ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

Duchové mrtvých - E. A. Poe - Richard Corben rozhovor s Václavem Dortem

duchove 01Rozhovor, který vám přiblíží na co se máte těšit, jak jsme se s překladem mazlili a jak nás práce na tak krásném díle těšila. Věříme, že se vám bude kniha bezezbytku líbit a že si nádhernou atmosféru užijete stejně jako my.

Odkaz na video soubor s rozhovorem.

Libor DVOŘÁK, moderátor

Americký ilustrátor a komiksový tvůrce Richard Croben zasvětil většinu své tvůrčí práce adaptacím básní a povídek Edgara Allana Poea. Dnes uznávaný klasik oboru se proslavil už v šedesátých letech jako člen undergroundového komiksového hnutí. Velmi záhy stočil svůj zájem právě k Poeovým textům. Pěti básní a devíti povídek se chopil i ve své knize Duchové mrtvých, kterou právě připravuje k českému vydání nakladatelství Comics Centrum. Při překladu ale jeho tvůrci narazili na poměrně zásadní problém. Podrobnosti má Klára Fleyberková.

Klára FLEYBERKOVÁ, redaktorka

Richard Corben se dlouhodobě snaží hledat v textech Edgara Allan Poea nové významy. A posouvat je trochu jiným směrem. Toho dosahuje dokonalým sepětím s výtvarnou stránkou svých prací. A právě synergie dvou složek výtvarné a textové mu otevírá cestu k novým výkladům. Zároveň ale takové spojení vyžaduje naprosto přesný překlad. Aby spolu složky smysluplně komunikovaly. Na to teď narazil i Václav Dort  nakladatelství Comics Centrum.

Václav DORT, nakladatelství Comics Centrum

My jsme právě se domnívali, že to bude poměrně jednoduchý, že vezmeme překlady, které existují již našich klasiků a do té knížky je dáme. Protože ty překlady pocházely buďto od Vrchlického, nebo od Nezvala. Nicméně postupem času jsme zjistili, že jsou v podstatě nepoužitelné. Že Vrchlický poměrně dobře uměl anglicky. Je to z toho vidět, protože to pochopení toho textu anglickýho bylo velice dobrý. Ale zase řekněmež, on jak spíš jaksi dbal na tu kvantitu než kvalitu, někteří o něm mluví spíš jako o grafomanovi, skoro bych se k tomu teda po tomhle přiklonil, tak tam je vidět, že ty texty po tý stránce, dejme tomu, zvukomalebný a tak dál, anebo i zacházení s tou češtinou jsou leckdy na hranici srozumitelnosti, aby on násilně tam dohnal nějaký rým. Takže to jaksi nebylo použitelný a nevypadalo by to dobře. Druhá věc je ta, že Nezval sice zvukomalebně ty básně má samozřejmě velmi pěkné, velmi dobře fungují. Ale velmi nedbal zase na ten obsah a co tam v nich bylo. Takže z hlediska tý synergie s tím obrazem a to, proč tam byly použitý, nebyly použitelný. A dokonce jsem si všimnul na několika místech, což mě úplně fascinovalo, že pravděpodobně Nezval asi neuměl anglicky, nebo se s tím překladem nepáral, takže vzal za základ ty překlady, který byly od Vrchlickýho, na mnoha místech. A krásně se prozradil tím, kde Vrchlický přidal nějaký slovo kvůli rýmu, tak on ho použil, ale zase někde jinde. A myslel si, že to do toho patří. Takže ten význam zase posunul ještě někam jinam. A tak.

Klára FLEYBERKOVÁ, redaktorka

U dosazování veršů do konkrétních bublin v jednotlivých obrázcích tedy nastal problém, jak ukazuje Václav Dort.

Václav DORT, nakladatelství Comics Centrum

Tady vidíte vlastně opravdu úvodní obrázek, kde je vidět loďka a obrovské město, čnící prostě kamsi do oblak. A ta báseň vlastně v originále, a opravdu tohle to je hodně, ale museli jsme to přeložit sami, znamená: "Hle, smrt vztyčila jsi trůn svůj kdes, v podivném městě ční až do nebes. Na daleké šeré straně západní, kde dobří, špatní, hodní zlí na věčnosti spolu dlí." A teď se můžeme přesunout třeba k Vrchlickému, kterej říká: "Smrt kynula a její trůn se vznes, v podivném městě v samotě kdes. Tam daleko tmavém na západě zlí, dobří v klidu věčném pohromadě. Nejlepší, nejhorší kde leží v řadě." Právě ten úvodní verš, kde má být ta pompéznost vlastně toho, co tam je, aby odpovídal a korespondovala s tím obrázkem, tak ta tam není. A ono to opravdu začíná v originále tím slovíčkem "lo", tedy hle. To samý Nezval, ten začíná: "Trůn smrti ční bez svatozáře hvězd v nejpochmurnějším městě ze všech měst. Kde táhnou černé mraky od pólu a kde při míruplném hlaholu je zlo i dobro věčně pospolu."

Klára FLEYBERKOVÁ, redaktorka

Při překladu komiksu je navíc potřeba dodržovat také tempo čtení. Češtinu, která má oproti angličtině tendenci jaksi nabobtnávat, je tedy třeba mnohdy mírně krotit, aby se zachoval rytmus, autor pro četbu zamýšlel. V Comics Centru tak museli nakonec přistoupit k jinému řešení.

Václav DORT, nakladatelství Comics Centrum

Naštěstí když jsme dělali před několika lety Hellboye – Červa dobyvatele, který se jmenuje podle jedné básně Poeovy, tak jsme objevili překlad Jiřího Hiršala. A ten byl velice dobrý jak po stránce zvukomalebné, tak po stránce obsahové, takže tenkrát jsme ho tam použili. Tady je také povídka Červ dobyvatel, i když z ní jsou tam jen krátké úryvky té básně, takže to jsme použili. A druhá báseň, která tady je, podle které se celá ta sbírka jmenuje, tak se jmenuje Duchové mrtvých. Bohužel pan Hiršal jich nepřeložil tolik těch básní, a velmi mě to mrzelo.

Klára FLEYBERKOVÁ, redaktorka

Výrazně se tak na překladu knihy podílí celý tým nakladatelství. Což je dohromady sedm lidí. V komunikaci s výtvarným pojetím se snaží přebásnit Poeovy texty tak, aby co nejlépe odpovídaly.

Václav DORT, nakladatelství Comics Centrum

Já doufám, že nám se to podařilo, a že čtenáři jako nám odpustěj ty verše, které samozřejmě určitě by třeba Nezval udělal daleko líp po stránce třeba té zvukomalby. Ale jak říkám, pro tu synergii s tím obrazem je potřeba se dostat k něčemu. Ten kompromis je potřeba prostě udělat spíše k tomu významu, více ho držet, než k té zvukomalebnosti. Ale si myslím, že asi odborníka to sice bude dráždit, ale běžný čtenář si toho tolik nevšimne.

Libor DVOŘÁK, moderátor

Uzavírá Václav Dort, ředitel nakladatelství Comics Centrum, se kterým o práci na chystané knize Duchové mrtvých natáčela kolegyně Klára Fleyberková. Svazek by se měl v knihkupectví objevit už 5. září.

 

Chronologie Myší hlídky

mysi navaznostSérie začíná knihou Podzim 1152 na kterou přímo navazuje Zima 1152. Ta dále rozvíjí události z Podzimu 1152 a přidává i nový děj.

Třetí kniha Černá sekera se vrací zpátky v čase do roku 1115 a v návaznosti na události ze Zimy 1152 vypráví příběh o posledním majiteli Černé sekery, Čakanovi. Nejen, že se tady objevují lasičky, dozvíme se také, jak Konrád přišel k dřevěné noze.

Ve druhé i třetí knize Petersen dále rozvíjí svůj neuvěřitelný svět. Čtvrtá, zatím ohlášená kniha by se měla týkat událostí během války s lasičkami v roce 1149. Jejími hrdiny by měli být nám už známé postavy. V tuhle chvíli kniha zatím nemá určené datum vydání.

Kromě hlavní řady vycházejí ještě Legendy myší hlídky. Jak uvádí Petersen, když mu Jeremy Bastian a Mark Smylie nakreslili obrázky pro sešitové vydání Podzimu 1152 uvědomil si, jak skvěle vystihují ducha Myší hlídky a poprosil další své kolegy výtvarníky, aby nakreslili příběhy do sbírky povídek. Spojovacím prvkem povídek jsou myši, které si v hospodě v Červnové ulici vyprávějí různé příběhy. Sbírky zatím vyšly tři, čtvrtá se připravuje.

A pak je tu ještě kniha Hrdinný Baldwin a další příběhy, která obsahuje šest kratších povídek z myšího světa, napsaných a nakreslených samotným Davidem Petersenem.

Myší mapičky

mysi mapa barevna
Když viděl Honza Kantůrek náš právě připravovaný komiks Myší hlídka poprvé, jeho reakce byla "Jé a sou tam mapičky!"

To ještě nevěděl jak si naběhnul. Překladu se ale zhostil jako vždy na výbornou a tady je jen krátký výběr zeměpisných názvů, které přeložil tak krásně až z toho srdce plesá. Ve spojení s příběhem a nádhernou kresbou to pro vás bude čiré potěšení.

