás tento rok chystáme.
Oznámení nového edičního plánu je naplánované na konec ledna.
Máte se na co těšit :)
- Hellboy 10: Paskřivec a další příběhy (nové upravené vydání)
- Abe Sapien 2: S dáblem nejsou žerty a další příběhy
- Zámek a klíč 1: Vítejte v Lovecraftu (nové upravené vydání)
- Zámek a klíč 2: Hlavohrátky (nové upravené vydání)
- Conan 4: Síně mrtvých
- Conan 5: Darebáci v domě
- Hellboy 8: Temnota vábí (dotisk/převazba)
- Pochmurný kraj 5: Znjetvořec
- Baltimore 6: Kult Rudého krále
- A zrodí se hvězdy... - rozsah cca sedmi běžných knih
- Ú.P.V.O. 10: Výstraha
- Hellboy v Mexiku
- Nezkrotný berserkr
- Černá palice: Z temných koutů Spiral City
- Frankenstein v podzemí
- Grandville 1 (nové upravené vydání)
- Bestie burdenské 1: Historky z psíšeří
- Conan 6: Nergalova paže
- Zámek a klíč 3: Koruna stínů (nové upravené vydání)
- Sin City 1: Drsný sbohem (nové upravené vydání)
- Sin City 2: Ženská pro kterou bych vraždil (nové upravené vydání)
- Sin City 3: Velká tučná zabijačka (nové upravené vydání)
- Hellboy 4: Pravá ruka zkázy (nové upravené vydání)
- Baltimore 7: Prázdné hroby
- Pochmurný kraj 6: Hájení
- Darkness Kompendium: Kniha 3 - rozsah cca čtyř běžných knih
- Ú.P.V.O. 11: Černá bohyně
- Černá palice 4: Vzdor osudu, část druhá
- Bestie burdenské 2: Sousedská hlídka
- Hellboy 2: Probuzení ďábla (nové upravené vydání)
- Vodní had
- Barbar Conan 1: Život a smrt barbara Conana, kniha první
- Měsíční stín
- Labyrint: Nezdolné srdce
- Buffy, přemožitelka upírů 1: Střední je peklo
- Xerxés: Pád domu Dareiova a vzestup Alexandrův
- 300: Bitva u Thermopyl (nové upravené vydání)
- Pohádky Oscara Wildea
Pohádkový Oscar Wilde - část 2.
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Přečtěte si první část článku zde.
Na konci letošního roku vychází soubor Wildeových pohádek v komiksovém provedení v podání fenomenálního Philipa Craiga Russella, který za svou dosavadní práci obdržel mnohá ocenění.
Tento tvůrce původem z Wellsville v Ohiu se začal komiksu věnovat v roce 1972 jako žák ilustrátora Dana Atkinse. Během následujících let dokázal navázat spolupráci s předními komiksovými nakladatelstvími a jeho zářná kariéra odstartovala v osmdesátých letech, kdy byl mezi lety 1985 až 1987 každoročně nominován na Kirbyho cenu.
Svou první cenu Willa Eisnera obdržel roku 1993 v kategorii „best penciller/inker – kresba tužkou/tuší“ za několik komiksů, mezi nimiž byly i adaptace první poloviny pohádek Oscara Wildea. Do roku 2009 pak získal dalších 7 cen Willa Eisnera za Prsten Nibelungův, příběhy ze Sandmanova univerza a za druhou polovinu adaptací Wildeových pohádek.
Russell pracoval také na povídce Pražský upír v sérii Hellboy, adaptaci slavných světových oper v nádherné knize Kouzelná flétna a další operní příběhy a spolupracoval s Neilem Gaimanem na Knihách hřbitovních a Koralíně, za niž též obdržel cenu Willa Eisnera. Podílel se také na zpracování operního cyklu Prsten Nibelungův, který v Česku vyšel v naprosto fenomenálním překladu Alexandry Niklíčkové.
