
Ohlédnutí za komiksy roku 2023
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Jako každý rok touto dobou bychom vás všechny rádi pozdravili a popřáli v roce 2024 vše dobré, hlavně pevné zdraví. Děkujeme za přízeň, povzbudivá slova a fanouškovské nadšení.
Kolik je výtisků titulu Witchblade Kompendium: Kniha 5?
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Witchblade Kompendium: Kniha 5 je už devátá kolosální kniha ze světa Artefaktů. Máme radost, že si vedla stejně skvěle, jako její předchůdkyně. Celkový počet výtisků se opět drobně přehoupl přes 800 kusů.
Číst dál: Kolik je výtisků titulu Witchblade Kompendium: Kniha 5?
Přednáška Ptejte se mě, na co chcete, já vám na co chci, odpovím
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Letos v květnu jsme pro fanoušky komiksu uspořádali Comics Centrum Day 2023. Účast byla hojná, ale někteří z vás měli bohužel jiné aktivity, kvůli kterým se této akce nemohli zúčastnit. Proto jsme přednášky z této akce zaznamenali a tady je poslední z videí, ve kterém máte, mimo jiné, odpovědi i na tyto otázky:
- Je krásné a obdivuhodné slavit 20 let, ale mám dotaz: Jak vidíte Comics Centrum za dalších 20 let? (Např: čeho byste chtěli dosáhnout? Máte nějaký cíl, který byste si chtěli splnit?)
- Jak to bude dál s želvama?
- Uvažovali jste o nějakém smysluplném merchi? Já bych ocenil pěkné zarážky na knihy s Vaším logem nebo držák na čtení kolosálních knih.
- Zajímalo by mě jaký komiks za těch 20 let bylo nejnáročnější vydat v tom smyslu, že jste nad jeho produkcí strávili nejvíce času? (tipuji Drsnou školu).
- Co byste do budoucna opravdu chtěli vydat?
- Máte v plánu nějaké další speciální edice na příští rok?
- Proč nedotiskujete kolosální knihy, když víte, že je o ně takový zájem? Konec konců tím přicházíte i o nemalý zisk.
- Co je při výrobě komiksu nejnáročnější a která fáze výroby Vás nejvíc baví?
- Jak vlastně probíhá proces výběru komiksů?
- Jak velký je tým CC?
A tak dále a tak dále.
Přednášející: Václav Dort
Pokud bude sledovanost těchto videí/záznamů v řádech vyšších stovek až tisíců, dáte nám jasný signál, že má smysl v podobných aktivitách pokračovat :-)
Video ► ZDE

Přednáška Walome a jeho stopy v CC
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Letos v květnu jsme pro fanoušky komiksu uspořádali Comics Centrum Day 2023. Účast byla hojná, ale někteří z vás měli bohužel jiné aktivity, kvůli kterým se této akce nemohli zúčastnit. Proto jsme přednášky z této akce zaznamenali a tady je další video. Věříme, že se u této přednášky budete dobře bavit :-)
Walome a jeho stopy v CC
Ne každý začínal na Čtyřlístku nebo na CRWI. Walome začal na Hellboyovi a Sin City. Produkce Comics Centra ho od té doby provází celým jeho (nejen) komiksovým životem. Dávat vám nějaké tipy by bylo nošení dříví do lesa, proto si pro vás připravil povídání o tom, jak jeho život ovlivnily některé konkrétní kusy vydané právě Comics Centrem.
Přednášející: Ondřej Hartman alias Walome - Komiksové noviny
Pokud bude sledovanost těchto videí/záznamů v řádech vyšších stovek až tisíců, dáte nám jasný signál, že má smysl v podobných aktivitách pokračovat :-)
Video ► ZDE
Přednáška Pochmurný odkaz na Zemi – Dílo Cullena Bunna a Tylera Crooka
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Letos v květnu jsme pro fanoušky komiksu uspořádali Comics Centrum Day 2023. Účast byla hojná, ale někteří z vás měli bohužel jiné aktivity, kvůli kterým se této akce nemohli zúčastnit. Proto jsme přednášky z této akce zaznamenali a tady je další video, ve kterém mimo jiné uslyšíte co nekalého se děje v Pochmurném kraji? Jaký je Odkaz rodu Blacků? A jak s tím souvisí Ú.P.V.O. Peklo na zemi a Lovec čarodějnic?
(obsahuje spoilery)
Přednášející: Vojtěch Rabyniuk - Komiksové noviny
Pokud bude sledovanost těchto videí/záznamů v řádech vyšších stovek až tisíců, dáte nám jasný signál, že má smysl v podobných aktivitách pokračovat :-)
Video ► ZDE
Přednáška Hellboy včera, dnes a zítra
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Hellboy universum je největší universum, které scenáristicky, nebo alespoň námětově vytvořil jediný člověk. Počet jeho knih se v zahraničí blíží stovce.
A i když se ne ve všech knihách universa objevuje Hellboy, je středobodem dění. Autor Mike Mignola jako pohádková sudička splétá vlákna osudů jednotlivých postav a směřuje vše k vyvrcholení, které si nezadá s řeckou tragédií.
Přednášející: Martin Trojan
Přednáška Historie vzniku nakladatelství aneb co jste možná o Comics Centru nevěděli
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Letos v květnu jsme pro fanoušky komiksu uspořádali Comics Centrum Day 2023. Účast byla hojná, ale někteří z vás měli bohužel jiné aktivity, kvůli kterým se této akce nemohli zúčastnit. Proto jsme přednášky z této akce zaznamenali a tady je další video.
Přednášející: Václav Dort
Pokud bude sledovanost těchto videí/záznamů v řádech vyšších stovek až tisíců, dáte nám jasný signál, že má smysl v podobných aktivitách pokračovat :-)
Video ► ZDE
Přednáška TMNT – Jak underground dobyl svět
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Od prvního čísla, kde se nám představila legendární čtveřice zmutovaných manhattanských teenagerů, uběhlo už téměř 40 let. Zajímá vás, jak se z komiksu, který dali dohromady dva kamarádi, stal celosvětový fenomén, jenž odchoval téměř dvě generace fanoušků? Společně se podíváme na to, jak se díky dvěma houževnatým chlapíkům zrodila nesmrtelná legenda.
Přednášející: David Brázdil alias Comics Boy CZ

Kolik bylo výtisků titulu Kolosální Conan, kapitán pirátů?
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Kolosální Conan, kapitán pirátů je už devatenáctá kolosální kniha v pořadí a my jsme velmi rádi, že vám těmito knihami děláme stále radost. Celkový počet výtisků této kolosáky se přiblížil 1 300 kusům.
Vážíme si vaší důvěry a přízně a současně nás velmi těší váš zájem o Conana a to jak v tomto, tak v běžném formátu. Obsah této kolosálky v běžném formátu máme v plánu vydat chronologicky dle přehledu, který jsme pro vás před pár lety vytvořili. Číslování knih vás povede - Conan universum.
Všem, kteří si tuhle kolosálku objednali velmi děkujeme, protože bez vás by to nešlo.
Zde je odkaz pro ty, kteří si nestihli knihu zakoupit v předobjednávkovém cyklu
Kolosální Conan, kapitán pirátů.
Přejeme vám klidné a odpočinkové léto. Opatrujte se!
Přednášky na Comics Centrum Day 2023
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
11:00 – 11:30
HELLBOY VČERA, DNES A ZÍTRA
Hellboy universum je největší universum, které scenáristicky, nebo alespoň námětově vytvořil jediný člověk. Počet jeho knih se v zahraničí blíží stovce.
A i když se ne ve všech knihách universa objevuje Hellboy, je středobodem dění. Autor Mike Mignola jako pohádková sudička splétá vlákna osudů jednotlivých postav a směřuje vše k vyvrcholení, které si nezadá s řeckou tragédií.
O tom, jak je vše spojeno, co jste možná přehlédli a na co se můžete těšit v letech následujících, pojednává tato přednáška.
Přednášející: Martin Trojan
12:00 – 12:30
WALOME A JEHO STOPY V CC
Ne každý začínal na Čtyřlístku nebo na CRWI. Walome začal na Hellboyovi a Sin City. Produkce Comics Centra ho od té doby provází celým jeho (nejen) komiksovým životem. Dávat vám nějaké tipy by bylo nošení dříví do lesa, proto si pro vás připravil povídání o tom, jak jeho život ovlivnily některé konkrétní kusy vydané právě Comics Centrem.
Přednášející: Walome
13:00 – 13:30
TMNT – JAK UNDERGROUND DOBYL SVĚT
Od prvního čísla, kde se nám představila legendární čtveřice zmutovaných manhattanských teenagerů, uběhlo už téměř 40 let. Zajímá vás, jak se z komiksu, který dali dohromady dva kamarádi, stal celosvětový fenomén, jenž odchoval téměř dvě generace fanoušků? Společně se podíváme na to, jak se díky dvěma houževnatým chlapíkům zrodila nesmrtelná legenda.
Přednášející: David Brázdil alias Comics Boy CZ
14:00 – 14:30
POCHMURNÝ ODKAZ NA ZEMI – DÍLO CULLENA BUNNA A TYLERA CROOKA
Co nekalého se děje v Pochmurném kraji? Jaký je Odkaz rodu Blacků? A jak s tím souvisí Ú.P.V.O. Peklo na zemi a Lovec čarodějnic? Povídání o sériích Cullena Bunna a Tylera Crooka.
Přednášející: Vojtěch Rabyniuk
15:00 – 15:30
PTEJTE SE MĚ, NA CO CHCETE, JÁ VÁM NA CO CHCI, ODPOVÍM
Otázky na šéfredaktora Václava Dorta, které můžete pokládat už nyní prostřednictvím komentářů níže, nebo soukromých zpráv na profilu našeho nakladatelství.
Přednášející: Václav Dort
Časy přednášek jsou pouze přibližné.
Pořadatel si vyhrazuje právo na změnu programu akce.
50. kniha z Hellboy universa
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
V sobotu 27. 5. 2023 od 10:00 do 16:00 hodin u nás showroomu Slavíkova 19, Praha 2 se mimo jiné můžete těšit na přednášky.
Tady je oznámení první z nich.