Temný vřesovec
Kůrová Kamenice
Jilmov
Hustojilm
Ztracená dolinka
Slibín
Travnaté jezero
Tuhé habří
Břečťanová dolinka
Konvalinkový hájek
Javorový přístav
Oblázkový potok
Přístav Škumpa
Mělký Kořenov
Nízká houšť
Pobřežní kámen
Smrková skrýš...

Předprodej nebo crowdfunding?

Hellboy PK 1200x628 Víte proč nechceme aby bylo vydávání knih v edicích "Na přání" a "Kolosální knihy" označováno za crowdfunding? Protože se jedná o předplatné a předprodej. Kdyby to byl crowdfunding, vypadalo by to asi nějak takhle :-)

Jsme Comics Centrum, dlouholetý vydavatel komiksů. Rádi bychom vydali komiks Hellboy Pekelná knižnice kniha druhá. Je to fakt pecka a super zábava. Naším cílem je vybrat dostatečný objem peněz aby se mohla tato kniha realizovat. Vybrané prostředky půjdou zejména na tisk, výrobu a reklamu této knihy.

200 Kč
Děkovný e-mail a dobrý pocit.
Pošleme Vám e-mail, ve kterém Vám poděkujeme za podporu Kolosální knihy.

400 Kč
Tématická pohlednice s logem Comics Centra.
Pohlednice s obrázkem z obálky knihy doručená přímo do Vaší schránky.

500 Kč
Dáme si spolu pivo.
V hospodě Pink Floyd si s jedním zástupcem naší redakce dáte pivo a popovídáte si o komiksech.

600 Kč
S Honzou Kantůrkem na rum.
S překladatelem Hellboye Honzou Kantůrkem si dáte rum Božkov a můžete si s ním popovídat o všem co Vás bude ohledně překladu Hellboye zajímat.

700 Kč
Tričko s logem Comics Centra.
Barva a velikost trička dle Vašeho výběru.

800 Kč
Tričko s logem Comics Centra s osobním věnováním celé redakce.
Barva a velikost trička dle Vašeho výběru.

1 000 Kč
Vaše jméno na dveřích obchodu.
Naším obchodem projde mnoho zákazníků a v době příprav Kolosální knihy v něm trávíme až 15 hodin denně. Proto Vás díky tomuto umístění budeme mít stále na očích.

1 500 Kč
Exkurze v tiskárně při tisku knihy. Může to být i v pozdních večerních nebo brzkých ranních hodinách, takže taková super bojovka.

2 000 Kč
Exkurze v tiskárně při vazbě knihy. Může to být i v pozdních večerních nebo brzkých ranních hodinách, takže taková super bojovka.

4 000 Kč
Očíslujete si svůj vlastní výtisk
Vezmeme vás v den číslování Kolosální knihy do tiskárny a budete si moci svůj výtisk sami očíslovat. Zde je zahrnuta i jedna kniha Hellboy Pekelná knižnice kniha druhá.

6 500 Kč
Staňte se na jeden den členem týmu nakladatelství Comics Centrum.
V den expedice Kolosální knihy si budete moci sami na vlastní kůži vyzkoušet jaké to je balit Kolosální knihy. Plánovaná doba Vaší návštěvy záleží na Vaší zručnosti, ale dříve než za 10 hodin to nedáte. Zde je zahrnuta i jedna kniha Hellboy Pekelná knižnice kniha druhá.

15 000 Kč
Možnost podílet se na výběru další Kolosální knihy.
Co k tomu dodat. Snad jen to, že je zde zahrnuta i jedna kniha Hellboy Pekelná knižnice kniha druhá.

100 000 Kč
Staňte se výhradním partnerem chystané Kolosální knihy Hellboy Pekelná knižnice kniha druhá.
Vaše jméno příp. logo Vaší firmy bude uvedeno na samostatné stránce v knize. Zde je zahrnuto pět knih Hellboy Pekelná knižnice kniha druhá.

Tak co vy na to? Opravdu si stále myslíte, že je předplatné stejné jako crowdfunding?

Zámek a klíč 5 a 6 - překvapení

plakat ZaK Minulý týden jsme vám slíbili, že máme pro všechny, co si u nás předobjednali Zámek a klíč  5: Časohrátky a Zámek a klíč 6: Alfa a Omega malé překvapení.

A tady ho máte. Je to plakát, který jsme nechali vytisknout jako poděkování za "týmovou práci", kterou jsme společně na sérii Zámek a klíč odvedli.

A není to plakát ledajaký. Nebyl plánovaný jako celek, ale jako dvě speciální limitované obálky nakreslené Alanem Robinsonem. Levá polovina plakátu byla použita pro speciální limitovanou edici sešitu Alfa 1. Při prohledávání archívu IDW jsme narazili na nikdy nepoužitou druhou část. Obrázky jsme ve středu na sebe navázali a tady máte pěkný unikát.

Kulišákova Finta

finta obeverze

Hledání vhodného českého ekvivalentu přezdívky záporáka Lucase Caravaggia v sérii Zámek a klíč bylo poměrně složité. V originále mu kamarádi říkají Dodge, ale na tohle jméno jsou kladeny velké nároky pro překlad do češtiny a objevují se postupně, jak Joe Hill odhaluje díl po dílu celý příběh. Namátkou – musí vypadat jako ženské i mužské jméno, odrážet spojení se šermem, musí se dát použít jako oslovení, fungovat v hovoru, ukazovat na chyby v charakteru osobnosti, ale zároveň nesmí znít hanlivě, protože se jeho nositeli líbí. Je to takový ten případ obuta-neobuta, přijela-nepřijela...

V prvním díle jsme nechali přezdívku bez překladu, od druhého dílu (kdy bylo jasné, že to je přezdívka a musí se s ní pracovat), vymyslel Honza přezdívku Kulišák. Ta se ukázala nevhodná pro použití ve čtvrtém díle.

V novém vydání Zámku a klíče 2: Hlavohrátky jsme provedli velkou revizi překladu a našli slovo, které vyhovuje většině nároků na jeho překlad. Od teď je tedy Dodge definitivně Finta.

Po přečtení 5. a 6. dílu zjistíte, že mu tahle přezdívka prostě lépe sedne :-)

Bilance roku 2015

V uplynulém roce se nám společně podařilo něco, v co jsme před rokem touto dobou ani nemohli doufat. Kdyby nám někdo tenkrát řekl, že rok 2015 bude tak skvělý a že v něm vyjde tolik bezva komiksů, na které jsme všichni dlouho čekali, měli bychom ho za pomatence. A vidíte, měl by pravdu :-)

V nastávajícím roce 2016 se můžete těšit na spoustu dalších komiksů. Můžete vzít jed na to, že se budeme maximálně snažit, abyste si ho užili stejně, nebo možná ještě víc než ten letošní. Máme toho hodně za sebou, ale ještě víc před sebou a moc se na to s vámi těšíme.

Za vaši podporu, sdílení a šíření informací o nás mezi další fanoušky i nefanoušky komiksů v tomto roce děkujeme a moc si všeho vážíme. A jak už jsme to mnohokrát psali:
Bez vás by to nešlo :-) Díky :-)

bilance

Witchblade a tajemný svět artefaktů, část 4: Třináct artefaktů

 

2907172 14 Abychom Vám alespoň zčásti ukázali něco ze světa artefaktů, pořídili jsme jejich seznam s vlastnostmi:

Darkness – Temnota
Temnota je jednou ze dvou prvotních sil vesmíru. Mužský element, který potřebuje mužského hostitele, aby mohl působit ve fyzické rovině. Otec Witchblade.

Angelus – Angelus
Světlo je jednou ze dvou prvotních sil vesmíru. Ženský element, který potřebuje ženského hostitele, aby mohl působit ve fyzické rovině. Matka Witchblade.

13 artifactsWitchblade – Čarodějná zbroj
Je rovnováha. Potomek Temnoty a Angela. Vytváří si symbiotické spojení se svým lidským nositelem, kterým je obvykle žena.

The Rapture – Extáze
Okultní, krucifixu podobný předmět, nosí se na krku, přináší svému nositeli naději do beznaděje.

The Blood Sword – Krvežíznivý meč 
Démonická japonská katana přinášející svému nositeli obrovskou sílu, za kterou nositel platí její touhou po krvi.

The Glacier Stone – Kámen ledu
Talisman pocházející ze severských zemí, nosí se na krku, svému nositeli umožňuje se proměnit v nástroj ničení – ledového obra.

Magdalena28The Ember Stone – Kámen ohně
Ohnivý talisman, nosí se na krku, svému nositeli umožňuje proměnu v nástroj tvoření – stvoření podobné drakovi.

Coin of Solomon – Mince šalamounova
Tajuplná mince přinášející svému nositeli dar jasnozřivosti.

Spear of Destiny – Kopí osudu
Kopí, jenž probodlo bok Ježíše Krista a bylo smočeno v jeho krvi. Tento artefakt používaly tajné bojovnice katolické církve s nadpřirozenem, zvané Magdalena.

Pandora's Box – Pandořina skříňka
Skříňka z řecké mytologie, která obsahovala všechny strasti světa, nyní obsahuje chaos.

2943404 24The Wheel of Shadows – Kolo stínů
Jeho původ je zahalen tajemstvím, je nějakým způsobem svázáno s Angelem. Bojovnice na straně Angela Sabina, tento artefakt použila a proměnila se v stínovou bytost ovládající čas.

The Heart Stone – Srdcový kámen
Záhadný kámen ve tvaru srdce, nosí se na krku, zvyšuje nadpřirozené schopnosti nositele.