Pro komiksovou adaptaci Wildeových pohádek si lze jen těžko představit vhodnějšího výtvarníka, než je právě Russell. Začal se jimi zabývat již v roce 1992. V první knize vyšly pohádky Sobecký obr a Hvězdné dítě. V průběhu následujících 20 let pak vyšly další tři knihy, v nichž se objevily pohádky Mladý král, Jedinečná raketa, Infantčiny narozeniny, Oddaný přítel a Slavík a růže. Pátá a zatím poslední komiksová kniha z roku 2012 je adaptací pohádky Šťastný princ. České vydání obsahuje všech pět knih v jediném svazku. Podle posledních informací to bohužel vypadá, že komiksové adaptace další pohádky Rybář a jeho duše se prozatím nedočkáme.
Ačkoli Wildeovy pohádky nemají většinou šťastný konec, nesou v sobě vždy určité ponaučení. Každý čtenář si mezi nimi jistě najde své. Mě osobně nejvíce oslovila pohádka Hvězdné dítě, jejíž příběh pojednává o opuštěném dítěti, kterého uprostřed zimy nalezne dřevorubec a rozhodne se jej vychovat jako vlastní. Z dítěte vyroste překrásný hoch, z nějž se stane sebestředný a namyšlený sobec. Jednoho dne se svými kumpány šikanuje tulačku. Jeho adoptivní otec se jí však zastane a omlouvá synovo kruté chování příběhem, jak chlapce našel. Tulačka se kupodivu všech zaraduje a poví dřevorubci na oplátku příběh o tom, jak jí lupiči unesli dítě, které od té doby stále hledá ve všech koutech světa. Syn však i po zjištění, že je tulačka jeho vlastní matka, opovrhuje jejím nuzným vzhledem a zapudí ji. Znenadání se však chlapec promění v ohavné stvoření připomínající žábu. Uvědomí si pak, jak se doposud choval a vydává se hledat svou matku, aby ji požádal o odpuštění.
Oproti jiným Wildeovým pohádkám má ale Hvěždné dítě šťastný konec. Do jisté míry jej lze přirovnat k Obrazu Doriana Graye, zvláště pokud jde o hlavní postavu, která je až příliš zahleděna do sebe a dokonalost zevnějšku je pro ni přednější než skutečná vnitřní krása. Tento příběh o sebereflexi a vykoupení sebe sama odráží povrchnost společnosti a lidskou povahu, která mnohdy dává přednost pozlátku před skutečnými hodnotami.
Oscar Wilde byl výjimečný autor, jehož díla i po mnoha letech vzbuzují v divácích i čtenářích emoce. Nutí nás zamyslet se nad životem a dokazují, že některá poselství v nich ukrytá platí i dnes.
Autor článku: Václav Cífka
Jak je důležité míti Philipa... Craig Russella aneb Komiksové pohádky Oscara Wildea
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Poslední letošní publikací pražského nakladatelství Comics Centrum je souborné vydání slavných Pohádek Oscara Wildea, jejichž adaptace se ujal oceňovaný komiksový tvůrce P. Craig Russell.
Číst dál: Jak je důležité míti Philipa... Craig Russella aneb Komiksové pohádky Oscara Wildea
Pohádkový Oscar Wilde - část 1.
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
„Můj vkus je velmi prostý. Spokojím se vždy s tím nejlepším.“ Autorem tohoto téměř 160 let starého citátu je dramatik, básník, prozaik, esejista a představitel irské dekadence Oscar Fingal O’Flahertie Wills Wilde. Narodil se v roce 1854 jako prostřední ze tří dětí do prominentní irské rodiny. Jeho otec William Wilde byl věhlasný oční a ušní chirurg, který byl za své služby povýšen do šlechtického stavu. Ačkoli byl Wildeův otec rovněž spisovatelem a učencem, lásce k literatuře a umění jej přivedla spíše jeho matka, která byla úspěšnou básnířkou působící pod pseudonymem Speranza.