Hellboy včera, dnes a zítra
Hellboy universum je největší universum, které scenáristicky, nebo alespoň námětově vytvořil jediný člověk. Počet jeho knih se v zahraničí blíží stovce.
A i když se ne ve všech knihách universa objevuje Hellboy, je středobodem dění. Autor Mike Mignola jako pohádková sudička splétá vlákna osudů jednotlivých postav a směřuje vše k vyvrcholení, které si nezadá s řeckou tragédií.
O tom, jak je vše spojeno, co jste možná přehlédli a na co se můžete těšit v letech následujících, pojednává tato přednáška.
Přednášející: Martin Trojan
Podotýkáme, že všechny zatím vydané knihy z Hellboy universa jsou skladem. Vzhledem k 50% slevě na Comics Centrum Day 2023 tomu tak ale nemusí být napořád.
Podrobnosti k Comisc Centrum Day 2023 ►ZDE
Vrána jako téma v průběhu věků, aneb jak to s tou Vránou vlastně je? (OPRAVENO)
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog


Po známém filmovém zpracování se komiksoví vydavatelé pokusili vytvořit pokračování, což se jim dařilo, i když není možné je porovnávat s originálem. Využili tak nápadu s vránou jako průvodcem ze záhrobí a přivedli na svět celou řadu mstitelů. Seznam pokračování, který zde uvádíme, vychází z posledních vydání a proto se názvy mohou od těch původních trochu lišit.
První vznikl komiks Vrána: Mrtvá doba. Příběh prý původně vznikal jako scénář pro druhý film s Vránou a podílel se na něm i sám O'Barr. Do komiksu ho přepsal John Wagner a nakreslil ho Alexander Maleev (Hellboy a Ú.P.V.O. 1: 1952). Hlavní postavou je indiánský válečník, který se mstí na potomcích těch, kteří ho kdysi zavraždili.

Knihu The Crow Midnight Legends Volume 3: Wild Justice napsal Jerry Prosser a nakreslil Charlie Adlard. Od předešlých knih se liší tím, že události sledujeme spíše očima pachatele, než oběti a také se zde objevují mstitelé dva.

Tyto knihy byly černobílé, původně vycházely v nakladatelství Kitchen Sink, které vydalo i první Vránu a později práva přešla na producenta filmů Edwarda Pressmana, který je do nedávna nechtěl nikomu uvolnit.
Podle filmového scénáře začala v roce 1999 vycházet ve vydavatelství Image barevná série nazvaná pouze The Crow. Scénář psal Jon J. Muth a výtvarníci se v sérii střídali. Je velmi obtížné zjistit, kolik měla The Crow nakonec dílů, protože se některé objevovaly v souborných vydáních a dotiscích. S největší pravděpodobností vyšlo deset sešitů, než byla série zrušena. Hrdina se zde jmenuje Eric Drawen, příběh se místy drží filmového scénáře, někde ho doplňuje a někde jde svou vlastní cestou. Tato série je poměrně vzácná a mezi sběrateli ceněná. Později vyšla souborně ve dvou knihách Vengeance (sešity 1-3, 5 a 6) a Evil Beyond Reach (sešity 4, 7-10). Nově série vyšla v knihách The Crow Midnight Legends Volume 5: Resurrection a The Crow Midnight Legends Volume 6: Touch Of Evil.


Vedle komiksů se Vrána objevila i ve třech dalších filmech, povedeném televizním seriálu The Crow: Stairway to Heaven (kdysi ho zakoupila a nechala prý i nadabovat televize Nova, ale u nás nebyl nikdy odvysílán) a několik knižních pokračování. Zajímavá je i sbírka povídek a básní The Crow: Shattered Lives & Broken Dreams, do které přispívalo mnoho známých spisovatelů, hudebníků a výtvarníků.
![]() |
![]() |

Ohlédnutí za komiksy roku 2022
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Jako každý rok touto dobou bychom rádi shrnuli naše nakladatelské počínání v minulém roce a ve zkratce ho zhodnotili.
Všichni jistě víte, že se dlouhodobě snažíme o vydávání jak nových, samostatných komiksů, tak dalších knih ze sérií, což se nám v minulém roce opět dařilo. Myslíme i na dotisky nejžádanějších komiksů, aby se dostaly i ke komiksovým nováčkům.
V minulém roce se nám podařilo dokončit další obsáhlou sérii a tou bylo Ú.P.V.O. 1-17.
Z toho vyplývá, že stále věnujeme velkou pozornost knihám z Hellboy universa. Jeho fanoušky můžeme potěšit zprávou, že letos tomu nebude jinak. Mezi prvními vydanými tituly tohoto roku budou právě další díly z HU.
I když nebyl loňský rok opět jednoduchý a to v mnoha ohledech, považujeme ho za úspěšný a velmi nás těší, že jsme vydali vše, co jsme vám v edičním plánu slíbili (vyjma Odkaz rodu Blacků 2, který měl bohužel zdržení v US). Za vším tím je velká dřina našeho nakladatelského týmu, která se nám však dlouhodobě vyplácí.
Ze všech vydaných knih máme opět velkou radost a věříme, že jsme naše fanoušky a čtenáře komiksů potěšili naší pestrou nabídkou.
Rádi bychom také zmínili, že jsme v minulém roce podpořili dětské tábory, školy, abychom jim v této nelehké době udělali radost. Samozřejmostí byl i finanční příspěvek, který směřoval na pomoc Ukrajině.
V neposlední řadě bychom chtěli poděkovat vám, našim zákazníkům, pro které všechny tyto knihy vydáváme, za vaši přízeň a slova povzbuzení. Jsem rádi, že nám jde o stejnou věc a tou je, užít si nádherné komiksové příběhy, skrze které máme možnost na chvíli zapomenout na starosti všedních dní.
Na závěr dodáme, že oznámení edičního plánu na tento rok plánujeme, stejně jako minulý rok, v průběhu února. Na finální podobě intenzivně pracujeme a jakmile bude připravená, dáme hned vědět.
V každém případě se máte na co těšit.
Zde je seznam vydaných knih v loňském roce:
Ú.P.V.O. 5: Černý plamen (nové upravené vydání)
Ú.P.V.O. 6: Univerzální stroj (nové upravené vydání)
Humr Johnson 3: Znamení smrti
Ú.P.V.O. 15: 1948
Conan – Příběhy psané mečem 1: Poklad kešatský
Barbar Conan 4: Kitaj
Údolí zrůd
Lady Baltimore 1: Královny čarodějek
Pochmurný kraj – Odkaz 1: Nářek mrtvých
Hellboy – Mladá léta: Utajená země
Zámek a klíč Kompendium - rozsah cca 6 běžných knih
Ú.P.V.O. 16: Upír
Kovboj ze Šaolinu 1: Sakra trek
Buffy a Angel: Pekelná brána
Drtileb a Kostřík
Král, jenž byl a bude 3: Zelený rytíř
Růžový a černý
Podivuhodná dobrodružství Rafana Mendonçy a poslíčka s pizzou
Zámek a klíč: Zlatý věk
Zámek a klíč 1: Vítejte v Lovecraftu (nové upravené vydání)
Bludiště
Archivní kolekce Barbar Conan 1: Conan přichází
Ú.P.V.O. 17: Lidská bytost
Hellboy: Kosti obrů
Král, jenž byl a bude 4: Válka králů
BRSRKR 1
Balada pro Sofii
Bestie burdenské 4: Okupované území
Skřet
Neviditelné království (komplet) - rozsah cca tří běžných knih
BRSRKR 1 (dotisk)
Angel 2: Město démonů
Vánoční říše
Ostrov Dr. Moreaua
Darkness Kompendium: Kniha 4 - rozsah cca čtyř běžných knih
Darkness Kompendium: Kniha 4 - poděkování
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Vážíme si vaší důvěry v tento projekt i v nás a současně nás velmi těší váš trvající zájem o tuto sérii.
Všem, kteří si tuhle kolosálku objednali velmi děkujeme, právě pro vás tyto knihy tak rádi připravujeme.
Objednané knihy si můžete v tomto roce vyzvednout osobně v našem showroomu v ul. Slavíkova 19, Praha 2 do 22. 12. do 18 hod. V novém roce pak bude otevřeno od 9. 1. Z technických důvodů bude od 23. 12. 2022 do 8. 1. 2023 včetně zavřeno a nebude probíhat ani odesílání objednávek. Po tomto datu budou všechny objednávky opět vyřizované v běžných expedičních termínech.
Zde je odkaz pro ty, kteří si nestihli knihu zakoupit za předoobjednávkou cenu ► https://bit.ly/3G3ANjp
Kterak skřet střehl stres
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
aneb
Pohádka o temných věcech pro celou rodinu
Je to vlastně úplně obyčejná pohádka. Mladý hrdina přijde o rodiče a vydá se na výpravu s cílem pomstít jejich smrt. Po cestě potkává přátele i nepřátele, zažívá nejrůznější dobrodružství, učí se a dospívá. Klasika. Jenže v obyčejné pohádce by byl hrdinou člověk a bojoval by proti skřetům. Ve Skřetovi je to obráceně.
Ani to samozřejmě není až tak převratně nový prvek. Stačí si jen vzpomenout na Shreka, shodou okolností rovněž zeleného netvora, který svého času uchvátil celý svět. Krásní a veskrze kladní hrdinové mají jistě stále své kouzlo a jen tak se jich úplně nezbavíme, ale už nějakou dobu dostávají prostor i postavy, ke kterým si čtenář nebo divák hledá cestu poněkud méně přímočaře.
A přesně takovou postavou je bezesporu i skřet jménem Rikt. Mimochodem, rozhodnutí přejmenovat anglického goblina na českého skřeta nepramení ze snahy podceňovat znalosti angličtiny u čtenářů, ani z úporného snažení počešťovat všechno za každou cenu. Šlo o rozhodnutí, které bylo výsledkem diskuze v celém redakčním týmu (ostatně jako skoro vždycky), a které je založené hlavně na faktu, že „skřet“ má v češtině ještě pořád o něco negativnější konotace než spíše cizokrajně a magicky znějící „goblin“ a my jsme právě tento nádech ohyzdnosti chtěli v češtině zachovat.