The Thirteenth – Třináctý artefakt
V sobě skrývá velkou zlou sílu.

A teď již máte dostatek informací, abyste si mohli Witchblade objednat. Těšit se můžete na nový zajímavý svět, který jistě potěší všechny milovníky fantasy, akce i krásných ženských křivek.

 

 

Witchblade a tajemný svět artefaktů, část 3: Witchblade a Darkness

darkness witchbladeJak jsme si řekli už v první díle našeho vyprávění za těmito dvěma postavami i celým světem Artefaktů stojí studio Top Cow, založené v roce 1992 Marcem Silvestrim a patřící pod nakladatelství Image. A u nás z Top Cow již také něco vyšlo.

Witchblade
f19d61276a118ea8ee17e5326eb7a102Witchblade je příběh newyorské policejní vyšetřovatelky Sary Pezziniové, kterou si zvolí za svého nositele jeden z artefaktů – čarodějná zbroj Witchblade. Příběhy jsou mixem detektivky, kriminálky, hororu, městské fantasy a lovestory s příměsí lehkého erotična.

Podle komiksu vznikl v roce 2000 televizní seriál pro stanici TNT, který byl plánovaný vysílat až do roku 2009. Přestože byl seriál v roce 2002 sedmým nejlepším seriálem na kabelových televizních stanicích, skončil po 24 epizodách.

Witchblade 2Původní odůvodnění kanálu TNT bylo, že se hlavní představitelka Sary Pezziniové Yancy Butlerová obávala, že bude s touto postavou příliš spojována a zaškatulkována, tak po druhé sezóně odmítla dále tuto roli hrát.

Skutečnou příčinu odhalil po mnoha letech šéfredaktor Top Cow Matt Hawkins: Yancy Butlerová musela na léčení kvůli svým závislostem. Dále uvádí, že Witchblade byla a je nejlépe hodnoceným seriálem, který byl zrušen.

Witchblade femme fatales 8076349 1024 768Seriál u nás nebyl nikdy uveden, vyjma svého pilotního dílu na videokazetách. Nicméně to bylo ještě v době velmi nízkých seriálových rozpočtů a podle toho také seriál vypadal.

Dále vznikl v roce 2006 japonský anime seriál, který s původním komiksem toho nemá příliš společného a manga série.

O oblíbenosti Witchblade svědčí i vznik hudebního alba Witchblade: The Music, od různých interpretů, které produkoval Gerard McMahon, anglický multiinstrumentalista, proslavený hudbou ke kultovnímu filmu Ztracení hoši.

A nakonec ještě musíme zmínit pravidelně se objevující zvěsti o filmu Witchblade, ta poslední plánuje premiéru na příští rok. :-)

3476487 5234909336 tumblDarkness
Vznikl o rok později v roce 1996. Jako protiváha Witchblade. Nositelem Darkness je zabiják mafie Jackie Estacado. Síla Darkness se dědí a dostává ji syn po svém otci po dovršení 21 let. Tato síla mu umožňuje vstupovat do jiného světa a ovládat démony, kteří ho obývají.

V roce 2004 Dimesnion Films měli v přípravách film a v roce 2009 to opět zkusil další producent. Nakonec se z toho nic neuskutečnilo.

V roce 2007 švédské videoherní studio Starbreeze (naposledy proslavené hrou Brothers: A Tale of Two Sons) vytvořilo hru z první osoby The Darkness.

V roce 2012 vznikl druhý díl ve studiu Digital Extremes.

A jak to bude s Witchblade a Darkness u nás?
Plánujeme je vydávat střídavě, tenhle rok Witchblade, příští Darkness. Obě série jsou provázané. Proto jsme před lety museli ukončit vydávání Darkness.

205933A kolik to bude knih?
Vzhledem k tomu, že doháníme 20 let vydávání bude to 6-7 knih Witchblade a 4 knihy Darkness. A pak nás čeká série Artefakty.

A proč to děláte?
Protože Vám chceme ukázat svět Artefaktů v celé jeho šíři. Něco, co jste zatím neměli možnost vidět. Je to úchvatný velký svět, kterému se tady zatím nikdo nevěnoval. Vítaná příležitost pro ty, co jsou již přesyceni světy Marvelu a DC.

Pokračování článku zde.

Witchblade a tajemný svět artefaktů – část 2: Komiksy Top Cow v České Republice

Crew 11

Poprvé se u nás objevil komiks z dílny Top Cow v roce 1999 v časopise Crew číslo 11. Jednalo se o crossover Tomb Raider/Witchblade.

V roce 2000 vyšla v nakladatelství Calibre Publishing (nyní Comics Centrum) první minisérie Tomb Raidera v knize Tomb Raider: Legenda o Medusině masce.

TR LMMDruhý crossover Witchblade/Tomb Raider vyšel v časopise Komiks a jeho svět v roce 2001 na pokračování v číslech 1-4, rovněž v nakladatelství Calibre Publishing. V zahraničí měla ve své době crossover s Witchblade sloužit k propagaci Tomb Raidera, u nás k propagaci Witchblade, jejíž vydání Calibre Publishing oznámilo. Nakonec kvůli potížím s podklady (ztratily se podklady několika úvodních sešitů série), vyšel v témže roce souputník Witchblade Darkness. Prvních osm sešitů série vyšlo v naději, že se data v Top Cow najdou a obě série budou moci dále pokračovat (děj v Darkness dále navazuje na Witchblade). Data ale zůstala ztracená ještě další léta a k tomu se přidaly komplikace s licencí, protože Top Cow střídalo několikrát svá zastoupení pro Evropu. Darkness a Tomb Raider se po velkém úspěchu dočkali v roce 2002 dotisku.

TheDarknessDarkness se dále objevil v crossoveru Darkness/Batman, který vyšel na pokračování v časopise Crew v číslech 17–19 v letech 2001 a 2002.

krajina 01Další knihu z Top Cow, tentokrát z imprintu Joe's Comics, u nás vydalo Comics Centrum. Byla jí v roce 2004 road movie o cestě za soubojem o duši do pekelného New Yorku Krajina půlnočních stínů J. Michaela Straczynského.

V roce 2005 vydalo nakladatelství Crew první knihu série Vycházející hvězdy, rovněž z imprintu Top Cow Joe's Comics J. Michaela Straczynského. Čtenáři si pro špatné prodejní výsledky museli na druhou knihu počkat až do roku 2009. Závěrečná třetí kniha u nás doposud nevyšla.

V roce 2007 vyšel v nakladatelství Crew komiks Marka Millara Živý nebo mrtvý, v originále Wanted.

Zatím poslední komiks Top Cow u nás vydalo v roce 2009 Comics Centrum a to druhé vydání Krajiny půlnočních stínů v brožované verzi.

Pokračování článku zde.

Comics 1 Crew BD VH

Jak se měří šance?

sance 30 9Šancemetr u Kolosálních knih není nastaven on-line a zobrazuje pouze uhrazené objednávky. Každou přijatou platbu zadáváme ručně a proto se někdy zdá, že se rtuť posouvá skokově.

Objednávky od knihkupců se do tohoto Šancemetru započítávají až v posledním týdnu, kdy mají knihkupci uzávěrku objednávek těchto knih.


Sance 29 9Šancemetr u edice „Na přání“ je nastaven on-line a protože knihy v této edici nemají podmínku zaplacení předem, zobrazují se na něm všechny došlé objednávky okamžitě, jakmile je zákazník zrealizuje.

Objednávky od knihkupců se do tohoto Šancemetru započítávají až v posledním týdnu, kdy mají knihkupci uzávěrku objednávek těchto knih.

Darkness a tajemný svět artefaktů – část 1: Zamotaná historie x

Pojďte se s námi seznámit se světem tajemných Artefaktů. Tenhle svět vytvořilo studio Top Cow dceřinné studio/vydavatelství/imprint nakladatelství Image. Podívejme se proto nejdříve na zajímavý vznik a historii tohoto zamotaného konglomerátu, abychom lépe pochopili čím a proč Top Cow s Witchblade a Darkness ovlivnila komiksový průmysl.

Image comics a jeho dceřinná studia
Image bylo založeno roku 1992 několika tvůrci, kteří se rozešli v roce 1991 s vydavatelstvím Marvel. Byli to: Todd McFarlane (Spider-Man), Jim Lee (X-Men), Rob Liefeld (X-Force), Marc Silvestri (Wolverine), Erik Larsen (Amazing Spider-Man), Jim Valentino (Strážci Galaxie), Whilce Portacio (Uncanny X-Men) a Chris Claremont (Uncanny X-Men). Jejich odchod bývá označován jako X-odus, protože mnoho z nich se podílelo na sérii X-Men. Když tato skutečnost Spawn 221 Covervyšla najevo, akcie Marvelu se výrazně propadly. Důvodem jejich odchodu byla neochota společnosti Marvel změnit svou politiku vůči tvůrcům, kdy jejich díla (příběhy, kresby, nové postavy atd.) byla pouze majetkem společnosti a také neochota k novým modernějším konceptům.


2ae1de415ec8af3503848256742a959aVýše zmínění tvůrci spolu založili nakladatelství Image Comics a šest studií, která vlastnili:


Todd McFarlane – Todd McFarlane Productions,
Jim Lee – WildStorm Productions,
Erik Larsen – Highbrow Entertainment,
Jim Valentino – ShadowLine,
Marc Silvestri – Top Cow Productions,
Rob Liefeld – Extreme Studios.
Vydávání zastřešoval Image Comics.