Během mládí se mu dostalo velice důkladného vzdělání na různých prominentních školách, mezi něž patřila královská škola Portora v Enniskillenu nebo univerzita v Oxfordu. Při studiích se seznámil s dekadentními názory a upozornil na sebe nejen svou brilantní výřečností a intelektem, ale také na svou dobu kontroverzním vystupováním a vzhledem, který byl v absolutním kontrastu s tehdejšími konvencemi a pokryteckou morálkou britské aristokracie. Vzhledem k jeho energické osobnosti, extravaganci a překypující kreativitě není divu, že již během svých studentských let udával trendy. Mezi svými vrstevníky byl vyhledávaným společníkem rovněž díky svému skvělému vypravěčskému umu.
Velice brzy našel uplatnění v literárním světě jako recenzent a editor. Po ukončení studií publikoval svou první básnickou sbírku a začal pracovat na některých svých pohádkách, jejichž souborné vydání vyšlo později roku 1888 pod názvem Šťastný Princ a jiné pohádky.
V květnu 1884 se oženil se zámožnou Constace Lloydovou, s níž měl mimo zajištěný život v luxusu také dva syny. V následujících letech (1885–1895) pak nastalo Wildeovo nejplodnější tvůrčí období, během nějž napsal v podstatě všechna svá nejznámější díla: Jak je důležité míti Filipa, Šťastný princ, Vějíř Lady Windermerové a Obraz Doriana Graye, který lze označit za zcela signifikantní román irské dekadence. A ačkoli bylo ve své době toto dílo cenzurováno, inspiruje dodnes dramatiky i filmaře.
Díky dobrému postavení rodiny mu život v kruzích smetánky plný večírků nebyl nijak cizí. Ve svých 30 letech ale nakonec odložil svůj extravagantní vzhled a jeho bouřlivé období skončilo. Dekadentní literatura plná sarkasmu, kritiky viktoriánské společnosti, výsměchu smetánce a pravidlům jej však neopustila.
Ačkoli byl ženatý a vychoval láskyplně dva syny, měl za svůj život i několik románků s muži. Dlouhodobější poměr pak začal udržovat s mladým lordem Alfredem „Boise“ Douglasem, který jej nakonec stál rodinu, kariéru, ale také svobodu. Roku 1895 podal markýz z Queensberry a otec Boise na Wildea žalobu za nemravnost a sodomii. Wilde byl poté odsouzen na dva roky do žaláře. Během pobytu ve vězení se od něj odvrátili prakticky všichni, jak londýnská smetánka, tak jeho vlastní rodina. Manželka Constance a děti si dokonce nechali změnit jména.
V roce 1898 odjel po propuštění ze žaláře do Francie, kde vydal své poslední dílo Balada o žaláři v Readingu, které bylo inspirováno zkušenostmi z vězení. Změnil si jméno na Sebastian Melmoth a nějaký čas pak dále udržoval vztah s lordem Alfredem. Ten však jejich vztah na nátlak rodiny ukončil, což byla pro Wilda poslední rána. Smrt jej zastihla krátce na to. Zemřel v kruhu svých nejbližších přátel a jeho ostatky dodnes leží na hřbitově P̀ère Lachaise v Paříži.
Oscar Wilde byl géniem své doby. Jako každý génius měl i své skryté démony. Nakonec by se jeho divoký a extravagantní život dekadenta dal popsat jeho dalším citátem: „Jediný způsob, jak se zbavit pokušení, je odevzdat se mu.“
Autor textu: Václav Cífka
Restart Buffy – svěží restart, nebo zbytečné plýtvání papírem?
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
O fenoménu Buffy the Vampire Slayer toho bylo poměrně dost napsáno i natočeno. Podle některých jde o prachobyčejný devadesátkový kýč, jiní jej považují za přelomové dílo, které ovlivnilo mnoho dalších tvůrců. Podle dalších je Buffy horor a dle jiných zase středoškolská lovestory nebo komedie. Podle mě je Buffy tohle všechno, a ještě mnohem víc.
Příběh původního seriálu vypráví o středoškolačce a jejích přátelích, kteří se potýkají s každodenními teenagerskými problémy – první lásky a zklamání, škola, rodiče. S tím vším se potýká nejen americká mládež, ale i my všichni. Jenomže Buffy je navíc „přemožitelka“ a bojuje po nocích se všemožnými démony. Prim hrají samozřejmě upíři.