Z této premisy totiž pramení hlavní Riktův problém. Je skřet, a tak je svým okolím vnímán jako zlý a záludný tvor, jehož případné usmrcení je vlastně dobrý skutek. A tak je nastolena klasická otázka: Jsou skřeti zlí, a proto je lidé nemají rádi, anebo jsou zlí, protože je nemají lidé rádi?
Eric Grissom, autor scénáře Skřeta , si na pozadí příběhu o dobrodružné výpravě jemně pohrává s (nejen) lidskými předsudky a jejich možnými následky. K napsání komiksu s trochu netradiční hlavní postavou ho prý přivedly zejména videoherní zkušenosti. Hlavním impulzem se pak stala práce na videu, v němž se snažil vylíčit dění videohry The Legend of Zelda od Nintenda, ovšem nikoliv z pohledu hlavního hrdiny Linka, ale z pohledu prostých obyvatel tamního kraje: pro ně nebyl Link žádný hrdina, ale jen surovec, který vrážel do jejich domovů, rozbíjel nádobí a hledal v něm peníze.
V jiné hře, Skyrim, ho o pár let později zaujalo, že jakmile narazil na netvora, zkrátka ho zabil a nic dalšího nezkoumal. Začal přemýšlet o tom, jak by stejnou událost vnímal ze svého pohledu onen netvor. Jedno vedlo k druhému, a nakonec se zrodil Skřet.
Ale od herního světa ho Grissom úplně neoddělil, protože kromě tištěné komiksové knihy vytvořil rovněž RPG, které má v současnosti zdarma ke stažení na svých webových stránkách . Takže pokud jsou mezi vámi takoví, kterým se v Riktově světě zalíbilo, mohou se do něj vrátit a zkusit si i své vlastní dobrodružství.
O výtvarnou stránku knihy se postaral Will Perkins, jenž s Grissomem už v minulosti spolupracoval kupříkladu na komiksu Gregory Suicide. Dle jeho slov pro něj bylo jednou z největších výzev stvořit podobu skřeta tak, aby zůstal oním ohavným tvorem, ale zároveň byl dost sympatický, aby se s ním čtenář dokázal ztotožnit. „Na úplném začátku byl příběh o něco temnější,“ vysvětlil Perkins v rozhovoru pro web The Comic Book Yeti, „a skřet se víc podobal tradičním netvorům. Jenže bylo potřeba, aby jeho tvář vyjadřovala emoce, takže jsem jeho vzhled postupně změkčoval.“
Postupný odklon od původního, temnějšího, vyznění knihy, nakonec došel tak daleko, že bývá označována jako vhodná i pro děti od 10 let, ovšem s tím, že si ji užijí i dospělí. Takže se dá říct, že Skřeta si užije celá rodina, stejně jako například Myší hlídku.
V článku byly použity informace z https://writersrumpus.com/2021/07/06/goblin-interview-with-eric-grissom/
Kniha vychází 25. 11. 2022 na Černý pátek. Více infromací ZDE.
Autorka článku: Alexandra Niklíčková
Emancipovaná space opera
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
aneb
O čtyřech pohlavích, pěti vesmírných tělesech a šesti renegátech
Kosmická jeptiška, záludná megakorporace, roztomile ztřeštěná posádka rozpadající se vesmírné lodi… to vše a ještě mnohem víc je Neviditelné království stvořené scenáristkou G. Willow Wilsonovou a výtvarníkem Christianem Wardem.
Krátce řečeno, Neviditelné království je příběh o odhalení velkého spiknutí v solární soustavě s jedním sluncem a čtyřmi obíhajícími planetami. Tenhle svět nabízí svým obyvatelům vlastně jen dvě alternativy existence: buď absolutní oddání se konzumnímu způsobu života, reprezentovanému nadvládou monopolní megakorporace Lux, anebo rezolutní odmítnutí všeho světského a asketické sebeobětování se ve jménu církve Odříkání.
Z pohledu vládnoucí vrstvy je dokonalá rovnováha narušena v okamžiku, kdy se shodou okolností v každé z obou stěžejních institucí najde osoba, která odhalí, že tyto na první pohled znepřátelené organizace si ve skutečnosti velmi tajně navzájem pomáhají. A zatímco řeholnicka Ves, která objeví důkaz při kontrole účetních záznamů v počítači, hledá způsob, jak konspiraci zveřejnit, velitelka lodi Parhelion jménem Grix by kvůli bezpečnosti své posádky nejraději celou věc ututlala. V čemž má samozřejmě smůlu, protože o úspěšném ututlání skandálu a poklidném dožití se důchodového věku se space opery nepíšou.
Vývoj zápletky vyzrazovat nechci, ale co rozhodně stojí za zmínku, je rozlet, s jakým si scenáristka a výtvarník vyhráli s tvorbou úplně nového světa. Kupříkladu o postavě Ves sice píšu v ženském rodě, ale ve skutečnosti je zástupkyní jednoho ze čtyř pohlaví své rodné planety Rúl (a tudíž, pokud by snad někdo chtěl jisté aspekty komiksu považovat za lesbické, pak by se, čistě technicky, mýlil).
Jde o pohlaví velmi vzácné, neb je dle všech náznaků schopno pářit se a rozmnožovat se se všemi třemi zbývajícími pohlavími své (vymírající) rasy. Navíc je během období „říje“ obdařeno výjimečnými schopnostmi, které nejenže by jistě ocenil nejeden sexuální turista, ale vzhledem k jejich přesahu do nadpřirozena se rovněž osvědčí jako značně praktické, až jednoho napadá, proč nejsou fertilní Rúlanky ve vesmíru využívány častěji.
Wilsonová vytvořila v Neviditelném království rovněž úplně nové náboženství. Církev Odříkání je dle jejích vlastních slov „vírou bez boha“, jež pravověrné a správné cestě oddané jedince odměňuje právě nalezením neviditelného království, říše věčné vnitřní blaženosti. Ward se snažil tuto myšlenku rozvinout i v grafické rovině – namísto věží pozemských staveb, směřujících do nebeských výšin, kde se dala tušit existence Boha, jsou kupole odříkačských klášterů a čepce jeptišek kulovité, obrácené do sebe, jako by nabádaly k hledání ve vlastním nitru.
O tom ostatně sama autorka ví vcelku dost. Už jako mladá totiž v důsledku jistých zdravotních problémů prošla duchovní krizí, která ji nakonec přivedla do náruče islámu, jemuž zůstala (s krátkým zaváháním po tragických událostech 11. září) věrna dodnes.
Neviditelné království stvořila spolu s Christianem Wardem, jenž nový svět obohatil mnoha originálními grafickými prvky. Série vyšla pod hlavičkou imprintu Berger Books u nakladatelství Dark Horse, na který dohlíží redaktorka Karen Bergerová, jež Wilsonovou před lety ke komiksové tvorbě přivedla. Pro nový imprint hledala právě autorku neotřelého a moderně pojatého sci-fi, a tou se stala Wilsonová, jíž prý „tento příběh už dlouho zrál v hlavě“.
Upřímně, v tomhle komiksu najdeme spoustu inspirace a odkazů na jiná díla, ať už literární či filmová. Wilsonová to ostatně ani nijak nezakrývá. Zcela otevřeně se hlásí k Herbertově legendární sáze Duna a též vlivu svého času kultovního japonského anime seriálu Cowboy Bebop. Našly by se i další paralely, kupříkladu posádka dodávkové vesmírné lodi Parhelion má pár společných průsečíků nejen s osazenstvem Bebopu, ale taky třeba s futuramským Planet Expressem. Co na tom. Důležité je, že tahle směsice popkulturních odkazů a vcelku originální invence funguje.
Výsledkem je sága, která vycházela od roku 2020 a čítá dohromady patnáct sešitů, publikovaných později ve třech knihách. V Česku vychází celý příběh v jediném souborném vydání, formátu kolosálních knih, opatřeném řadou bonusů poodhalujících zákulisí vzniku tohoto příjemného výletu do malé sluneční soustavy s problémy, jež jsou možná neřešitelné pro obyvatelstvo lokálního planetárního systému, ale rozhodně ne pro zčásti věčně rozhádanou, zčásti nešťastně zamilovanou, ale vždy pohotově hláškující šestičlennou posádku rozvrzaného vesmírného vraku.
Kniha vychází 25. 11. 2022 na Černý pátek. Více infromací ZDE.
Autorka článku: Alexandra Niklíčková
Hudba sfér pro Sofii
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Pýthagorás ze Samu stvořil teorii hudby sfér, kterou vydávají tělesa vzájemně k sobě přitahovaná i sebou odpuzovaná zároveň. A podobně jsou na tom i dva francouzští klavíristé: jeden talentovaný a druhý cílevědomý, kteří kolem sebe krouží jako Pluto s Chárónem, a ačkoliv se setkají jen zřídka, mají jeden na druhého nesmírný vliv. To je příběh, který pro nás začne rozplétat mladá agilní začínající žurnalistka Adeline Jourdainová. Příběh souboje nadání a píle, příběh pomíjivé slávy a posedlosti v prostředí, kde není místo pro lásku, věčný příběh o zášti, touze a nenávisti, ale hlavně příběh o hudbě, kozlovi a o létajících klavírech.
Portugalský scenárista Filipe Melo dal ve svém nejnovějším komiksu prostor své druhé lásce – hudbě (sám je totiž kromě komiksového scenáristy, milovníka béčkových filmů a spolutvůrce portugalských zombie hororů i vynikajícím klavíristou) a s pomocí svého dvorního argentinského výtvarníka Juana Cavii nám předkládá téměř civilní, ale silně imaginativní poklonu dřině a odříkání spojeným s virtuozitou. Oba autory můžete znát z nedávno vydaného komiksu Podivuhodná dobrodružství Rafana Mendonçy a poslíčka s pizzou.