V jednotlivých studiích pak vytvořili své první komiksy, které pak vyšly v průběhu roku 1992:
Jako první vydalo Extreme Studios Youngblood. Todd McFarlane Productions, skvěle zaplnila díru na trhu sérií Spawn, zaměřenou především na barevné menšiny v USA. Highbrow Entertainment debutovala sérií Savage Dragon a WildStorm Productions sérií WildC.A.T.s. Tyto série dosahovaly prodejních čísel, jaká doposud dokázali mít jen velcí vydavatelé jako Marvel nebo DC. Menšího úspěchu potom dosáhly série Top Cow Productions Cyberforce, Highbrow Entertainment Shadowhawk a velmi opožděné Portaciovy Wetworks, vydané WildStorm Productions. Všechno to byly komiksy, které vycházely ze super-hrdinského syžetu té doby, který jen mírně pozměňovaly.
apvahjai2qvfrthzmtlyImage comics byl vždy otevřený dalším autorům a jejich projektům. Byly to např.: Sam Kieth (The Maxx), Dale Keown (Pitt), Jae Lee (Hellshock), nebo týmu Kurta Busieka, Brenta Andersona a Alexe Rosse (Astro City).

Witch 1 01Vznik Witchblade
Zakladatel Top Cow Productions – Marc Silvestri, ale chtěl vytvořit něco úplně nového. Komiks pro dospělé publikum, zbavený superhrdinských klišé, který by dokázal zaujmout čtenáře obou pohlaví a svou výtvarnou stránkou jim vyrazil dech. Proto oslovil dvojici scenáristů Davida Wohla a Christinu Z. Ti pak namíchali výbušný koktejl detektivky, kriminálky, hororu, fantasy, béčkového krváku, dramatu, romatiky a lehké erotiky.
Pro výtvarnou stránku věci sestavil tým z kreslíře Michaela Turnera, vytahovače tuší D-Trona a mágů barev Nathana Cabrera a JD Smithe. Ti měli za úkol vyvinout nový dechberoucí výtvarný styl. Rozhodli se do něj, na tu dobu velmi odvážně a ve velké míře, zapojit počítače. Jimi vytvořený styl dodnes napodobuje řada jiných studií, ale přestože mají nyní k dispozici mnohem vyspělejší techniku, jejich kvalit nedosahují. Není tedy divu, že přípravy trvaly více než tři roky.

Částečný rozpad Image Comics
imageunited cov1b ffNa počátku roku 1996 Marc Silvestri s Top Cow odešel na protest z Image Comics, protože se ukázalo, že její výkonný ředitel Rob Liefeld zneužíval Image Comics k propagaci a finanční podpoře vlastního vydavatelství Maximum Press (později Awesome Comics, než došlo k jeho krachu, vycházela v něm díla Alana Moorea, který později přešel pod American Best Comics, imprint WildStorm). Po jeho vynuceném odchodu v září 1996 se Silvestri s Top Cow do Image vrátil. Ale již v mnohem samostatnější pozici. Vydavatelské, distribuční i licenční služby si začal řešit sám. V roce 1998 založil WildStorm nový imprint Cliffhanger, který byl velmi úspěšný a v roce 1999 prodal Jim Lee celý WildStorm vydavatelství DC. Tak se do DC dostala výtvarná technologie Top Cow, sdílená později celou Image, a autoři jako Jim Lee, Humberto Ramos, J. Scott Campbell, Joe Madureira a další. Novým přírůstkem do tohoto konglomerátu se v roce 2010 stalo studio Skybound Entertainment Roberta Kirkmana se sérií Živí mrtví.
Image Comics se střídavě dělí o třetí vydavatelskou příčku na americkém trhu s IDW Publishing a Dark Horse Comics.

Joe's Comics
krajina 01Je imprintem Top Cow. Založil jej v roce 1998 komiksový, filmový a televizní scenárista J. Michael Straczynski (Babylon 5, Jake a Tlusťoch, To je vražda napsala, The Real Ghostbusters, Spider-man).
První sérií byly A zrodí se hvězdy... (1999 – 2005), které po čísle 21 pro neshody s Top Cow kvůli jejich scénáři zastavil a zablokoval i jejich možnost zfilmování. Dlužno dodat, že po výborném rozjezdu série velmi upadla a tak výtky Top Cow byly patrně oprávněné. Nakonec Straczynski alespoň dopsal poslední tři sešity a s Top Cow se v roce 2005 rozešel. Přešel pak k imprintu Marvelu Icon. Nicméně v roce 2013 své vztahy s Top Cow urovnal a Joe's Comics opět obnovil.
wildcats cover by xxnightblade08xx d4b34muDo povědomí čtenářů se Joe's Comics dostal díky velmi oceňované sérii Krajina půlnočních stínů, kreslené Gary Frankem. Ale ani ta neměla jednoduchou cestu do povědomí čtenářů. Vycházela od roku 2000 s různými obtížemi téměř dva roky. Byť byl její první sešit vydán s více jak 26 různými obálkami, série vydávaná po jednotlivých sešitech čtenáře nezaujala. Velkou popularitu si získala až díky soubornému vydání v roce 2003, téměř rok po jejím dokončení. Bohužel tak nemohl být naplněn původní koncept, kdy příběh v této knize měl být jakousi „kostrou“ do které měli výtvarníci a spisovatelé doplňovat další příběhy. Jak to mělo vypadat mohou čtenáři vidět v bonusovém příběhu (kresleném Michaelem Zullim), zařazeném na konec knihy, který zároveň posloužil jako propagace v katalogu komiksů Wizard.
Po svém odchodu k Marvel-Icon se Straczyncki snažil na úspěch Krajiny půlnočních stínů navázat sérií The Book of Souls, ale zvolil si pro ni nešťastně výtvarnici Colleen Doranovou, která nesnese s Garym Frankem srovnání a pochopitelně i vybarvení a vytažení tuší se s prací v Top Cow nedá srovnat. Série tak skončila šestým sešitem. Možná i pro tyto neúspěchy Straczynski opět oprášil Joe's Comics.

MN10 11LTRDShrnutí
Jak je vidět svět Top Cow je plný rozchodů a opětovných setkání. Nicméně po výtvarné stránce zvedlo standard mainstremového comicsu a ukázalo ostatním, že lze počítače v komiksu používat i k velmi náročným a komplikovaným pracovním postupům. Po stránce obsahu představilo komiks, jehož obsah ignoroval Comics Code Authority (cenzuru), byl zaměřen na starší čtenáře obou pohlaví a dokázal, že pro úspěch v mainstreamu není nutný běžný superhrdinský syžet.

Pokračování článku zde.

Želvy v Českém rozhlase a Lidovkách

Před časem byl v Českém rozhlase v pořadu Rádio Junior rozhovor o Želvách Ninja a nejen o nich.

Pokud jste neměli možnost ho poslouchat tak tady je záznam.

A želvy v Lidovkach

Zelvy Lidovky

Robert E. Howard: FANTASTA OSAMĚLÉ HVĚZDY

napsal Mark Finn

Byl jsem první, kdo měl zapálit pochodeň literatury v téhle části země, bez ohledu na to, jak malý, křehký a snadno zhasitelný by její plamen mohl být.
Robert E. Howard
H. P. Lovecraftovi, červen 1933