Kvalita jednotlivých dílů se měnila podle toho, kdo zrovna seděl na režijní židli, ale můžeme obecně říct, že šlo o neskutečnou jízdu, která dospívala společně s divákem podobně jako knížky o Harry Potterovi. Ty shodou okolností začaly vycházet ve stejnou dobu jako seriál Buffy a společně s Upířími deníky odstartovaly vlnu tvorby zaměřených na teenagery s hororovou, sci-fi a fantasy tematikou.
TV seriál Buffy mě provázel po celou základní i střední školu. Režisér Joss Whedon vytvořil čistou esenci devadesátých let a převedl ji do seriálového scénáře. Po sedm sérií bavil a vychovával novou generaci geeků, mezi které patří i spousty našich fanoušků. I přes dosažené úspěchy a ocenění, která Buffy získala, každý seriál musí jednou skončit (kromě Ulice), a tak po sedmi sériích skončila i ona. Tedy, ne tak docela. TV seriál Buffy sice skončil, ale protože Joss Whedon neměl pořád dost, vznikl komiks.
O oblíbenosti seriálu jasně hovoří fakt, že komiks pokračoval ve vyprávění příhod Buffy a jejího Scooby gangu po dalších pět sérií. Je potřeba říct, že tady už Whedon ztratil veškeré zábrany, a to v nejlepším slova smyslu. Věděl totiž, kdo jsou jeho fanoušci a nemusel dodržovat žádný schválený rozpočet. Komiksová Buffy byla tak větší, lepší a dospělejší. Bez znalosti seriálu si tu ale rozhodně neškrtnete.
Buffy se z licenčních důvodů musela rozloučit se svým původním vydavatelem Dark Horse Comics a přešla pod křídla Boom Studios a roku 2019 tak vyšlo první číslo nové komiksové série.
Hard Core fanoušek, nebo nováček?
Pro koho vlastně nová Buffy je? Tato otázka je jednoduchá, ale odpověď na ni už nikoliv. Myšlenka, že by bylo zajímavé převyprávět Buffy novým generacím, nějakou dobu obcházela nejen nakladatele, ale i filmová studia. Nikdy ale nebyl žádný z plánů dotažen do konce. Jakmile Boom Studios získali licenční práva, vrhli se na oživení této milované i nenáviděné série. Takový úkol je složitý nejen pro Buffy, ale pro kultovní díla obecně. Při restartu je třeba získat nové fanoušky, ale většině těch starých se nebude věčně něco líbit a budou psát petice na všechny strany. Koneckonců, negativní hlasy jsou většinou slyšet nejvíc.
Jako starý fanda mohu ale s radostí konstatovat, že restart série Buffy se povedl skvěle. První kniha slouží k seznámení s postavami a prostředím, nikoli však na úkor děje. Akční jízda okořeněná humorem a hororovými prvky se řítí jako formule. Stejně jako původní seriál servíruje bez dlouhého vysvětlování a cavyků magii, démony a samozřejmě upíry, kteří se v hojném počtu dočkávají probodení srdečního svalu. Nový čtenář, který je Buffy zatím nepolíbený, se zde prvně setkává s postavami, které fanoušek seriálu už zná dlouhá léta. Většina postav byla upravena tak, aby více odpovídala současné době, protože v devadesátých letech v Americe stačilo jen málo a člověk byl za rebela a vybočoval z řady.
A přestože se jedná o poměrně velké zásahy, jsou provedeny velmi citlivě. Jako skalní fanoušek původního seriálu i navazující komiksové řady mohu říct, že nepůsobí nijak rušivě, a dokonce jsem je i přivítal. Autoři nové série ale všechno od základu nezměnili. Hlavní hrdinové Buffy, Willow, Alex a Giles se vracejí i se známým vizuálem svých hereckých představitelů a stejně tak i záporáci.