Celý příběh nás v pěti částech (nepočítáme-li úvod) provede Francií 20. století a životem Juliena Duboise. Životem plným Chopinových sonát a moderních plytkých poválečných hitů, životem, který ovlivnila okupace, poválečná krize i ambiciózní matka. Životem, který při věčném poměřování s nadanějším Françoisem Samsonem kvapí (občas rychleji a občas pomaleji) v rytmu ponurého valčíku, stejně jako kvapí něžná titulní skladba Balada pro Sofii (která má pět částí, nepočítáme-li předtaktí, a je také v tříčtvrtečním taktu). Životem, který přese všechno zlé nakonec přinese i krapet dobra. Životem v Des dur – ve stejné tónině, v jaké je zkomponován Chopinův Minutový valčík.
Dva čeští astronomové v roce 2000 zjistili, že hvězda Sco X-1 produkuje oscilační kmitočty odpovídající tónům des3 a as2, jejichž rozdílový kmitočet odpovídá tónu des1, který je základem právě Des dur, jejíž jsou oba dva předešlé tóny součástí. Des dur je pak tedy nejen magickým základem Balady pro Sofii, ale i tóninou Pýthagorovy hudby sfér. Hudby, kterou nás Melo a Cavia nechají v tomto strhujícím vizuálním opusu zaslechnout.
Svět je ladný a souměrný, a proto bychom se měli nechat pohltit jednotou rozmanitého a rovnováhou sporného. Proto bychom se měli nechat uchvátit neklidně harmonickými tóny Balady pro Sofii. Tóny, které bychom jinak nevnímali, protože jsme na ně již od svého mládí zvyklí.
Kniha vychází 25. 11. 2022 na Černý pátek. Více infromací ZDE.
Autor článku: Ladislav Niklíček
Vánoce už nikdy nebudou jako dřív! Vítejte v říši přízraků Joea Hilla
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Představte si, že by se vaše představy mohly zhmotnit. Váš vysněný svět by se stal realitou... Není to krásná myšlenka? Vlastně ani tak moc ne, pokud jste masový vrah dětí a váš vnitřní svět je náhodou hodně, ale hodně děsivá verze vánočního lunaparku.
Číst dál: Vánoce už nikdy nebudou jako dřív! Vítejte v říši přízraků Joea Hilla
Další role Keanu Reevese
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Keanu Reevese známe z role Jonathana Harkera, Nea nebo Johna Wicka. Teď se nám ale představí v netradiční roli komiksového scenáristy.
Příběh jeho komiksu sleduje osudy poloboha, známého jako B, pronásledovaného neukojitelným sklonem k násilnostem. Momentálně se nachází ve službách americké vlády, která ho vysílá na ty nejnebezpečnější mise, za což má na opl átku získat způsob, jak ukončit svůj nekonečný život plný násilí.
Přiznám se bez mučení, že když se ke mně před více než třemi lety za velkého utajování dostala informace o vzniku tohoto komiksu, byl jsem velmi skeptický. Domníval jsem se, že se jedná jen o pokus, jak z celosvětového úspěchu Keanu Reevese vyždímat další peníze. Pak přišla kickstarterová kampaň, a to ve mě důvěru v tento projekt také příliš nezvýšilo, byť byla extrémně úspěšná (nejúspěšnější komiksová kampaň na Kickstarteru).
Pak jsem ale za ještě většího utajování dostal digitální náhled prvního sešitu a místo „licenční” rychlokvašky a ždímačky fanoušků Keanu Reevese jsem měl před sebou komiks s neokoukanou kresbou, připomínající na mnoha panelech ranného Franka Millera, a se zajímavě vyprávěným příběhem.
Reeves dlouho toužil vytvořit komiks, a když se rozhodl pro jeho realizaci, vybral si nakladatelství Boom! Studios. To jej spojilo se scenáristou Mattem Kindtem, kterému se námět velmi zamlouval a nadšeně souhlasil se spoluprací na scénáři. Jako výtvarníka k sobě přibrali Ron a Garney ho a koloristu a inkera v jedné osobě Billa Crabtree ho. Posledním členem tvůrčího týmu se stal brazilský výtvarník a filmový režisér Rafael Gramp á, jako hlavní obálkář a spolu s Garneym dal také vzhled všem postavám.
Komiks začíná jako typická „akčárna”, ale ta je po chvíli odsunuta do pozadí a my sledujeme v bublinách zdánlivě nesouvisející rozhovor hlavního hrdiny s vědkyní ve službách americké vlády, příběh pak přejde ve sci-fi, aby se změnil ve fantasy à la Conan. Zábavné na tom je, že tenhle mix žánrů funguje! Rozhovory, které nechávají děj ustupovat do pozadí a opět mu dávají vyniknout, příjemně oživují vyprávění, které dává důraz na kresební stránku, a vyžaduje ji po čtenáři velmi bedlivě sledovat. Textová strohost v tomto případě paradoxně znamenala poměrně obtížné převedení do češtiny.
Originální název BRZRKR má představovat fonetickou formu slova berserker v angličtině s vynechanými samohláskami. Hlavní hrdina také sebe jako berserkera označuje a nechává si říkat B. Pro českou verzi jsme název upravili na BRSRKR. Pro ty, co se s tímto pojmem nesetkali – berserkerové byli severští bojovníci, kteří zběsile bojovali a upadali často do bojového transu, kdy se z nich stávali skutečné stroje na zabíjení. Spekuluje se, že za tím mohly být halucinogenní houbičky, které konzumovali.
BRSRKR je dvanáctisešitová série, která vyjde souborně ve třech knihách. Naším původním plánem bylo vydat první knihu již před rokem, ale úspěch v USA nám to znemožnil (BRSRKR se stal nejprodávanějším komiksem 21. století s mnoha dotisky, vydání jednotlivých sešitů se tak velmi opozdilo). Museli jsme tedy naše plány revidovat. Pokud nenastane nějaká nepředvídatelná situace (k dnešnímu dni ještě série v USA kompletně nevyšla), vyjde druhá kniha v první polovině příštího roku a závěrečná třetí na podzim. Pro úplnost dodávám, že celou sérii jsme z licenčních důvodů nemohli vydat v souborném vydání.
Netflix již připravuje hranou filmovou verzi BRSRKR a anime seriál.
S ukázkou tohoto komiksu jste se mohli setkat v našem edičním plánu pro tento rok. Zdá se, že BRSRKR je pro Keanu Reevese opravdu srdeční záležitostí, protože nás požádal o jeho výtisk, aby ho měl do své sbírky.
Doufám, že se vám bude BRSRKR líbit a že se po cliffhangeru na konci knihy budete těšit na další díl stejně jako já.
Autor článku: Václav Dort
Darkness a tajemný svět artefaktů – část 4: Třináct artefaktů (OPRAVENA)
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Přečtěte si třetí část článku zde.
Abychom vám alespoň zčásti ukázali něco ze světa artefaktů, pořídili jsme jejich seznam s vlastnostmi:
Darkness – Temnota
Temnota je jednou ze dvou prvotních sil vesmíru. Mužský element, který potřebuje mužského hostitele, aby mohl působit ve fyzické rovině. Otec Witchblade.
Angelus – Angelus
Světlo je jednou ze dvou prvotních sil vesmíru. Ženský element, který potřebuje ženského hostitele, aby mohl působit ve fyzické rovině. Matka Witchblade.
Witchblade – Čarodějná zbroj
Je rovnováha. Potomek Temnoty a Angela. Vytváří si symbiotické spojení se svým lidským nositelem, kterým je obvykle žena.
The Rapture – Extáze
Okultní, krucifixu podobný předmět, nosí se na krku, přináší svému nositeli naději do beznaděje.
The Blood Sword – Meč krve
Démonická japonská katana přinášející svému nositeli obrovskou sílu, za kterou nositel platí její touhou po krvi.
The Glacier Stone – Kámen ledu
Talisman pocházející ze severských zemí, nosí se na krku, svému nositeli umožňuje se proměnit v nástroj ničení – ledového obra.
The Ember Stone – Kámen ohně
Ohnivý talisman, nosí se na krku, svému nositeli umožňuje proměnu v nástroj tvoření – stvoření podobné drakovi.
Coin of Solomon – Mince šalamounova
Tajuplná mince přinášející svému nositeli dar jasnozřivosti.
Spear of Destiny – Kopí osudu
Kopí, jenž probodlo bok Ježíše Krista a bylo smočeno v jeho krvi. Tento artefakt používaly tajné bojovnice katolické církve s nadpřirozenem, zvané Magdalena.
Pandora's Box – Pandořina skříňka
Skříňka z řecké mytologie, která obsahovala všechny strasti světa, nyní obsahuje chaos.
The Wheel of Shadows – Kolo stínů
Jeho původ je zahalen tajemstvím, je nějakým způsobem svázáno s Angelem. Bojovnice na straně Angela Sabina, tento artefakt použila a proměnila se v stínovou bytost ovládající čas.
The Heart Stone – Srdcový kámen
Záhadný kámen ve tvaru srdce, nosí se na krku, zvyšuje nadpřirozené schopnosti nositele.
The Thirteenth – Třináctý artefakt
V sobě skrývá velkou zlou sílu.
Tímto cyklem článků jsme se vám pokusili co nejvíce tento svět přiblížit. Zatím posledním naplánovaným titulem z edice Kolosální knihy je Darkness Kompendium: Kniha 4, jehož předobjednávky přijímáme od 14. 9. do 23. 10. 2022. Těšit se můžete na nový zajímavý svět, který jistě potěší všechny milovníky fantasy, akce i krásných ženských křivek.
Darkness a tajemný svět artefaktů – část 3: Witchblade a Darkness (OPRAVENA)
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Přečtěte si druhou část článku zde.
Jak jsme si řekli už v prvním díle našeho vyprávění za těmito dvěma postavami i celým světem Artefaktů stojí studio Top Cow, založené v roce 1992 Marcem Silvestrim a patřící pod nakladatelství Image. A u nás z Top Cow již také něco vyšlo.
WitchbladeWitchblade je příběh newyorské policejní vyšetřovatelky Sary Pezziniové, kterou si zvolí za svého nositele jeden z artefaktů – čarodějná zbroj Witchblade. Příběhy jsou mixem detektivky, kriminálky, hororu, městské fantasy a lovestory s příměsí lehkého erotična.