CONAN 6 PG 01 FNL No TextJe nemožné zhodnotit přesně sílu, s jakou dopadla práce Roberta E. Howarda na popkulturu. Ovlivnil stejné množství lidí jako Tolkien, ne-li víc a dokázal to z malého domku v Cross Plains v Texasu, ve státě Osamělé hvězdy. Během své profesionální kariéry, která trvala pouhých dvanáct let, stvořil R. E. Howard tolik hrdinských příběhů, že by to jiným trvalo celý život, a sám, vlastníma rukama, prakticky vytvořil žánr hrdinské fantasy. Jeho práce křižovaly světem, byly přeloženy do bezpočtu jazyků a i sedmdesát let po jeho smrti dále inspirují spisovatele a získávají nové fanoušky. Nejznámější je jako tvůrce proslulého Conana Cimmeřana. Howardův barbar a jeho svět ale nejsou ani tak vrcholem jeho spisovatelské dráhy, jako spíš jen jedním z mnoha úspěchů jeho literárních prací, jejichž témata byla tak rozličná, že se vymykají jakékoliv kategorizaci.
Robert Ervin Howard se narodil 22. ledna 1906 v Peasteru v Texasu. Jeho otec Isaac M. Howard byl venkovský doktor, který pečoval o farmáře a jejich rodiny. Doktor Howard s manželkou Hester Jane Ervinovou a malým synem Robertem se postupně stěhovali po celém Texasu, z jedné malé obce do druhé. To byl jeden z důvodů, proč se Robert
E. Howard tak upnul na svou matku, která mu byla často jedinou společnicí. Ona ho také podporovala v četbě a studiu. Robert byl chlapec s neobyčejnou představivostí, schopný vstřebávat a ukládat v paměti jak vyprávěné historky, tak psané dobrodružné příběhy. Přečetl doslova všechno, co se mu dostalo do rukou.
V roce 1919 se rodina usadila v Cross Plains. Bylo to nedlouho před naftovou horečkou, která vypukla ve dvacátých letech. Ta do okolí přivedla obrovské množství lidí a zapříčinila tak rozkvět místního obchodu a podnikání. Do městečka přicházely tisíce lidí a hledaly práci na polích, jenže s nimi do města dorazily i podivné existence, hráči, podvodníci, flákači, lehká děvčata, zločinci, spekulanti, vemlouvaví obchodníci, aby rychle vydělali peníze, než zásoby nafty vyschnou.
Tyhle obrazy náhlého příchodu civilizace, která s sebou přinesla lhostejnou bezohlednost, zlodějnu a dekadenci rychle rostoucích pohraničních městeček, nenávratně zabarvily Howardovo vnímání světa, a takto ovlivněný pohled na civilizaci v rozkladu se v Howardových příbězích objevuje znovu a znovu. V dopise, který adresoval r. 1931 Farnsworthu Wrightovi, vydavateli magazínu Weird Tales, napsal: „O naftovém boomu bych řekl jednu věc. Ukáže mladému klukovi, jak prohnilý je život, lépe než cokoliv jiného.“
Cross Plains bylo největší městečko, v němž Howardovi až dosud žili, a díky záplavě lidí, kteří tam a v okolí hledali černé zlato, nabízelo mladým hochům spoustu zábavy. Howardova živá představivost a dar fabulace mu zajistily vstup mezi místní děti a jeho láska k boxu mu umožnila zapadnout mezi mladíky stejného věku.
Na střední škole byl Howard průměrným studentem, ale jeho zkušenost v psaní mu dovolila mezi spolužáky vyniknout. V patnácti letech se rozhodl, že se bude živit jako spisovatel, a poslal jednu ze svých povídek do svého oblíbeného pulpového časopisu – Adventure.
Byl obratem odmítnut. Když mu bylo šestnáct, vyhrával Howard ceny a uznání za povídky a články ve školním časopise. Pokračoval v psaní, probíral se svými písemnými prameny a poznámkami a hledal svůj styl.
Krátce potom, co ukončil střední školu, se mu podařilo prodat první povídku s názvem „Oštěp a tesák“ (Spear and Fang). Byl také mnohokrát odmítnut, ale přijetí téhle povídky podpořilo jeho ambice. Na začátku dvacátých let Howard rozeslal a prodal slušný počet příběhů Weird Tales a dalším dobrodružným časopisům, zatímco v Cross Plains mezitím vystřídal celou řadu zaměstnání, od prodavače limonád až po reportéra na naftových polích. Howard byl i skvělý básník a napsal překvapující množství veršů s historickými náměty. Většina z nich se ale objevila až desítky let po jeho smrti, i když několik z nich bylo uveřejněno už v magazínu Weird Tales. Jenže stejně jako jiné časopisy, Weird Tales platily za uveřejnění, nikoliv za přijetí povídky, a důsledkem toho bylo, že si musel Howard najít zaměstnání. Jeho otec přidal svou trošku do mlýna, když nutil syna, aby kráčel v jeho stopách nebo, pokud se mu to nepodaří, aby dále pokračoval ve studiu a našel si vhodné zaměstnání. Howard všechna svá podřadná povolání nenáviděl. Nenáviděl pevnou pracovní dobu a nesnášel, když mu jiní říkali, co má nebo nemá dělat.
V dopise H. P. Lovecraftovi Howard napsal: „Není to nic lehkého, zvolit si povolání tak cizí a neznámé vašim blízkým. Mluvím o zaměstnání, které je mlhavé, vzdálené a neskutečné jako pobřeží Evropy.“ Howardova rodina měla mezi obyvateli Cross Plains dobrou pověst a požívala jisté úcty, především díky tomu, že lidé měli rádi dr. Howarda, který se o ně dobře staral. Od Roberta se čekalo, že se zapojí buď tak, že obleče otcův bílý plášť, nebo přispěje k dobrému jménu rodiny jiným zaměstnáním, které by nesnížilo celkovou prestiž rodiny. Někteří lidé si mysleli, že žije na úkor svých rodičů, jiní zase říkali, že je trochu divný (a jejich názor neovlivnila ani jeho sečtělost a láska ke knihám), což vyplývalo z toho, že neměl stejné názory a touhy jako ti kolem něj.
Howard měl okruh přátel, na nichž lpěl a s nimiž si dopisoval, ale ve svých touhách byl velmi osamělý. Tyto okolnosti dopadaly na bedra mladého muže velmi těžce a v jeho psaní byly delší přestávky. Kdykoliv to bylo možné, zbavoval se přebytečné energie neboli „upouštěl páru“. Dělal to hlavně v místní ledárně, kam chodil boxovat s místními rváči. Kulturistika a spousta cviční změnily Howarda v muže doslova hrdinské postavy, jehož úder byl zdrcující. Vítězství v ledárnách pomohla Howardovi získat slušnou sebeúctu, ale neutěšená situace kolem zaměstnání a nepříjemné naléhání doma pokračovaly.
Nakonec udělal Robert s otcem dohodu. Začne navštěvovat kurs účetnictví v nedaleké škole Howarda Payna. Pak mu otec dá rok na to, aby se pokusil dosáhnout úspěchu jako spisovatel. Když se mu to nepodaří, stane se účetním.
Kostky byly vrženy. V roce 1927 dostal diplom účetního a hned potom se dal do tvrdé práce, pevně rozhodnut diplom nikdy nevyužít. Potřeboval napsat prodejné povídky. Motivován nudným okolním světem a horečnou touhou hledat si vlastní cestu, ponořil se do svých dětských fantazií, do evropské historie a do svého vlastního drsného světa a stvořil řadu výjimečnýchpostav. 