Scenáristka Jordie Bellaireová (pod dohledem Josse Whedona) zvládla na výbornou to, čeho se všichni obávali a co jsem i já sám považoval za takřka nemožné. Autorce se podařilo kultovní předlohu uchopit tak, aby oslovila generaci nových objevitelů tohoto fenoménu a zároveň pobavila dlouholeté fanoušky.
Kdo je vlastně Jordie Bellaireová?
Autorka Jordie Bellaireová je mladá 32letá tvůrkyně, která si právem zaslouží označení renesanční člověk komiksu. Známá byla dlouhá léta díky práci koloristky, za kterou nejednou obdržela cenu Willa Eisnera (2014, 2016). Na svém kontě má spolupráci s takovými jmény jako je Kurt Busiek, Warren Ellis, Jeff Lemire nebo Jonathan Hickman. Ovšem označit Jordie pouze za koloristku by bylo velmi krátkozraké. Nakreslila také nejednu obálku a nakreslila několik příběhů. V neposlední řadě je i komiksovou scenáristkou. Její zatím nejrozsáhlejší prací je právě komiks Buffy, včetně crossoveru s paralelní restartovanou sérií Angel – Hellmouth.
Buffy má už potvrzených šest knih a dvacet sešitů, kterých se v originále dočkáme v průběhu příštího roku. Osobně doufám nejen v pokračování Buffy pod taktovkou talentované Jordie Bellaire, ale i v to, že se českým fanouškům série zalíbí a bude u nás vycházet.
Autor článku: Vojtěch Rabyniuk
Tajemný Labyrint Davida Bowieho
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
„Dej mi to dítě. Překonala jsem nebezpečí a nesčíslné útrapy, abych došla až sem do hradu nad městečkem skřítků a dostala zpět dítě, které jsi mi vzal, protože má vůle je stejně silná jako tvá. A mé království je stejně velké… Nemáš nade mnou žádnou moc!“
Je poměrně zajímavé, že pokaždé, když v americké společnosti převládla pochmurná nálada, přispěchali umělci s něčím, co umožnilo z šedé reality uniknout. V roce 1939, kdy svět zachvátila druhá světová válka, se objevil jeden z největších amerických filmových kultů, který diváky doslova vytáhl z šedého světa reality, do bezstarostného světa plného barev. Tím filmem byl Čaroděj ze země Oz. O téměř padesát let později v roce 1986, za nepříjemných dozvuků studené války a neustále se zhoršující situace na blízkém východě, dostali američtí diváci podobnou možnost úniku, kterou jim nabídl film Labyrint. V něm se dívka Sára (podobně jako Dorotka nebo Alenka, k jejichž dobrodružstvím se příběh často přirovnává) ocitne ve světě skřítků, aby tam našla svého malého bratříčka, kterého unesl Král skřítků Jareth, v podání nezapomenutelného Davida Bowieho.
Bowie dal filmu nezaměnitelnou formu i zvuk - a to doslova. Film je plný jeho písní. Byl by holý nerozum nevyužít zpěvu a skladatelského talentu jedné z největších hvězd světa hudby. Nebyl ale jedinou hvězdou filmového Labyrintu.
Další hvězdou, která je srovnatelná s Bowiem (i když v úplně jiném oboru) byl režisér filmu Jim Henson. „Otec“ světových fenoménů, kterými jsou loutkové Muppety, režisér Temného krystalu nebo tvůrce slavného dětského pořadu “Sezame, otevři se!”. Nejznámějším jeho počinem je ale patrně loutka Yody z filmové série Star Wars, kterou vytvořil se svým přítelem Frankem Ozem, který postavě zároveň propůjčil hlas.
Frank Oz spolupracoval s Hensonem již předtím na tvorbě kultovního Temného krystalu. Po jeho dokončení chtěl Henson v práci na loutkových filmech pokračovat a vytvořit něco méně temného. Podle Hensona Temnému krystalu chyběla určitá hravost, kterou měly Muppety nebo “Sezame, otevři se!”.
A v tomto momentu zasáhla do života Jima Hensona náhoda. Jeho dcera právě četla knížku Terryho Jonese Viking Eric. Když ji ukázala svému otci, Jim Henson věděl, že našel scenáristu pro lehkou a zábavnou fantasy.