Podle komiksu vznikl v roce 2000 televizní seriál pro stanici TNT, který byl plánovaný vysílat až do roku 2009. Přestože byl seriál v roce 2002 sedmým nejlepším seriálem na kabelových televizních stanicích, skončil po 24 epizodách.
Původní odůvodnění kanálu TNT bylo, že se hlavní představitelka Sary Pezziniové Yancy Butlerová obávala, že bude s touto postavou příliš spojována a zaškatulkována, tak po druhé sezóně odmítla dále tuto roli hrát.
Skutečnou příčinu odhalil po mnoha letech šéfredaktor Top Cow Matt Hawkins: Yancy Butlerová musela na léčení kvůli svým závislostem. Dále uvádí, že Witchblade byla a je nejlépe hodnoceným seriálem, který byl zrušen.
Seriál u nás nebyl nikdy uveden, vyjma svého pilotního dílu na videokazetách. Nicméně to bylo ještě v době velmi nízkých seriálových rozpočtů a podle toho také seriál vypadal.
Dále vznikl v roce 2006 japonský anime seriál, který s původním komiksem toho nemá příliš společného a manga série.
O oblíbenosti Witchblade svědčí i vznik hudebního alba Witchblade: The Music, od různých interpretů, které produkoval Gerard McMahon, anglický multiinstrumentalista, proslavený hudbou ke kultovnímu filmu Ztracení hoši.
Darkness
Vznikl o rok později v roce 1996. Jako protiváha Witchblade. Nositelem Darkness je zabiják mafie Jackie Estacado. Síla Darkness se dědí a dostává ji syn po svém otci po dovršení 21 let. Tato síla mu umožňuje vstupovat do jiného světa a ovládat démony, kteří ho obývají.
V roce 2004 Dimesnion Films měli v přípravách film a v roce 2009 to opět zkusil další producent. Nakonec se z toho nic neuskutečnilo.
V roce 2007 švédské videoherní studio Starbreeze (naposledy proslavené hrou Brothers: A Tale of Two Sons) vytvořilo hru z první osoby The Darkness.
V roce 2012 vznikl druhý díl ve studiu Digital Extremes.
A jak to bude s Witchblade a Darkness u nás?
Plánujeme je vydávat střídavě, Witchblade/Darkness. Obě série jsou provázané.A kolik to bude knih?
Vzhledem k tomu, že doháníme 20 let vydávání bude to 6-7 knih Witchblade a 4-5 knih Darkness. A pak nás čeká série Artefakty.
A proč to děláte?
Protože Vám chceme ukázat svět Artefaktů v celé jeho šíři. Něco, co jste zatím neměli možnost vidět. Je to úchvatný velký svět, kterému se tady zatím nikdo nevěnoval. Vítaná příležitost pro ty, co jsou již přesyceni světy Marvelu a DC.
Pokračování článku zde.
Darkness a tajemný svět artefaktů – část 2: Komiksy z Top Cow v České republice (OPRAVENA)
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Přečtěte si první část článku zde.
Poprvé se u nás objevil komiks z dílny Top Cow v roce 1999 v časopise Crew číslo 11. Jednalo se o crossover Tomb Raider/Witchblade.
V roce 2000 vyšla v nakladatelství Calibre Publishing (nyní Comics Centrum) první minisérie Tomb Raidera v knize Tomb Raider: Legenda o Medusině masce.
Druhý crossover Witchblade/Tomb Raider vyšel na pokračování v časopise Komiks a jeho svět v roce 2001 v číslech 1-4, rovněž v nakladatelství Calibre Publishing. V zahraničí měl ve své době crossover s Witchblade sloužit k propagaci Tomb Raidera, u nás k propagaci Witchblade, jejíž vydání Calibre Publishing oznámilo. Nakonec kvůli potížím s podklady (ztratily se k úvodním několika sešitům série), vyšel v témže roce souputník Witchblade – Darkness. Prvních osm sešitů této série vyšlo v naději, že se data v Top Cow najdou a obě série budou moci dále pokračovat (děj v Darkness dále navazuje na Witchblade). Data ale zůstala ztracená ještě další léta a k tomu se přidaly komplikace s licencí, protože Top Cow střídalo několikrát svá zastoupení pro Evropu. Darkness a Tomb Raider se po velkém úspěchu ještě dočkali v roce 2002 dotisku.
Darkness se dále objevil v crossoveru Darkness/Batman, který vyšel na pokračování v časopise Crew v číslech 17–19 v letech 2001 a 2002.
Další knihu z Top Cow, tentokrát z imprintu Joe's Comics, u nás vydalo Comics Centrum. Byla jí v roce 2004 road movie o cestě za soubojem o duši do pekelného New Yorku Krajina půlnočních stínů J. Michaela Straczynského.
V roce 2005 vydalo nakladatelství Crew první knihu série Vycházející hvězdy, rovněž z imprintu Top Cow Joe's Comics J. Michaela Straczynského. Čtenáři si pro špatné prodejní výsledky museli na druhou knihu počkat až do roku 2009. Kompletní vydání vyšlo až v roce 2020 pod názvem A zrodí se hvězdy... v nakladatelství Comics Centrum v edici Kolosální knihy.
V roce 2007 vyšel v nakladatelství Crew komiks Marka Millara Živý nebo mrtvý, v originále Wanted. Dalším komiksem od Top Cow v Comics Centru vydaným se v roce 2015 stalo třetí vydání Krajiny půlnočních stínů ve vázané verzi a v roce 2021 vyšel tento titul ve velkém formátu s výraznou revizí textů a s českými SFX.
Zapomenout nesmíme ani na dobrodružství Lary Croft. Tomb Raider je herní licence, která se ostatním poměrně vymyká. Je to dáno tím, že vydavatelství Top Cow chtělo po úspěchu Witchblade rozšířit svoje universum o další silnou ženskou hrdinku, a tak zakoupilo licenci na, tehdy nijak známou hru s časovou exkluzivitou pro Sega Saturn, která měla spoustu chyb. A aby čtenáři Tomb Raidera kupovali, začali po dva roky od roku 1997 vydávat crossovery s nepoměrně známější Witchblade a na konci roku 1999 vyšel první samostatný díl. Díky tomu nevzniklo jen cosi prázdného, slaboduše zneužívajícího licenci.
Z dnešního hlediska je to samozřejmě jinak a Tomb Raider je světoznámou značkou. V příbězích i grafickém zpracování šlo Top Cow vlastní cestou, a mnohem více se blíží hernímu rebootu z roku 2013 a paradoxně také sérii Uncharted z Playstation, s pomrkáváním na Indiana Jonese.
Česká velkoformátová čtyřdílná edice Tomb Raider Archivy začala u Comics Centra vycházet na jaře 2017 a jen půl roku poté, co ji začala vydávat v nakladatelství Dark Horse. Poslední díl vyšel hned následující rok na podzim.
V edici Kolosální knihy, vychází v Comics Centru také kompendia Witchblade a Darkness, která mají za cíl dovést své čtenáře k sérii Artefakty.
Witchblade Kompendium: Kniha 1 (2015)
Darkness Kompendium: Kniha 1 (2016)
Witchblade Kompendium: Kniha 2 (2017)
Darkness Kompendium: Kniha 2 (2018)
Witchblade Kompendium: Kniha 3 (2019)
Darkness Kompendium: Kniha 3 (2020)
Witchblade Kompendium: Kniha 4 (2021)
Zatím poslední titul, který je naplánován v této edici je Darkness Kompendium: Kniha 4, jehož předobjednávky přijímáme od 14. 9. do 23. 10. 2022.
Darkness a tajemný svět artefaktů – část 1: Zamotaná historie (OPRAVENA)
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Pojďte se s námi seznámit se světem tajemných Artefaktů. Tenhle svět vytvořilo studio Top Cow dceřiné studio/vydavatelství/imprint nakladatelství Image. Podívejme se proto nejdříve na zajímavý vznik a historii tohoto zamotaného konglomerátu, abychom lépe pochopili čím a proč Top Cow s Witchblade a Darkness ovlivnila komiksový průmysl.
Image comics a jeho dceřinná studia
Image bylo založeno roku 1992 několika tvůrci, kteří se rozešli v roce 1991 s vydavatelstvím Marvel. Byli to: Todd McFarlane (Spider-Man), Jim Lee (X-Men), Rob Liefeld (X-Force), Marc Silvestri (Wolverine), Erik Larsen (Amazing Spider-Man), Jim Valentino (Strážci Galaxie), Whilce Portacio (Uncanny X-Men) a Chris Claremont (Uncanny X-Men). Jejich odchod bývá označován jako X-odus, protože mnoho z nich se podílelo na sérii X-Men. Když tato skutečnost vyšla najevo, akcie Marvelu se výrazně propadly. Důvodem jejich odchodu byla neochota společnosti Marvel změnit svou politiku vůči tvůrcům, kdy jejich díla (příběhy, kresby, nové postavy atd.) byla pouze majetkem společnosti a také neochota k novým modernějším konceptům.
Výše zmínění tvůrci spolu založili nakladatelství Image Comics a šest studií, která vlastnili:
Todd McFarlane – Todd McFarlane Productions,
Jim Lee – WildStorm Productions,
Erik Larsen – Highbrow Entertainment,
Jim Valentino – ShadowLine,
Marc Silvestri – Top Cow Productions,
Rob Liefeld – Extreme Studios.
Vydávání zastřešoval Image Comics.
V jednotlivých studiích pak vytvořili své první komiksy, které pak vyšly v průběhu roku 1992:
Jako první vydalo Extreme Studios Youngblood. Todd McFarlane Productions, skvěle zaplnila díru na trhu sérií Spawn, zaměřenou především na barevné menšiny v USA. Highbrow Entertainment debutovala sérií Savage Dragon a WildStorm Productions sérií WildC.A.T.s. Tyto série dosahovaly prodejních čísel, jaká doposud dokázali mít jen velcí vydavatelé jako Marvel nebo DC. Menšího úspěchu potom dosáhly série Top Cow Productions Cyberforce, Highbrow Entertainment Shadowhawk a velmi opožděné Portaciovy Wetworks, vydané WildStorm Productions. Všechno to byly komiksy, které vycházely ze super-hrdinského syžetu té doby, který jen mírně pozměňovaly.