V době, kdy navštěvoval kurs účetnictví, vymyslel Howard postavu a povídku, která velmi ovlivnila jeho pozdější kariéru. Teď se k rukopisu vrátil, vypiloval ho a zaslal do Weird Tales. Povídka byla přijata k uveřejnění, což Howardovi způsobilo nesmírnou radost. Povídka „Království stínů“ (The Shadow Kingdom) byla první povídka typu Meč a magie, která byla kdy napsána. Byla to směs hororu a hrdinské fantasy, v níž se poprvé objevil král Kull. Kull, barbar, původem ze zaniklé Atlantidy, dosedne na trůn Valusie a je na všech stranách obklopen spiklenci, tajemným nebezpečím a diplomatickými intrikami.
To byl až doposud Howardův největší úspěch a honorář a od toho dne začal být ve Weird Tales publikován pravidelně. Byla publikována další povídka s Kullem „Zrcadla Thuzuna Thuna“ a téměř současně povídka s dalším hrdinou, jehož si Howard vymyslel už v mládí – s puritánem Salomonem Kanem. Kane je zatrpklý a puritánský šermíř, který bojuje s piráty a lidožrouty na pobřeží Anglie i temné Afriky. Celkem bylo ve Weird Tales uveřejněno sedm povídek, což Howardovi výrazně vylepšilo jak příjmy, tak pověst mezi čtenáři časopisu.
Další velký Howardův úspěch přišel v roce 1928, když prodal povídku „Hadí jáma“ (The Pit of the Serpent) magazínu Fight Stories. To bylo první vystoupení Howardova nejoblíbenějšího, ale čtenáři nejpřehlíženějšího hrdiny Stevea Costigana. Costigan je skvělý námořník, který se se svým buldokem Mikem toulá po východních mořích a prožívá humorné boxerské historky. Námořník Steve byl ošklivý jako gorila, ale měl srdce ze zlata, pěsti z ocele a hlavu prázdnou jako sud. Costigan bojoval holými pěstmi, a Howardův dar živého psaní těm povídkám dokonale posloužil. Zápletka se často točila kolem boxerského utkání, ale právě tak často se odehrávala v temných uličkách nebo jiném netypickém prostředí. To byly první příběhy, které Howard dokázal okořenit humorem, a na stránkách Fight Stories a Action Stories, stejně jako později v Jack Dempsey‘s Fight Magazine, se staly nesmírně populárními. Vydavatelská společnost Fiction House platila stejně za přijetí povídky jako za její publikování, a tak byly koncem roku 1928 všechny rozhovory o tom, zdá se má Howard věnovat dráze účetního, ukončeny.
A tak, zatímco mu Costiganovy povídky zajišťovaly pravidelný příjem, věnoval se Howard dalším dvěma hrdinům z mládí, Branu Maku Mornovi, piktskému králi, který vede boje s římskou armádou okupující Británii, a Francisi Gordonovi, přezdívanému El Borak, chlubivému pistolníkovi cestujícímu Orientem. Tihle dva, spolu s různými horory, a historickými příběhy, se objevili ve Weird Tales a v bratrském časopise Oriental Tales.
Howard se věnoval prakticky všem žánrům, dokázal psát rychle a dobře a s úsporností, jež se nakladatelům zamlouvala, protože většina z nich platila od slova. To ovšem neznamená, že Howard psal jako na běžícím pásu. Ve skutečnosti napsal prakticky od každé své povídky několik verzí, často na základě poznámek a požadavků svých nakladatelů. Howard psal intuitivně, věřil svým instinktům, a dokázal pracovat šíleným tempem. Napsal povídku, zahodil ji, pak ji zase sebral a přepsal, přizpůsobil nakladatelským požadavkům, a když mu ji nakonec stejně vrátili, přepsal ji znovu. Takhle ji dokázal přizpůsobit různým vydavatelům nebo typu časopisu. Přes to všechno na Howarda pořád ještě čekalo stvoření jeho největšího hrdiny, toho, který ho nadlouho přežije, ale bude současně jeho zkázou.
Svou nejznámější postavu Howard vytvořil v roce 1932. První povídkou, v níž se objevil Conan, byl příběh „Meč s Fénixem“ a uveřejnili ji ve Weird Tales. Stala se okamžitě hitem. Conan je v příběhu novopečeným králem a nese na poněkud nejisté hlavě vladařskou korunu Aquilonie. Muž, který je jeho pravou rukou, je pod záminkou diplomatického jednání odlákán od dvora, a tak ponechá Conana v situaci vhodné pro vražedný útok (kterému napomáhá mág Thoth-Amon). Conana varuje duch a barbar se stačí částečně připravit na návštěvu svých rádoby vrahů. Spiklenci, věrní předchozímu králi, ovšem nečekají, že narazí na bdícího, napůl ozbrojeného Conana, a on s nimi v typicky divoké bojové scéně vytře podlahu.
Meč s Fénixem obsahoval všechny typické prvky Howardových povídek o Conanovi: magii, dobrodružství, šermířské scény, dvorní pletky, a co bylo ze všeho nejdůležitější, špetku Howardovy vlastní filozofie: barbarství nakonec triumfuje. V mnoha povídkách má barbar Conan více cti a vznešenosti než kultivovaní aristokraté, kteří jej obklopují. Tohle téma, které použil už v prvních povídkách s králem Kullem, se v Howardových dílech často opakovalo.
Následovaly další povídky, zachycující jiné fáze přepestré Conanovy kariéry: pirát, nájemný žoldnéř, zloděj, tulák, a dokonce král. Na stránkách Weird Tales se stal Conan dokonalým hitem. Howardovo jméno se neustále objevovalo na stránce s dopisy čtenářů, sklízel obdiv jak od fanoušků, tak kolegů spisovatelů.
Dokonce i dnes se ještě o Howardovi hovoří jako o jednom ze „tří mušketýrů“ Weird Tales, k nimž patřil ještě H. P. Lovecraft a Clark Ashton Smith. Tihle tři spisovatelé nastavili laťku kvality a původnosti.
Nikdo předtím nevytvořil něco podobného Cona-novi. Jak do postavy, tak co do žánru byla Howardova práce něčím naprosto novým. Howardova inspirace byla pestrá a nevypočitatelná. On sám řekl Clarku Astonovi Smithovi, že: „…je to (Conan) prostě směska charakterů mnoha mužů, které jsem znal… nějaký mechanismus v mém podvědomí vybral dominantní rysy různých profesionálních zápasníků, hráčů, pistolníků, pašeráků a rváčů z naftových polí, lumpů i poctivých pracantů, s nimiž jsem se setkal, všechno to smíchal a vytvořil postavu, kterou jsem už jen pojmenoval: Conan – Cimmeřan.“
To, že Howard dokázal vytvořit věrohodný a živý historický svět, který nikdy neexistoval, a hrdinu, tak blízkého obyčejnému, průměrnému Američanovi – osamělého přistěhovalce, jenž se vypracuje na krále – od stolu v malém texaském městečku, je ohromující. Ale co je skutečně úžasné, je Howardovo odhodlání uspět jako spisovatel, aniž se při tom přestěhuje do jednoho z velkých měst, jako Chicago, New York nebo Los Angeles, kde byly řady vydavatelství. Howard byl ve svých útocích na různá odbytiště nemilosrdný. Jakmile se mu vrátil některý příběh jako odmítnutý, okamžitě ho upravil a poslal někam jinam. Farnsworth Wright, vydavatel Weird Tales, byl ten, kdo zajišťoval Howardovi stálý příjem, i když Howard až do konce svého života prodával své povídky, kdekoliv to šlo.
V roce 1934 se Howard inspiroval svým okolím a vytvořil nové příběhy. V časopise Action Stories začal uveřejňovat řadu povídek ve stylu svých humoristických historek s boxujícím námořníkem. Tentokrát byl jejich hrdinou horal jménem Breckenridge Elkins, který prožíval různá divoká dobrodružství. Byla to skvěle vyvážená směs komedie a akce a příběhy byly v časopise uveřejňovány ještě dva roky po Howardově smrti. Howard napsal celou řadu westernů. Klasických, humoristických i westernů strašidelných, jejichž zápletka zahrnovala duchy nebo nadpřirozené jevy. I v nich se znovu vracel k tématu civilizace, která s sebou zákonitě přináší korupci a zkaženost, a to se do prostředí westernů velmi dobře hodilo. Jeho korespondence s dalším spisovatelem Lovecraftova kruhu Augustem Derlethem, v nichž si oba muži vyměňovali informace o svých státech, ukazuje Howardovu lásku k folkloru, historii Texasu a tradičně poněkud přehnaným vyprávěním. Konkrétně se oba zajímali o neutěšenou situaci amerických indiánů a poměrně podrobně probírali místní indiánské kmeny. V dopisech H. P. Lovecraftovi zase najdeme místa, v nichž Howard brání představu vznešeného divocha.
Přestože Howard zaznamenal velký úspěch díky tomu, že se dokázal v době krize uživit jako spisovatel žijící v malém městečku, jeho soukromý život už zdaleka tak uspokojivý nebyl. Jeho otec jezdíval na dlouhé cesty a nechával v Howardově péči svou ženu, která měla tuberkulózu. Začal trpět depresemi, o nichž hovořil jako o svých „černých náladách“.

Měl mnoho přátel a známých a pravidelně si dopisoval s celou řadou svých kolegů-spisovatelů, ale lidí, kterým by se mohl a dokázal otevřít, bylo opravdu málo. Když jeho matka v červnu 1936 upadla do kómatu, napsal Howard poslední dvojverší:
Vše pryč, vše dokonáno, už skončila i hostina.
Mě dejte na hranici pohřební, poslední lampa zhasíná.
11. června 1936 spáchal sebevraždu. Zanechal po sobě stoh dokončených nepublikovaných povídek a nemenší množství poezie. Bylo mu třicet let. 

Teprve na konci dvacátého století se začali Howardovými pracemi vážně zabývat literární odborníci. Tematicky měl hodně společného s autory, jako byl Ernest Hemingway nebo Jack London. Používal sevřený, úsporný styl, který je přirovnáván k jeho dalšímu kolegovi, který psal pro zábavné magazíny, k Raymondu Chandlerovi. Jeho svět, hyborský věk, je stejně podrobně propracovaný jako Tokienova Středozemě nebo jiná fantastická místa. Nejdůležitější ale bylo, že podobný typ hrdinských příběhů (kterým se také říká Meč a magie) ještě nikdy nikdo nenapsal. Je to kombinace historického prostředí a prvků magie nebo nadpřirozena. Jeho příklad následovala celá řada napodobitelů, ale jen málokterý z nich dosáhl jeho úrovně, a výsledkem toho bylo, že Howarda nekriticky hodili do jednoho pytle s množstvím horších spisovatelů a jeho práce nebyly brány vážně.
Většinu autorů, teoretiků i sběratelů k Howardovi přitahuje především barvitost a unikátní způsob jeho psaní. Howard se rád vracel k jistým tématům, jako je boj muže proti muži (často muže proti celé skupině lidí) nebo zrození a rozklad civilizace a negativa, která s sebou civilizace přináší. Howarda fascinovaly primitivní kultury a hodně je ve svých příbězích využíval. Dokázal také vytvořit dokonalý obraz prostředí, velmi skutečný a bezprostřední, jak co do prostoru, tak velikosti. Jeho příběhy se skvěle čtou a působí velice přesvědčivě. Napomohla mu i jeho láska k poezii a umožnila mu načrtnout několika slovy pestré a živé obrazy. Jeho největší předností ale byla schopnost popisu akcí. Jen málokterému autorovi se podařilo alespoň vzdáleně přiblížit Howardovu stylu, který přinutil čtenáře sedět na krajíčku židle a nevědomky si okusovat nehty a byl pro Howardovy popisy boje tak typický. Ať už se jednalo o šarvátku mezi dvěma piráty, kteří se bijí mečem někde na pláži, nebo boj s tisíci účastníků na obou stranách, jeho poetický způsob popisu násilí, spojený s darem plynule příjemného vyprávění, ho řadí mezi nejdokonalejší dobrodružné spisovatele minulého století.

Divošství je přirozeným stavem lidstva. Civilizace je nepřirozená. Je to jen rozmar okolností. A divošství nakonec zvítězí.

Z povídky „Za černou řekou“
Robert E. Howard

 

Záznam rozhovoru na Radiu 1.

Radio 1Kdo neměl možnost poslouchat rozhovor s Václavem Dotrem na téma Kolosální Conan na Radio 1, tak tady je záznam. 

 

Rozhovor Metro

metro

Novinky pro rok 2015 1. část - edice Na přání

Nejdříve bychom Vám chtěli poděkovat za obrovskou podporu našeho nakladatelství v loňském roce. Moc si toho vážíme a proto Vám i my chceme udělat radost.