Terryho Jonese asi není třeba představovat, jednalo se o kultovního komika - člena uskupení Monty Python, který byl zároveň vystudovaný historik (na univerzitě v Oxfordu) a expert na středověk. Což napomohlo oběma legendám při tvorbě Labyrintu.
Jonesova původní verze se ale od té finální zásadně liší. Jones chtěl film více stavět na hrdince, která se snaží dostat do středu, pro diváky temného a tajemného, Labyrintu. A postupně zjišťuje, že jej Král skřítků stvořil, aby si držel lidi v uctivé vzdálenosti - fyzicky i lidsky. Ovšem s příchodem Davida Bowieho se scénář začal měnit. A začaly vznikat dnes již kultovní scény, ve kterých Král skřítků pozoruje hrdinku nebo má taneční číslo se skřítky. Jonesova původní idea přesto zůstala základem celého světa i příběhu Labyrintu.
Jim Henson a Frank Oz přibrali do tvůrčího týmu i George Lucase a další scenáristy. Ovšem Terry Jones a George Lucas ostatní silně zastiňují. To nakonec vedlo k tomu, že na scénáři se pracovalo celkem tři roky.
Není bez zajímavosti, že David Bowie nebyl první volbou pro roli Krále skřítků. Jeden z prvních oslovených byl Kevin Kline, než Henson došel k závěru, že chce někoho, kdo dodá filmu lesk. Úmyslně pak začal hledat hudební hvězdu. A samozřejmě uvažoval o největších hudebnících své doby: o Princovi, Micku Jaggerovi nebo dokonce o králi popu Michaelu Jacksonovi. Bowie ale nakonec nad všemi zvítězil. Splňoval vizi živé energické osobnosti, která hravě tančí mezi loutkovými postavami. Navíc jeho přirozená sexuální energie dala filmu úplně nový rozměr.
To vše dohromady stvořilo jedinečný film, který je nezapomenutelným zážitkem. Studio Jima Hensona vytvořilo kouzelný svět, který působí i po více jak třiceti letech stále živě, k čemuž napomáhá i přítomnost Davida Bowieho. Ten vytváří z každé scény, ve které třeba jen zazní jeho hlas okamžik, který se vám nesmazatelně vryje do paměti. Není tedy divu, že po několika dekádách tenhle kultovní klenot neztrácí na síle ani na počtu diváků. Naopak stále získává nové.
Někteří z nich se natolik zamilovali do světa, který Henson se svým týmem stvořil, že jej touží dále rozvíjet. A tak vznikl komiks Labyrint: Nezdolné srdce. Napsal ho odborník na fantasy Simon Spurrier. Jeho práce na Sandmanovi a Temném krystalu je již sama o sobě kultovní. Nemluvě o jeho Star Warsovských a X-menovských sériích, které si fanoušci oblíbili již krátce po jejich vydání. Oproti tomu Daniel Bayliss je ve světě komiksů nováčkem, ale s každou jeho další nakreslenou stranou je vidět, že přesně ví, co chce říct a jak vyprávět příběh pomocí sekvenčního umění. Jeho dvojstránky vás vtáhnou tak, že v nich chcete trávit hodiny anebo si je pověsit na zeď. Jeho panelování zase komiksu dává takový rytmus, jakoby šlo o písničku samotného Krále skřítků. Nový příběh doplňuje ten původní a vytváří komplexní zážitek, propojující komiks s filmem a přidává netušené informace o světě Labyrintu, nemluvě o nových postavách.
Jak už bylo řečeno: Ty nejlepší fantasy příběhy přicházejí k lidem v době, kdy je nejvíce potřebují. Výjimkou nebyl filmový Labyrint a není jím ani ten komiksový.
Autor textu: Jan Potměšil
O novinkách Počet článků: 106
Comics v Centru Počet článků: 242
Novinky z našeho vydavatelství.
Aktuality Počet článků: 14
Fanoušci fanouškům Počet článků: 6
Ediční plány Počet článků: 18
Produkt byl úspěšně přidán do nákupního košíku