Image comics byl vždy otevřený dalším autorům a jejich projektům. Byly to např.: Sam Kieth (The Maxx), Dale Keown (Pitt), Jae Lee (Hellshock), nebo týmu Kurta Busieka, Brenta Andersona a Alexe Rosse (Astro City).
Vznik Witchblade
Zakladatel Top Cow Productions – Marc Silvestri, ale chtěl vytvořit něco úplně nového. Komiks pro dospělé publikum, zbavený superhrdinských klišé, který by dokázal zaujmout čtenáře obou pohlaví a svou výtvarnou stránkou jim vyrazil dech. Proto oslovil dvojici scenáristů Davida Wohla a Christinu Z. Ti pak namíchali výbušný koktejl detektivky, kriminálky, hororu, fantasy, béčkového krváku, dramatu, romatiky a lehké erotiky.
Pro výtvarnou stránku věci sestavil tým z kreslíře Michaela Turnera, vytahovače tuší D-Trona a mágů barev Nathana Cabrera a JD Smithe. Ti měli za úkol vyvinout nový dechberoucí výtvarný styl. Rozhodli se do něj, na tu dobu velmi odvážně a ve velké míře, zapojit počítače. Jimi vytvořený styl dodnes napodobuje řada jiných studií, ale přestože mají nyní k dispozici mnohem vyspělejší techniku, jejich kvalit nedosahují. Není tedy divu, že přípravy trvaly více než tři roky.
Částečný rozpad Image Comics
Na počátku roku 1996 Marc Silvestri s Top Cow odešel na protest z Image Comics, protože se ukázalo, že její výkonný ředitel Rob Liefeld zneužíval Image Comics k propagaci a finanční podpoře vlastního vydavatelství Maximum Press (později Awesome Comics, než došlo k jeho krachu, vycházela v něm díla Alana Moorea, který později přešel pod American Best Comics, imprint WildStorm). Po jeho vynuceném odchodu v září 1996 se Silvestri s Top Cow do Image vrátil. Ale již v mnohem samostatnější pozici. Vydavatelské, distribuční i licenční služby si začal řešit sám. V roce 1998 založil WildStorm nový imprint Cliffhanger, který byl velmi úspěšný a v roce 1999 prodal Jim Lee celý WildStorm vydavatelství DC. Tak se do DC dostala výtvarná technologie Top Cow, sdílená později celou Image, a autoři jako Jim Lee, Humberto Ramos, J. Scott Campbell, Joe Madureira a další. Novým přírůstkem do tohoto konglomerátu se v roce 2010 stalo studio Skybound Entertainment Roberta Kirkmana se sérií Živí mrtví.
Image Comics se střídavě dělí o třetí vydavatelskou příčku na americkém trhu s IDW Publishing a Dark Horse Comics.
Joe's Comics
Je imprintem Top Cow. Založil jej v roce 1998 komiksový, filmový a televizní scenárista J. Michael Straczynski (Babylon 5, Jake a Tlusťoch, To je vražda napsala, The Real Ghostbusters, Spider-man).
První sérií byly A zrodí se hvězdy... (1999 – 2005), které po čísle 21 pro neshody s Top Cow kvůli jejich scénáři zastavil a zablokoval i jejich možnost zfilmování. Dlužno dodat, že po výborném rozjezdu série velmi upadla a tak výtky Top Cow byly patrně oprávněné. Nakonec Straczynski alespoň dopsal poslední tři sešity a s Top Cow se v roce 2005 rozešel. Přešel pak k imprintu Marvelu Icon. Nicméně v roce 2013 své vztahy s Top Cow urovnal a Joe's Comics opět obnovil.
Do povědomí čtenářů se Joe's Comics dostal díky velmi oceňované sérii Krajina půlnočních stínů, kreslené Gary Frankem. Ale ani ta neměla jednoduchou cestu do povědomí čtenářů. Vycházela od roku 2000 s různými obtížemi téměř dva roky. Byť byl její první sešit vydán s více jak 26 různými obálkami, série vydávaná po jednotlivých sešitech čtenáře nezaujala. Velkou popularitu si získala až díky soubornému vydání v roce 2003, téměř rok po jejím dokončení. Bohužel tak nemohl být naplněn původní koncept, kdy příběh v této knize měl být jakousi „kostrou“ do které měli výtvarníci a spisovatelé doplňovat další příběhy. Jak to mělo vypadat mohou čtenáři vidět v bonusovém příběhu (kresleném Michaelem Zullim), zařazeném na konec knihy, který zároveň posloužil jako propagace v katalogu komiksů Wizard.
Po svém odchodu k Marvel-Icon se Straczyncki snažil na úspěch Krajiny půlnočních stínů navázat sérií The Book of Souls, ale zvolil si pro ni nešťastně výtvarnici Colleen Doranovou, která nesnese s Garym Frankem srovnání a pochopitelně i vybarvení a vytažení tuší se s prací v Top Cow nedá srovnat. Série tak skončila šestým sešitem. Možná i pro tyto neúspěchy Straczynski opět oprášil Joe's Comics.
Shrnutí
Jak je vidět svět Top Cow je plný rozchodů a opětovných setkání. Nicméně po výtvarné stránce zvedlo standard mainstremového comicsu a ukázalo ostatním, že lze počítače v komiksu používat i k velmi náročným a komplikovaným pracovním postupům. Po stránce obsahu představilo komiks, jehož obsah ignoroval Comics Code Authority (cenzuru), byl zaměřen na starší čtenáře obou pohlaví a dokázal, že pro úspěch v mainstreamu není nutný běžný superhrdinský syžet.
Pokračování článku zde.
Lemirova terapie Bludištěm
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
aneb
Náš test ti napoví, kterému antickému hrdinovi se nejvíce podobáš
Dnes tu máme malebnou depresi, roztomilé bezvýchodno a přímo učebnicovou neschopnost navazovat vztahy se svým okolím. Pohodlně se natáhněte na gauči, právě začíná ordinovat doktor Lemire. Budete se malinko bát a možná se trochu dojmete. Bude to opravdu vyčerpávající psychologické sezení, ale nakonec, světe div se, vám tenhle samozvaný léčitel opravdu ukáže, kudy z bludiště ven.
Bludiště, nejnovější počin kanadského komiksového scenáristy a kreslíře, je příběhem osamělého muže, jenž se vydává na záhadnou metafyzickou pouť, na níž, jak doufá, nalezne dceru, z jejíž smrti se už dlouho marně pokouší vzpamatovat.
„Nechtěl jsem se zaměřit na okamžitý dopad takové tragické ztráty, který přichází bezprostředně po tragédii,“ uvedl Lemire v rozhovoru pro Comicsbeat, „ale spíš na to, jak podobná věc člověka ovlivňuje ještě po několika letech, v tomto případě konkrétně po deseti. Když se naprosto uzavře před světem a odstřihne se od vlastních emocí. To mi přišlo jako zajímavé východisko příběhu.“
Léčba šokem
Svět stavebního úředníka Willa Warrena se po smrti jeho dcery smrskl natolik, že se mu podařilo vytěsnit z něj všechny, kdo mu byli blízcí. V současnosti spíš přežívá, než aby žil. O to neuvěřitelněji na něj zapůsobí náhlý noční telefonát, při němž ze svého mobilu náhle uslyší hlas... právě své mrtvé dcery. Dívka, která za života milovala řešení rébusů a trávila většinu času s bludišti v zábavných časopisech, sdělí otci, že se právě nachází ve skutečném bludišti a čeká, až si pro ni přijde.
To je pro Willa začátek pouti, která vede městem, které by sice měl znát jako své boty, ale které ho nepřestává překvapovat. Je totiž vstupním bodem do labyrintu, který vede mnohem dál a hlouběji, než by Willa kdy napadlo. A v jeho středu čeká nejenom jeho dcera, ale také odpověď na mnohé otázky, které si už celá léta odmítal i jen položit.
Komiks jako diagnóza
Lemire je jedním z těch komiksových tvůrců, kteří si v případě potřeby dovedou celou grafickou novelu vyrobit víceméně sami. Je zkušený scenárista, oceňovaný kreslíř a práce s barvami se také rozhodně nebojí. Ačkoliv se spolupráci s dalšími umělci nebrání, kousky, které vzešly jen a pouze z jeho ateliéru, se vyznačují jasným autorským poselstvím a nekompromisním rukopisem, jako například Rváč. Dá se říct, že ho při práci nic neomezuje a na výsledku je to vidět.
Poselství barevných palet je v Bludišti zcela jasné. Willův „normální“ svět se drží šedé a hnědé palety, plnou barevnost mají jen vzpomínky, které mu zůstaly na dceru. Po vkročení do bludiště pak hnědou vystřídá snová modř, jež podtrhuje metafyzickou podstatu putování. K tomu samozřejmě přispívá i oblíbený akvarel, umocňující dojem nejasnosti, s otevřenými možnostmi interpretace, přesně, jak to má Lemire rád. A samozřejmě s oblibou a kreativně využívá i motiv samotného bludiště. „V knize je několik dvojstránek, které, kdyby se vyjmuly a poskládaly k sobě, vytvořily by velké bludiště,“ uvedl.
Archetyp, kam se jen podíváš
Lemire má svá oblíbená témata i postupy a v tomto ohledu se dá říct, že ze zavedeného modelu nevybočil. Sám koneckonců přiznal, že Bludiště se částečně podobá Essex County (především tématem vzpomínek) i Potápěči (s nímž se protíná v motivu osamělého hrdiny, rodičovství a surreálního prostředí).
Bludiště si pohrává i s odkazem na postavu bájného Orfea, jenž se vypravil do podsvětní říše, aby zachránil milovanou Euridiké. A příšera, která číhá na ztracené ubožáky v Lemirově bludišti, má býčí hlavu stejně jako bájný netvor Mínótauros, jenž strážil mytický krétský labyrint krále Mínóa, a byl zabit hrdinou Théseem. Jednotlivé motivy a odkazy se pak prolínají celou knihou a objevují se v nejrůznějších detailech (kupříkladu v názvu tetovacího salónu).
Tak zase na příštím sezení!