Číst dál: Novinky pro rok 2015 1. část - edice Na přání

Jak měřit teplotu knize Hellboy: Pekelná knižnice

U knih je metoda měření teploty mezi stránkami ve srovnání s měřením u lidí výrazně odlišná a proto se tato metoda doporučuje pouze k orientačnímu měření teploty. Měření lze provádět digitálními teploměry.

mereniKniha by neměla být vlhká ani nijak znečistěná. Teplota by se neměla měřit bezprostředně po dočtení knihy. Samotnému měření by měl předcházet cca 30 minutový čtecí klid. V místnosti by měla být přiměřená okolní teplota. Studený nebo příliš teplý okolní vzduch měření zkresluje. Obecně platí, že střed knihy je vystaven vnějším teplotním vlivům méně než strany úvodní nebo závěrečné. Pokud nemáte digitální teploměr, doporučujeme měřit teplotu pouhým dotykem. Pokud se spálíte je to jasná známka přehřátí knihy. Myslete na to, že nejnižší teplota knih bývá obvykle kolem 4:00 hodin ráno a nejvyšší naopak kolem 18:00 hodin večer.

Instructions:
Měřící špička teploměru se umístí do nejhlubšího a nejteplejšího místa knihy, což je u Pekelné knižnice strana 308 a všechny strany se k sobě pevně přitisknou. Při měření je třeba s knihou v klidu sedět nebo ležet a nepohybovat se. Pohybem rozumíme i drobné pohyby rukou nebo prstů. Doba měření by měla trvat nejméně 5 minut. Naměřené údaje pravidelně zapisujeme a následně odesíláme do nakladatelství Comics Centrum.

 

Přehřátý Hellboy

Tak abyste si milí čtenáři nemysleli, že vydání Pekelný Knižnice 1 probíhalo bez problémů, tak vám tady řekneme jednu zajímavost z tiskárny.

Po vytištění knihy musejí všechny její archy schnout, aby se s nimi dalo dál pracovat. Průběžně se tohle schnutí kontroluje. U některých knih to trvá pár dní, u některých déle, ale náš Hellboy musí mít vždycky něco extra. Jeho archy se začaly z nepochopitelných důvodů zahřívat a hrozilo jejich vznícení. Ještě zajímavější je to, že se to týkalo jen některých archů a ty se musely okamžitě zlikvidovat a přetisknout.

Taky si Liz Shermanová mohla ty její experimenty s ohněm odpustit!!!

Nabádáme vás tedy, abyste si Hellboyovu Pekelnou knižnici pravidelně kontrolovali a měřili jí teplotku :-)

UPVO 2 obalka orez

 

Co by Vám nemělo rozhodně uniknout

Hellboy produktDneska se podíváme na to, jaké jsou rozdíly prvního svazku knihy Hellboy: Pekelné knižnice kniha první oproti stávajícím jednotlivým českým vydáním a oproti americkým Library Editions, ze kterých vychází.

Rozdíly oproti stávajícím českým vydáním

1) Silně revidovaný překlad v Sémě zkázy, Spoutané rakvi a Pravé ruce zkázy
- Vnitřní hlas v Sémě zkázy je přepsaný do přítomného času, jako je to v originále.
- Sjednotili jsme mluvu Hellboye podle pozdějších překladů.

2) Nové tiskové podklady od Dark Horse - Sémě zkázy, Spoutaná rakev a Pravá ruka zkázy.

3) Sjednocená barevnost
- Každá kniha a každá povídka měla jinak syté barvy, při čtení v jednom celku by to působilo rušivě.

4) Poznámky
- Přepracovali jsme je tak, aby mířily na jednotlivé stránky v  knize, pokud se v ní odkazovaná část nachází.

Hellboy bokRozdíly oproti americkým Library Edition

Jen poznámka k tomu, proč jsme zvolili jiné jméno. Library Edition je výraz, který označuje v USA speciální vydání knih určená pro knihovny na silnějším papíře a pevnější vazbě, aby hodně vydržely. U nás nic takového nemáme a proto jsme zvolili název Pekelná knižnice.

1) České vydání obsahuje dvě Library Edition

2) Obrázky na celostránkách
- V Sémě zkázy a povídce Vlci ze svatého Augusta máme skutečné celostránky. V americké verzi jsou stránky oříznuté černým rámem. My jsme zvolili jiné usazení a dali vyniknout i krajům kresby. Kde pár milimetrů chybělo, decentně jsme je dotvořili. Celostránky jsou fakt parádní a čtenáři americké edice jsou o dost ochuzeni.

3) Paginace (číslování stránek)
- V první Library edition paginace úplně chybí. My jsme pro celou knihu zvolili pevný rejstřík a tak jsme mohli i zvětšit písmo pagin a dát jim lepší postavení v rámci layoutu.

4) Obsah
- Stránka s obsahem je světlá a odpovídá designu nových světlých stránek v Library Editions.

HBYV2-HC-FC zluta tisk5) Poznámky Mikea Mignoly k jednotlivým povídkám a několik stránek o prvním výskytu Hellboye
- Grafik Library Edition je ponechal ve stejné podobě jako v původních malých knihách, jen je zvětšil. Nevypadalo to vůbec hezky, protože byla písmena velká skoro centimetr, černý rám, úprava naprosto neodpovídající grafické úpravě zbytku knihy. Všechno jsme přepracovali do layoutu odpovídajícímu zbytku Pekelné knižnice.

6) Poděkování a číslování - Navíc máme stránku věnovanou ÚPVO, poděkování všem, kteří si knihu koupili a poslední list s číslem výtisku.

7) Vlepený obrázek na deskách knihy - Upravená barevnost, ostrost a kontrast. Barva pozadí změněna na lehce žlutou, lépe korespondující se zlatoražbou. Místo papíru je použita speciální matná oděruvzdorná a omyvatelná fólie.

Co by Vám nemělo rozhodně uniknout

1) Předmluva
- Přeskakujete předmluvy? Tak tady to určitě nedělejte! Přišli byste o velmi zajímavé informace ze zákulisí vydávání Hellboye v nakladatelství Dark Horse, které Vám tímto způsobem chtěl editor Hellboye Scott Ellieh předat.

2) Skicář
- Nabídne vám pohled do Mikeovy umělecké kuchyně a budete jen zírat, co všechno měl a má vymyšlené dopředu. U něčeho vás překvapí i jak dlouho. U jiných věcí vás zase překvapí, že je vymyslel až při kreslení. Hellboyovu Pekelnou knižnici si užijete jako nikdy předtím a se vším tím vylepšením a bonusy navíc to pro vás bude parádní a dlouhý zážitek.

Vrána od Jamese O’Barra

Emotivní příběh Vrána o lásce, tragické smrti a bolestivé pomstě, který vzniknul jako reflexe trpkých životních zkušeností Jamese O’Barra, se potýká se stejně komplikovaným osudem jako jeho autor.

Známé je nešťastné úmrtí představitele hlavního hrdiny filmové Vrány Brandona Leeho během natáčení, po kterém se O‘Barr stáhnul na dlouhou dobu do ústraní. Netradiční kresba a melancholická atmosféra dělá z Vrány knížku, ke které se budete chtít vracet.

Vrana 01vrana md 01vrana soumrak 01

Goon 1,2 od Erica Powella

Goon 1-01Goon2-01Postavu Goona vymyslel americký scénárista a výtvarník Eric Powell jako určitou kritiku doby, společnosti a aktuálního stavu umění.

Goon je jako Někdo to rád horké smíchané se zombie a okořeněné černým humorem inspirovaným Monty Pythons. Milují ho fanoušci nekompromisního chytrého humoru, který je často přes čáru, i zástupci světa komiksových odborníků.

Powell za něj obdržel pětkrát cenu Willa Eisnera (komiksový Oscar) a motivovaný úspěchy svého hrdiny nyní pracuje na jeho zfilmování.

Rozhovor s Janem Kantůrkem

Na oslavu úspěchu s Hellboyem Pekelnou knižnicí knihou první jsme pro vás připravili překvapení. Rozhovor s překladatelem Hellboye a Ú.P.V.O. Janem Kantůrkem.

Václav Dort se ptal za vás, tak si hezky sedněte a poslouchejte

Agenti Ú.P.V.O.

Na našich stránkách vám budeme postupně přestavovat spolupracovníky Hellboye z Ú.P.V.O.


Elizabeth "Liz" Shermanováliz

pohlaví: žena
druh: člověk
datum narození: 15. dubna 1962
místo narození: Kansas
povolání: agent Ú.P.V.O.
anomálie: pyrokinetička
povaha: klidná

Pyrokinetička od svých jedenácti let, kdy nešťastnou náhodou upálila celou svou rodinu. Od té doby je schovankou Ú.P.V.O. (Úřad paranormálního výzkumu a obrany), kde se učí ovládat své pyrokinetické schopnosti a vyrovnat se s traumaty, která v ní tato schopnost vyvolala.



Abraham „Abe“ Sapienabe

pohlaví: muž
druh: obojživelný muž
datum narození: 5. dubna 1865
místo narození: Washington
povolání: agent Ú.P.V.O.
anomálie: vejcožrout
povaha: klidná

Obojživelný člověk, objevený v dávno zapomenutých podzemních prostorách pod washingtonskou ústřední nemocnicí, v zapečetěné primitivní stázové komoře. Podle všeho žil již za občanské války – ale to je pro Abea neproniknutelné tajemství. Mimo vodní prostředí se většinou pohybuje s dýchacím přístrojem a s brýlemi či čočkami na očích, které udržují jejich vlhkost. Má obrovskou inteligenci a také dokáže číst stopy a myšlenky.