Lemire napsal Bludiště původně jako celek, ale po dohodě s nakladatelstvím Dark Horse přistoupil na vydání po sešitech/kapitolách v nadstandardní délce 48 stran. V Česku vychází komiks v jediném svazku a jistě budou brzy následovat další díla tohoto plodného a oceňovaného autora. Pokud byste se o Jeffa Lemirea zajímali podrobněji, můžete si přečíst kupříkladu tento starší článek ZDE. A mezitím se můžete těšit na další „medicínu“ kanadského komiksového mága.
V textu byly použity úryvky z následujících rozhovorů:
https://www.comicsbeat.com/jeff-lemire-mazebook-interview/
https://www.cbr.com/mazebook-jeff-lemire-dark-horse-comic-interview/
Autorka článku: Alexandra Niklíčková
Zrození Conana v marvelovském univerzu II.
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Díl druhý: ...tam se Čech raduje!
V první části článku, jehož cílem je přiblížit čtenářům (alespoň stručně) to nejpodstatnější o marvelovské publikaci, která u nás vychází pod názvem Archivní kolekce Barbar Conan 1: Conan přichází, jsme si nastínili, co předcházelo zrodu série Barbar Conan. Na řádcích níže bych se pro změnu ráda zaměřila na to, co může čtenář od knihy – potažmo série – vlastně očekávat.
Série Barbar Conan se ve své době těšila ohromné popularitě a kromě toho, že dohromady v jejím rámci vyšlo úctyhodných 232 sešitů, Marvel k ní brzy začal vydávat nejrůznější spin- offy a přidružené série, na řadu přišla i opakovaná vydání atp.
Jak už bylo naznačeno v prvním díle tohoto článku, Marvel mohl používat pouze ty předlohy, na něž získal licenci, konkrétně jen ty povídky či fragmenty, jejichž autorem byl sám Robert E. Howard. Licence se nevztahovala k příběhům, jež později dokončil Lin Carter či Sprague L. de Camp.
Nicméně Marvel, a především Roy Thomas, jenž stál u zrodu série Barbar Conan a také byl jejím prvním a dlouholetým scenáristou, si rychle spočítali, že kdyby pracovali čistě jen s materiálem od Howarda, série by jim dlouho nevydržela. Bylo třeba trochy vlastní invence, a tak jsou v Barbaru Conanovi nakonec víceméně čtyři druhy příběhů.
1) Původní conanovské povídky, které stihl dokončit sám Howard. U těch došlo jen k mírnějším úpravám, zohledňujícím většinou potřeby komiksu coby obrazového média.
2) Původní howardovy povídky s jinými hrdiny přepsané do podoby conanovských příběhů.
3) Nedokončené fragmenty, jež Howard před smrtí nedopsal, a dokončovali je po něm Carter či de Camp. Na takto dopsané příběhy se však licence nevztahovala, a tak musel Thomas pracovat výhradně s Howardovými náměty či fragmenty a dokončit si je sám.
4) Zcela nové příběhy, které Thomas vymýšlel buď sám, anebo je zadával dalším autorům, popřípadě je později psali i jiní scenáristé. Tyto příběhy propojovaly Howardovy, mnohdy nesouvisející příběhy z různých období Conanova života, do celistvější časové osy.
V Archivní kolekci 1 je pouze jediný sešit, jehož námět nepsal ani Thoma s, ani sám Howard: autorem zápletky třináctého sešitu s názvem „V síti pavoučího boha“ byl spisovatel John Jakes, v té době „pouze“ autor průměrně úspěšné brakové série Brak the Barbarian, později celosvětově uznávaný romanopisec. (Myslím, že i ten, kdo od něj v životě nedržel v ruce jedinou knihu, si určitě vzpomene na televizní seriál Sever a Jih s Patrickem Swayzem v hlavní roli, jenž byl natočen podle jeho knižní předlohy a u nás poprvé vysílán zkraje devadesátých let.)
V knize se rovněž můžete těšit na pořádnou porci bonusů. Kromě přehlídky obálek a historických náčrtků zařadil Marvel do publikace také několik textů ze starých vydání Barbara Conana, v nichž sám Roy Thomas přibližuje okolnosti vydání prvních sešitů série ještě mnohem podrobněji, než tak činím já v předchozím díle tohoto článku.
Ale teď už konečně k samotnému komiksu. Nejraději bych napsala, že jde o brak v té nejryzejší podobě, ale aby se náhodou někdo neurazil, musela bych vzápětí dodat, že pojmenováním „brak“ zde nemám na mysli zmetkovou literaturu bez jakýchkoliv kvalit, ale příběhy, které drží pohromadě díky pevně danému schématu (Conan se ocitá v nějakém novém prostředí, objeví se problém a krásná dívka, Conan vyřeší problém ranou pěstí, s dívkou si mírně užije, ale moc se neváže), z nějž se víceméně moc nevybočuje.
Asi nemá cenu předstírat, že marvelovský Conan vás přiměje hloubat nad nesmrtelností chrousta či vás zasáhne nečekaným vývojem postav (postavy se vyvíjejí pouze tehdy, když jsou to podvraťáci, kteří celou dobu kuli zradu... A vlastně ani tehdy se nevyvíjejí, protože tu zradu kuli celou dobu.)
Nicméně nikdo, kdo si přečetl původní conanovské povídky od Howarda, nepochybuje o tom, že Howard byl mistrem svého řemesla a že do svého hrdiny dokázal vložit hluboké opovržení nad postupující civilizací, která v jeho době měnila raketovým tempem prostředí, v němž žil. A tuhle fazónu se, alespoň dle mého názoru, autorům komiksu podařilo přinejmenším udržet.
Samozřejmě že nesmírně půvabná, s kapkou naivity sedmdesátých let, je i kresba Barryho Smitha. Koneckonců, Barbar Conan byl údajně jednou z prvních sérií, kterou lidé začali sbírat kvůli její možné budoucí investiční hodnotě – a jedním z důvodů byla právě obdivovaná kresba.
S trochou nadsázky by se dalo říct, že v příbězích a v jazyce můžete očekávat víceméně všechna stará dobrá klišé komiksového žánru, jimž se na jednu stranu mnozí dnes vysmívají, ale na druhou stranu se k nim s láskou a nostalgií vracejí a píšou či kreslí příběhy, které na tyto etalony v menší či větší míře odkazují, ať už pobaveným pousmáním či s nostalgickým respektem.
A naprosto bez nadsázky by se rovněž dalo dodat, že značná část dnešních amerických komiksových scenáristů a výtvarníků měla v dětství v nočním stolku či pod polštářem právě Barbara Conana od Marvelu.
Nuže, psi? Čtěte, sic vám ukážu, zač je v Cimerii trhanec sušené sobiny. U Croma!
Autorka článku: Alexandra Niklíčková
Zrození Conana v marvelovském univerzu II.
Díl první: Kde se Američan trápí… zde
Zrození Conana v marvelovském univerzu I.
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Díl první: Kde se Američan trápí...
Archivní kolekce Barbar Conan 1: Conan přichází! To je poměrně dlouhý titul poměrně tlusté bichle, kterou vydal v roce 2020 Marvel a letos, v roce 2022, ji poprvé v Česku vydává Comics Centrum. A jelikož historie kultovní série je přinejmenším stejně zajímavá jako její obsah, rozhodla jsem se vám ji v prvním díle textu o „Conanovi z Marvelu“ alespoň letem světem přiblížit.
V dubnu roku 1970 se na pultech amerických novinových stánků objevilo čtvrté číslo hororového komiksového časopisu Komnata temna (Chamber of Darkness), jež lákalo hrůzychtivé čtenáře k četbě strašidelných příběhů jednak působivým vyobrazením netvora kráčejícího viktoriánsky vyhlížejícím městečkem a jednak působivým reklamním nápisem: „A netvor kráčí dál... a dál...“
Kromě inzerovaného příběhu se však uvnitř skrývala ještě jiná povídka, která se hororovému žánru do velké míry vymykala. Šlo o příběh Meč a mágové, v němž se čtenářům představila postava jménem Stínač Star (Star the Slayer). Jeho kariéra byla ovšem velmi krátká, neboť účel své existence stihl naplnit právě v oné jediné povídce. Jediným smyslem Stínače Stara bylo totiž nenápadně otestovat, jak budou komiksoví čtenáři reagovat na příběh žánru zvaného „meč a magie“.
Ten už po nějakou dobu dělal celkem těžkou hlavu Royi Thomasovi, redaktorovi a scenáristovi vydavatelství Marvel. Čím dál častěji se totiž z řad veřejnosti ozývaly hlasy a výzvy, aby se v komiksu kromě hororu a fantasy objevily právě příběhy meče a magie, k nimž existovala celá řada knižních a časopiseckých předloh.
Howardův Conan se už v té době těšil značné oblibě, avšak Thomas o něm zpočátku příliš neuvažoval, a to ze dvou důvodů: zaprvé měl pocit, že by si Marvel nemohl dovolit zaplatit licenci, a zadruhé osobně nebyl Conanovým fanouškem (jako první začal číst povídku Lidé černého kruhu, a ta ho od postavy odradila).
Nabízely se i další možnosti, kupříkladu slavná Tolkienova trilogie, ale u té se Thomas obával, že by tolik nezaujala mladší čtenáře. Také Michael Moorcock nebo Fritz Leiber měli v té době už na kontě několik děl s hrdiny kýženého žánru, avšak ty Thomas pro změnu zavrhl kvůli nesnadné převoditelnosti do komiksové podoby.
A pak objevil hrdinu jménem Thongor, jehož autorem byl Lin Carter, jeden ze dvou spisovatelů (tím druhým byl, jak jinak, Sprague L. de Camp), kteří se podíleli na novém a upraveném knižním zpracování Howardových povídek o Conanovi. Na první pohled bylo patrné, že Thongor vlastně patřil do Conanova světa (a podobal se mu i v mnoha dalších ohledech), jen žil o nějakou tu tisícovku let dřív, v bájné říši zvané Lemurie, jež byla předchůdkyní bájné Atlantidy. Thomas se spojil s Carterem a zdálo se, že nic nebrání tomu, aby se novým marvelovským trumfem stal Thongor. Paradoxně dohodu překazil přesně týž důvod, o němž byl Thomas přesvědčen, že bude stát v cestě získání licence na Conana. Peníze.