Homunculus Rogerroger

pohlaví: nemá
druh: homunkulus
datum narození: 15. století
místo narození: Rumunsko
povolání: agent Ú.P.V.O.
anomálie: ke svému životu potřebuje obrovské množství energie
povaha: klidná

Homunkulus vytvořený z lidské krev a bylin. Byl objeven v Rumunsku a přiveden k životu Liziným pyrokinetickým dotekem. O tom, zda je skutečně živý nebo ne, by se dalo polemizovat, ale o jeho dětinské lásce k životu nikoliv.

 

Peklo v hlavě Mikea Mignoly

12 mike mignolaKoncem září letošního roku se konal v Long Beach komiksový con. Jmenoval se překvapivě Long Beach Comics Con. S více než hodinovou přednáškou nazvanou Hellboy v pekle: 20 let Hellboye, tady vystoupil výtvarník a scenárista Mike Mignola. Protože se tam asi všichni z vás nedostali, přinášíme vám z přednášky to nejzajímavější.

„Zjistil jsem, že peklo, které jsem si vymyslel je velmi útulné a nechce se mi z něj odejít.“ řekl Mignola na dotaz, jak dlouho se bude Hellboy ještě nacházet v pekle. (Do pekla se Hellboy dostal po událostech popsaných v knize Hellboy 12: Bouře a běsy.)

Takže co je tak skvělého na podsvětí v „Hellboyovi v pekle“, že tam Mignola plánuje strávit velkou část nebo dokonce i celý zbytek své kariéry?

„Kdybyste se mi mohli podívat do hlavy zjistili byste, že tam mám ten svět úplně celý. Je složený z věcí, které se mi líbí.“ To znamená ze starodávných budov a z lesů, ale bez aut, letadel a bez nutnosti namáhavě kreslit existující místa.

„Chtěl bych ten svět nakreslil celý, ale problém je v tom, že je strašně velký, takže mi to zabere spoustu času.“

1799952 ca 0317 mignolaMignola také prohlásil, že jeho skvěle vymyšlený démon začínal „jako taková blbůstka“ s „tím nejpitomějším jménem na světě“. Poznamenal, že název filmu „Hellboy“ vyděsil Hollywood (ale asi zase né tolik, protože Guillermo del Toro natočil dva celovečerní filmy s Ronem Perlmanem v hlavní roli).

V diskusi o přenechání kresby některých Hellboyových příběhů Duncanu Fegredovi řekl: „Kreslí líp... Kreslí trochu jako já, ale dokáže taky kreslit auta a holky... Hellboy nikdy neměl holku a nikdy jste ho nemohli vidět sedět v autě, nebýt Fegreda.“

Na dotaz, jak před dvaceti lety vymyslel ostatní členy Ú.P.V.O. řekl: „Moc jsem si s těmihle věcmi nelámal hlavu.“ Abe Sapien se od prvních skic téměř nezměnil.

Mignola má hodně nápadů jak Hellboye zakončit (nápadů, které možná neznamenají Hellboyův konec.)

„Problém, když máte mít finále je, kdy ho udělat? Uděláte ho a řeknete: „Skončil jsem“? Neumím si představit, že už bych nikdy nedělal Hellboye. Neumím si představit, že už bych nikdy nevytvářel jeho svět. Velké finále, pokud ho chcete mít, musíte udělat dřív než přijde doba, kdy budete příliš staří a roztřesení. A já přišel na to jak udělat finále, aniž by to byl konec knihy.“

„Vždycky jsem přiznával, odkud beru inspiraci,“ řekl Mike Mignola. „Nikdo takhle proti tomu nemůže nic mít. Ale jsem si jistý, že kdybych to neudělal, mohl by mi kdekdo říct: „Hele, ty si vykrad starý pověsti!“ Protože původní pověsti četlo jen pár lidí, cítím se jako bych je mezi nás vracel a znovu je představoval čtenářům, kteří nikdy nečetli japonská lidová vyprávění o hlavách, které si jen tak lítají světem a snaží se někoho zabít.“

Mike dál dodal, že kromě přidání Hellboye, se snaží pověsti nijak dál neupravovat.

„Já tyhle staré pověsti prostě miluju a to poslední co bych chtěl je, znesvětit je nějakýma svýma nesmyslama, který bych si do nich přimyslel.“

Přestože je v tuto chvíli Hellboy v pekle, o jeho zážitky mezi lidmi přesto nepřijdeme. V prosinci totiž začíná v USA vycházet nová řada nazvaná Hellboy a Ú.P.V.O., ve které se vrátíme k Hellboyovým začátkům při práci pro úřad. Příběhy kreslí Alexander Maleev.

Další díly Pekelné knižnice trochu jinak než byste čekali

PKHTeď je už jasné, že Hellboyova pekelná knižnice kniha první vyjde, takže se můžeme podívat na budoucnost dalších knih z této řady.

Není žádné tajemství, že naše Pekelná knižnice je založena na Library Edition, které vyšly v USA. U nás bude každá Knižnice obsahovat dvě tyto Library edition. Bude to tedy zase zatím světový unikát.

V Library Edition v USA je ale zvoleno jiné řazení jednotlivých dílů Hellboye, než byste možná čekali, takže Vám uděláme takový malý přehled, jak budou jednotlivé knihy Hellboye v Knižnici řazeny.

- Kniha první: Hellboy 1, 2, 3, 4

- Kniha druhá: Hellboy 5, 6, 7, 10

- Kniha třetí: Hellboy 8, 9, 11, 12


Je to proto, že se v Dark Horse snaží vždy dát k sobě dva romány a dva povídkové díly. Povídky jsou pak řazeny dohromady podle vnitřní chronologie.

Takže jste jistě svým bystrým okem zaznamenali, že do druhé Knižnice nám chybí vydat desátý díl Hellboye, zatímco ze třetí knižnice už máme dva díly vydané.

Máte se tedy všichni na co těšit.

Dotisky nebudou!

Velmi často se nás naši fanoušci ptají, jestli budeme Kurva velký Sin City a Hellboye: Pekelnou knižnici dotiskovat. Někdo se ptá s obavou, někdo s prosbou. Pro všechny máme stejnou odpověď.

NE! NE! NE!

Věříme, že nás ti, kteří by o dotisky moc stáli nezavrhnou a ti co se bojí, že by se něco takového mohlo stát, uklidníme. Byla by to neúcta k fanouškům je tím připravit o unikátnost jejich kurva velkejch knih.

 

dotisky nebudou

 

Rozhovor na Radio 1

samolepkalogo1-rgbHellboy PK FRONTPro všechny, kdo si minulý týden nestihli poslechnout rozhovor na Radio 1 je tu celý záznam.

Ať víte jak to s tím Hellboyem vlastně je.

Pekelná čísla

IMG 0142Protože se nás několik zákazníků ptalo, jaké bude mít číslo jejich Hellboy, napsali jsme krátký článek, kde se vám pokusíme vysvětlit, proč vám čísla jednotlivých výtisků nechceme dopředu sdělovat.

Čísla se totiž mohou v průběhu projektu měnit. Tady máte dva příklady na kterých to hned pochopíte. Sdělit vám totiž jaké budete mít číslo Hellboye by byla cesta do pekel nebo do Bohnic :-)

imgres1. příklad

Pan Novák si jako třetí v pořadí objedná Hellboye. Má tedy logicky nárok na Hellboye s číslem 3. Pan Procházka si jako čtvrtý v pořadí objedná také Hellboye. Má tedy logicky nárok na Hellboye s číslem 4. Do 31. 10. 2014 zaplatí pouze pan Procházka. U pana Nováka se situace změnila. Koupi knihy si rozmyslel a knihu už nechce, tedy jí ani nezaplatí. Jaké tedy bude mít číslo pan Procházka? Nebude mít číslo 4, ale 3 a takto se budou muset posunout všichni v řadě.

2. příklad:

– Slečna Vomáčková si chtěla koupit pro sebe a pro svého bratra Hellboye. Objednala si tedy Hellboye dva s pořadovými čísly 20, 21. Pak ale zjistila, že bratr si knihu objednal už sám. Objednávku chce tedy upravit pouze na jeden kus. Slečna Vomáčková bude mít tedy Hellboye s číslem 20 a číslo 21 bude mít další zákazník, který si poslal objednávku po ní. Opět se budou muset takto posunout všichni v řadě. A takových příkladů bychom tu mohli uvést mnoho. Nechte se tedy mile překvapit.


PS: Použitá jména a čísla v textu jsou smyšlená. Jejich podobnost s žijícími či mrtvými osobami je čistě náhodná.

Kurva velký FAQ

FrontStále se nás ptáte, jestli se nakonec projekt Kurva velký Sin City zrealizoval. Kolik kusů se vytisklo atd. Takže tady jsou stručné odpovědi na vaše nejčastější otázky.

1) Zrealizoval se nakonec projekt Kurva velký Sin City?
Ano.

2) Kolik kusů se nakonec vytisklo?
853

3) Mohu si u Vás ještě knihu Kurva velký Sin City koupit?
Ne.

4) Plánujete dotisk knihy Kurva velký Sin City?
Ne.

5) Plánujete zrealizovat podobný projekt?
Ano.

Všechno o Kurva velkym Sin City, které vychází v nakladatelství Comics Centrum

Zúčastněte se tohoto mimořádného projektu a staňte se vlastníkem této unikátní knihy.

Číst dál: Všechno o Kurva velkym Sin City, které vychází v nakladatelství Comics Centrum

Strana 11 z 13

Produkt byl úspěšně přidán do nákupního košíku