A náhoda tomu chtěla, že právě v době, kdy Roy Thomas marně čekal, až se mu se svými požadavky konečně ozve Carterův agent, znovu si otevřel Howardovy povídky a – světe, div se – tentokrát se mu Conan dostal pod kůži. A tak zariskoval, oslovil správce Howardovy pozůstalosti, a dokonce zašel tak daleko, že mu nabídl namísto 150 dolarů za sešit, jak měl povoleno od svého šéfredaktora, jímž v té době nebyl nikdo jiný než legendární Stan Lee, o celých padesát dolarů víc, tedy rovných 200 dolarů.
Risk sice Thomasovi vyšel, ale navýšení nákladů sebou přineslo další problém. Původně pro sérii o Conanovi počítal s osvědčeným výtvarníkem Salem Buscemou, při vyšších výdajích na licenci si ho však nakladatelství nemohlo dovolit. A tak nezbývalo než najít někoho „lacinějšího“. Tím se stal (zejména vzhledem k nedostatku zkušeností) teprve dvacetiletý, leč velmi talentovaný, Brit Barry Windsor-Smith, jenž s Marvelem (a komiksem obecně) flirtoval teprve zhruba tři roky. Navíc v době, kdy se o Conanově komiksovém osudu rozhodovalo, bydlel v Anglii, čímž se poněkud komplikovala vzájemná komunikace při práci.
Další problémy měl Thomas ještě před vydáním komiksu se samotnými fanoušky. Stejně tak, jako se ozývaly četné hlasy, které si přály svého oblíbeného hrdinu spatřit ve všech čtyřech komiksových barvách, našlo se i dost odpůrců, kteří měli pocit, že kompromisy, které bude muset Marvel učinit, přesahují únosnou mez. Jednalo se kupříkladu o tehdejší cenzurní úřad Comics Code Authority, jenž hlídal míru násilí, sexu a morálních poklesků v komiksových sešitech.
Nicméně, když nadešel onen osudný den, 1. října roku 1970, kdy spatřil světlo světa první sešit nové marvelovské série Barbar Conan, rychlost s jakou náklad zmizel z prodejních pultů, dokázala autorům i vydavateli, jak ohromný potenciál cimerský hrdina má.
Autorka článku: Alexandra
Zrození Conana v marvelovském univerzu II.
Díl druhý: ...tam se Čech raduje!... zde
Růžový penis
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
aneb
Cesta za poznáním neuchopitelného libida
Když přišel Tony Sandoval na první schůzku se Céline Tranovou, šéfeditorkou edice Porn’Pop francouzského komiksového nakladatelství Glénat, trochu ji shrnutím svého chystaného díla zaskočil. Jednak to bylo dáno tím, že francouzština není Sandovalovou mateřštinou, jednak to bylo téměř až chaotickou překotností, s jakou na ni svou představu chrlil. Céline Tranová proto ze setkání odešla pouze s jakýmsi mlhavým povědomím o příběhu dívky s růžovým penisem, chlapce s velkým nosem a mluvící ryby. Přesto se však v Glénatu rozhodli, že dají Tonymu Sandovalovi šanci, a hlavně volnou ruku. A dobře udělali.
Z toho, co zpočátku vypadalo jako chaotické vyprávění, se nakonec zrodil příběh o hledání a poznávání. Příběh o hledání minulosti, o hledání budoucnosti, o hledání ztraceného otce, o hledání způsobu komunikace s ostatními, o hledání sebe sama; příběh o poznávání smyslnosti, o poznávání tělesnosti a o poznávání vlastní sexuality. Příběh o iniciaci, o dospívání a o vstupu do dospělosti – příběh o tom, co končí, když nové začíná.
Výrazové prostředky, které Sandoval používá, umně balancují na hraně poetistického symbolismu a téměř až přízemně realistických pornoobrazů, a protože i dospívání samo o sobě je časem kouzel a magie, provázejí a halí celý příběh magické motivy a výjevy, jež jsou vnitřně typické pro celou Sandovalovu tvorbu – prvky, jež jsou příznačné pro jeho autorský rukopis.
Probrat se příběhem dvou mladých lidí, kteří v sobě najdou zalíbení a musí překonat hranice ostychu a proniknout ze světů svých uzavřených emočních bublin, aby se dokázali setkat na stejné cestě, může být pro čtenáře díky jisté míře surreálnosti výtvarných vyprávěcích postupů krapet náročnější. Je dost dobře možné, že se čtenáři utopí v syrové návodnosti některých stran. Přesto je ale dobré pokusit se překročit stín vizuální přímočarosti a ponořit se do emoční složitosti příběhů jednotlivých, dobře vystavěných (nejen hlavních), postav. Potom totiž celý obraz, tvářící se jako fantaskní irreálné porno, začne krystalizovat v celé své křehkosti a důmyslné provázanosti.
Pokud svět, který zde Sandoval vybudoval, přijmeme jako fakt, zmizí jakýkoliv ostych nad vyobrazenou nahotou a zmizí i jakékoliv pohoršení nad tímtéž. Vynoří se před námi příběh o růžovém a černém démonovi, o dívce s mluvícím penisem, který ji láká ke smilstvu pod příslibem, že jí prozradí, kam zmizel její otec, o její živelné přítelkyni, o chlapci s velkým nosem, jízlivou mladší sestrou a pošahaným kamarádem, o mimózních rodičích, o drobných tragédiích, o bouři, o mluvící rybě a záhadném rybáři. Před našima očima se tak vynoří velkolepé podobenství o složitém procesu dospívání, kterým si každý z nás musel (nebo jednou bude muset) projít. Jen musíme chtít a začíst se do Sandovalových ilustrací jako do pláten dávných mistrů protkaných příběhy a symboly. Čistému vše čisté – i kouzelný růžový penis.
Autor článku: Ladislav Niklíček
Armageddon, náckové a obří pračky
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
aneb
Porce popkultury po portugalsku
Právě takové provázání inspiračních zdrojů spoluutváří pevnou strukturu světa komiksových Podivuhodných dobrodružství Rafana Mendonçy a poslíčka s pizzou, světa, v němž okultní detektiv a jeho pomocníci bojují proti rozmanitým hrozbám ohrožujícím nejen lidskou civilizaci. A díky tomuto provázání mohou v jednom organickém celku funkčně a přirozeně koexistovat zombies, upíři, náckové, bestie z apokalypsy, pradávní mocní, genderově rozháraná vědma i obří pračky. Všechno totiž souvisí se vším, a vzniká tak prostředí, v němž se odehrává silný příběh o přátelství čtyř naprosto nekompatibilních jedinců: vlkodlaka, démona, poslíčka s pizzou a chrámového chrliče.
Oba se komiksu věnovali ve volném čase a zejména po nocích, což bylo dáno i časovým posunem mezi Argentinou a Portugalskem, navíc brzy do týmu přibyl také další argentinský výtvarník, Santiago Villa, který se postaral o barvy. První díl příběhu se tedy rodil hlavně pomocí Skypu a mailů. Když byl komiks hotov, poslal jej Filipe Melo americkému režisérovi Johnu Landisovi s prosbou, aby napsal předmluvu. A pak, když komiks v Portugalsku vyšel, jeho tvůrci se vůbec poprvé sešli tváří v tvář. John Landis navíc, kromě napsání předmluvy, komiks doporučil nakladatelství Dark Horse, takže o rok později vyšla i jeho anglická verze. A i díky popularitě v USA dostali autoři příležitost napsat další dva díly.
Kromě trilogie vznikl pro antologii Dark Horse Presents kratší příběh, rozdělený na čtyři části a dodnes úspěšná adventura The Interactive Adventures of Dog Mendonça and Pizza Boy, kde se pátrá po nadpřirozených pachatelích a odhalují se mystická spiknutí. Hráč hraje za poslíčka s pizzou a postupně odhaluje úskalí práce v těžce disharmonickému týmu.
A stejně jako jsme začali pozoruhodnou provázaností Bible a Evropy, skončíme i podivuhodnou provázaností některých faktů o této trilogii. Tvůrce dělila čtyři časová pásma, to jest posun o 240 minut, vzdáleni od sebe byli 9 786 kilometrů, práce od prvního nápadu trvala zhruba 3 652 dní a všechny tři díly mají 296 stran (bez bonusů a bonusových příběhů). Když to všechno sečtete a vydělíte počtem hlavních postav (3,333), počtem taktů Rapsodie v modrém (488) a Ludolfovým číslem, dostanete Eulerovo číslo na tři desetinná místa přesně. Je to jen náhoda? Nemyslím si.
Autor článku: Ladislav Niklíček
Zámek a klíč - slibované překvapení
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Občas vám potměšile zamotáme hlavy tím, že dáme na výběr z více variant obálek. U nového komiksu Zámek a klíč: Zlatý věk tomu nebude jinak. Obálka bude jak pro příznivce Losny, tak i Mažňáka, rozumějte Zámku a klíče nebo Sandmana (spec. obálka).
Tak si to hezky promyslete a přibližně v polovině srpna dejte vědět ve svých objednávkách.
Zámek a klíč: Kompendium - kolik bylo výtisků?
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Zámek a klíč: Kompendium je už sedmnáctá kolosální kniha v pořadí a my vám můžeme s radostí oznámit, že si vedla velmi dobře. Celkový počet výtisků se přiblížil 1 100 kusů.
Vážíme si vaší důvěry v tento projekt i v nás a současně nás velmi těší váš zájem o Zámek a klíč, a to jak v tomto, tak v běžném formátu.
Drákula - 125 výročí: Mike Mignola před Hellboyem
- Základní údaje
- Nadřazená kategorie: Náš blog
Mike Mignola není pouze Hellboy a jeho Universum. Ačkoliv posledních skoro 30 let píše takřka výlučně Hellboye, tak něco musel dělat i před ním. Jedním z posledních komiksů, na kterých Mike Mignola před Hellboyem pracoval, a zcela výjimečně pouze jako kreslíř, je Drákula.
Produkt byl úspěšně přidán do nákupního košíku